ضرورت تشکیل وزارت انرژی از منظر محیط زیست
ضرورت تشکیل وزارت انرژی از منظر محیط زیست
محمد درویش: تشکیل وزارت نیرو از تشتت مدیریت‌ها جلوگیری می‌کند و باعث جامعیت تصمیم گیری در حوزه انرژی با هدف ممانعت از آسیب رسانی به محیط زیست می شود.

 

 

به گزارش نبض انرژی ، مهری بهزادپور: هدررفت انرژی در کشور، معضلی است که ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر با آن مواجه است.

ایران با در اختیار داشتن منابع طبیعی انرژی در کشور، متاسفانه مدیریت مطلوبی بر نحوه تولید و مصرف انرژی در کشور ندارد و پراکندگی تصمیم گیری و مدیریت در این حوزه به شکل جامع نیز وجود ندارد.

بررسی «انرژی» در قالب ( آب، برق، گاز، نفت و انرژی های نو) در کشور نیازمند مدیریتی در جامع است که در اکثر کشورها تحت عنوان «وزارت انرژی» مورد ارزیابی قرار می گیرد و راهکارهای مناسب تصمیم گیری در این حوزه انجام می شود.

بنا به گفته؛ حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، طبق آمار ایران در مجموع مصرف (خانگی، صنایع و …) چهار برابر میانگین جهان انرژی مصرف می‌کند و خانوارهای ایرانی هم تقریبا سه برابر میانگین جهانی مصرف انرژی (شامل گاز، آب، برق و …) دارند به همین دلیل موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی بیش از هر زمان دیگر باید مورد توجه باشد.

دوستداران محیط زیست، تاکید بسیاری بر ممانعت از هدررفت انرژی در جهان دارند و از این رو نظر یکی از پرچمداران این حوزه، «محمد رضا درویش، بعنوان کارشناس و یکی از مسئولان دولتی حوزه محیط زیست را در باره ضرورت تشکیل وزارت انرژی و تاثیر آن در جامعیت تصمیم گیری در این زمینه جویا شدیم.

وی ضمن اشاره به اینکه، یکی از بزرگترین بخش‌هایی که در آنجا انرژی هدر می‌رود، خانه‌ها هستند گفت :

ما تبصره 19 را در مورد مبحث ساختمان جدی نگرفتیم و سالانه 5 میلیارد دلار، خسارت پِرت انرژی را ‌دهیم. در واقع مقصر سازمان شهرداری‎ها و وزارت کشور هستند که در این حوزه جدی وارد نمی‌شوند و شرط پایان کار را برای اتمام ساختمان‌ها، رعایت تمهیداتی که در تبصره 19 پیش بینی شده در نظر نمی‌گیرند.

بخش دیگری از انرژی ما در خودروها به هدر می رود. کشور ما به طور متوسط بین 3 تا 6 برابر متوسط جهانی مصرف سوخت و بنزین دارد درحالی که نسبت میزان مصرف بنزین در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه، هشت برابر است، پِرت انرژی در صنایع خودروسازی داخلی ما بسیار زیاد است به طور متوسط در هر کیلومتر بین 8 تا 10 لیتر مصرف بنزین داریم در حالی که استاندارد جهانی بین 1ونیم تا 3 لیتر است؛ بنابراین این موارد از مهمترین دلایل پِرت انرژی در کشور است که مقصر آن دولت‌ها هستند.

یک کارشناس محیط زیست گفت: در همه کشورهای جهان، وزارتخانه‌‌ای تحت عنوان وزارت انرژی وجود دارد که همه بخش‌های مرتبط با انرژی در آنجا به صورت متمرکز مدیریت می‌شود.

«محمد درویش»، فعال محیط زیست و مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تشکیل وزارت انرژی چیست؟ با توجه به اینکه این طرح در گذشته هم یک بار در مجلس مطرح شده اما سرانجامی نداشته است؟ گفت: در واقع در همه کشورهای جهان، وزارتخانه‌‌ای تحت عنوان وزارت انرژی وجود دارد که همه بخش‌های مرتبط با انرژی را در آنجا به صورت متمرکز مدیریت می‌کنند؛ این مدیریت شامل انرژی‌هایی چون برق، خورشیدی، بادی ، نفت و سوخت‌های فسیلی، زغال سنگ و انرژی اتمی است.

وی افزود: به هر حال این اتفاق در همه کشورهای جهان رخ داده است اما در ایران به دلیل وجود لابی‌های پرقدرت و اینکه وزارت نفت نیز وزارتخانه بسیار ثروتمندی بوده برایش یک وزیر انتخاب می‌کنیم در حالی که برای بحث‌های منابع طبیعی کشورمان که باید 130 میلیون هکتار از زمین‌های کشور را مدیریت کند یک معاونت وزیر انتخاب می‌کنیم چون لابی پرقدرتی برایش وجود ندارد و این جزو حماقت‌هایی است که به هر حال در سامانه مدیریتی کشور ما از دیرباز وجود داشته و همیشه این لابی‌ها بودند که حرف اول را در این عرصه زده و به نوعی تعیین کننده بوده‌اند.

درویش ادامه داد: در حال حاضر بنده بعید می‌دانم برخی از دکان دو نبشی که برای خودشان در دولت دارند کوتاه آمده و حاضر شوند تن به ادغام بدهند اما اگر این اتفاق رخ دهد و این بخش انرژی از وزارت نیرو جدا شود و ما یک وزارتخانه به نام وزارت منابع طبیعی داشته باشیم و در کنارش سازمان حفاظت محیط زیست پرقدرت و در کنارش یک وزارت انرژی، این اتفاق می‌تواند وضعیت را بسیار مطلوب‌ کند و از پراکنش نیروها در تشتت مدیریت نیز جلوگیری کرده تا انسجامی را در چیدمان توسعه شاهد باشیم.