سرمایه گذاری در صنعت برق نیازمند اصلاح گردش مالی است/حمایت دولت از همه مصرف کنندگان برق ضروری است؟
سرمایه گذاری در صنعت برق نیازمند اصلاح گردش مالی است/حمایت دولت از همه مصرف کنندگان برق ضروری است؟

به گزارش نبض انرژی؛احمد داوودی عضو شورای رقابت در خصوص تعیین نرخ تعرفه حامل های انرژی و به ویژه برق  گفت: نرخ برق باید به گونه ای تعیین شود که هزینه های صنعت برق شامل تولید، انتقال و توزیع را پوشش دهد و در عین حال برای بخش خصوصی که در زمینه تولید برق سرمایه […]

به گزارش نبض انرژی؛احمد داوودی عضو شورای رقابت در خصوص تعیین نرخ تعرفه حامل های انرژی و به ویژه برق  گفت: نرخ برق باید به گونه ای تعیین شود که هزینه های صنعت برق شامل تولید، انتقال و توزیع را پوشش دهد و در عین حال برای بخش خصوصی که در زمینه تولید برق سرمایه گذاری کرده است، سود معقولی داشته باشد.

وی با اشاره به روند حرکت نرخ حامل های انرژی در طول سال های گذشته ادامه داد:این روند چندان مناسب نبوده و همین امر نیز باعث شده تا روند سرمایه گذاری ها در صنعت برق با مشکلاتی مواجه شود.

عضو شورای رقابت با تاکید بر آسیب زننده بودن فریز قیمت برق و آسیب های آن بر اقتصاد خاطرنشان کرد: هم اکنون تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برق در بازار از این که وزارت نیرو نرخ خرید برق را محدود نگه داشته است، گلایه مندند.

وی افزود: بررسی های ما در شورای رقابت نشان داد که این موضوع تا حدودی درست است اما وزارت نیرو نیز توضیح داد که به دلیل جلوگیری از انباشته شدن بدهی ها و ایجاد تعهدات بیشتری که ممکن است توان پرداخت آن وجود نداشته باشد، این کار را انجام داده است.

داوودی تصریح کرد: این مورد به وضوح نشان می دهد که بخش خصوصی که در زمینه تولید برق سرمایه گذاری کرده است، به دنبال سود معقولی است و از سویی دیگر دولت نیز در پی خدمات رسانی به مشترکان است که برای تداوم این امر باید گردش مالی برق اصلاح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا دولت می تواند بدون تعدیل یا افزایش قیمت، کمکی به بهبود اقتصاد صنعت برق کند؟”، گفت:اگر دولت بخواهد با کمک خارج از روال، اقتصاد صنعت برق را بهبود ببخشد در ذات خود درست نیست؛ اما حتی اگر هم درست باشد اکنون دولت هیچ منبع و امکانی برای اینکه خارج از روند موجود کمکی به صنعت برق کند و اقتصاد این صنعت را بهبود ببخشد ندارد، چرا که درآمدهای دولت کفاف چنین کارهایی را نمی دهد.

عضو شورای رقابت در خصوص نرخ عادلانه برق اذعان داشت: تعیین تعرفه برق نیازمند بررسی های بیشتری است اما آنچه مشخص است، این که همه مصرف کنندگان نیازمند حمایت دولتی نیستند و می توان بخشی از مصرف کنندگان را از قاعده موجود و تعرفه برق ارزان مستثنی کرد.

وی افزود: این قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که تحرک را به بدنه صنعت برق برگرداند و صاحبان سرمایه را نیز برای تداوم حضور در این صنعت و یا سرمایه‌گذاری های جدید امیدوار کند.

عضو شورای رقابت تصریح کرد: برق کالایی تفکیک پذیر و گروه های مصرفی و اقشار مصرف کننده آن مشخص است و به نظر می رسد که می توان این تفکیک ها را بیشتر کرد تا در تعیین نرخ های جدید و اعمال حمایت های دولتی از گروه های خاص با عدالت رفتار نمود.

  • منبع خبر : تسنیم