درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان بازارهای انرژی جهان را تهدید می‌کند
درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان بازارهای انرژی جهان را تهدید می‌کند
کشور نفت خیز آذربایجان از طریق چندین خط لوله حیاتی و خط لوله گاز قفقاز جنوبی به بازارهای جهانی متصل است. این خطوط لوله از تنگه باریک گنجه می‌گذرند که احتمال می‌رود هدف بعدی حمله‌ها در صورت بالا گرفتن درگیری با ارمنستان باشد.

به گزارش نبض انرژی ،

به نقل از اویل پرایس، درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان هزاران نفر را بی خانمان کرده و جان صدها سرباز را گرفته است ولی علاوه بر این خسارات هنگفت انسانی، امنیت انرژی اروپا هم در خطر قرار دارد.

 

کشور نفت خیز آذربایجان از طریق چندین خط لوله حیاتی و خط لوله گاز قفقاز جنوبی به بازارهای جهانی متصل است. این خطوط لوله از تنگه باریک گنجه میگذرند که احتمال می‌رود هدف بعدی حمله‌ها در صورت بالا گرفتن درگیری باشد.

در حالی که صادرات نفت آذربایجان قابل توجه بوده و به 700 هزار بشکه در روز می‌رسد، ولی رقبای آن می‌توانند به راحتی جای آن را بگیرند آن هم در بازاری که هنوز با مازاد عرضه مواجه است.

در بدترین شرایط که یک یا دو خط لوله آذربایجان مورد هدف قرار گیرد، اقتصاد این کشور به خاطر وابستگی بالا به فروش هیدروکربن ضربه سختی خواهد خورد. نفت و گاز 37 درصد کل تولید ناخالص داخلی و 80 درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند. آذربایجان همین حالا هم از قیمت پایین انرژی به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا رنج می‌برد.

البته به نظر نمی‌رسد ارمنستان این خطوط لوله را مورد هدف قرار دهد چون باعث عصبانیت ترکیه و احتمال مداخله مستقیم بیشتر این کشور می‌شود.

اگر درگیری در این منطقه بیش از این افزایش یابد، بازیگران منطقه دخالت بیشتری خواهند داشت. ترکیه همین حالا هم حمایت خود را از آذربایجان اعلام کرده و تنها کشوری است که خواستار کاهش درگیری‌ و از سرگیری مذاکرات نشده است. نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم دخالت آمریکا در این زمینه را کاهش داده و باعث جسارت بیشتر ترکیه و آذربایجان شده است.