خبر خوش اردکانیان از آزاد سازی زمین خواری ها
خبر خوش اردکانیان از آزاد سازی زمین خواری ها
" رضا اردکانیان" در مراسم افتتاح طرح‌های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: تاکنون آزادسازی دو هزار و ۸۵۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه ها انجام شده است.

وزیر نیرو گفت: امسال آزادسازی سه هزار هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش نبض انرژی ،

” رضا اردکانیان” روز دوشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،  افزود: تاکنون آزادسازی دو هزار و ۸۵۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه ها انجام شده است.

وی سیلاب را یکی از پر تکرارترین بلایای عالم دانست  و ادامه داد: طبق گزارش ۲۰ ساله ای که سازمان ملل متحد از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی اعلام کرده از بین بلایای سیل، زلزله، طوفان، رانش زمین، موج گرمایی، آتش سوزی و اتشفشانی، سیلاب با تعداد سه هزار و ۶۲ واقعه بزرگ ۴۳ درصد کل بلاها را به خود اختصاص داده است.

وزیر نیرو گفت: ۱۵۷ هزار نفر کشته و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر آسیب دیده و جابجا شده، بخشی از خسارات جهانی سیلاب است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۴۰ میلیاردلارخسارات سیلاب در اقصی نقاط جهان است،  افزود: کشورهای مختلف جهان درگیر سیلاب می شوند و کشورهای اروپایی سالی پنج میلیارد دلار خسارت سیل می دهند.

وزیر نیرو گفت: پیش بینی ها براین است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی خسارات سیلاب به ۲۳ میلیارد دلار در سال بالغ شود.

وی ادامه داد: همزمان با رشد و توسعه فناوری ها، خسارات سیل نیز در اثر افزایش شدت سیلاب‌ها ناشی از تغییر اقلیم و نیز گران تر شدن تجهیزات آسیب دیده افزایش می یابد.

اردکانیان یکی از بزرگ ترین عوارض عمده سیلاب ها را شکستن سدها برشمرد و خاطرنشان ساخت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد تاکنون ۲۰۰ سد بزرگ جهان در اثر سیلاب شکسته شده است.

وزیر نیرو گفت: سدها در فرانسه، ایالات متحده آمریکا، چین، اسپانیا، برزیل، هند بوده اند و ۳۶ درصد این شکست ها بر اثر روگذری آب علاوه بر سر ریز در اثر شدت سیل بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۴۳ درصد شکست سدها نیز براثر ضعف بدنه سد بوده است.

اردکانیان گفت: اقدام های زیادی برای پیشگیری در جهان انجام شده و می شود و به ازای هر یک واحد سرمایه گداری که برای پیشگیری انجام می شود چهار واحد از خسارات جلوگیری می کند.

وضعیت سیلاب در ایران

وزیر نیرو به آمار سیل در کشورمان اشاره کرد و گفت: در کشورمان و در ۵۲ ساله اخیر که آمار مستند وجود دارد ۹ بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر ثبت شده است.

وی افزود: ۳۰۰ میلیمتر بارش در وسعت کشور ایران بیش از ۵۰۰ میلیارد متر مکعب آب است که بخش عمده آن تبخیر می شود.

اردکانیان ادامه داد: از ۹ بارش بالای ۳۰۰ میلی متر ۲ بارش در دو سال متوالی اخیر رخ داده و این اتفاقی کم و بی نظیر است.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر این خشک ترین سال ۵۰ سال اخیر در همین سه سال اخیر رخ داده است.

وی ادامه داد: در سیل بهار ۹۸ در رودخانه کرخه خوزستان، دبی لحظه ای ۸ هزار و ۴۷۷ مترمکعب در ثانیه داشته ایم و آمار ۶۵ ساله این رودخانه نشان می دهد این دبی در ثانیه یک رکورد بوده است.

اردکانیان افزود: مدیریتی که اعمال شد توانست بیش از هشت هزار و ۴۰۰مترمکعب دبی را به دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب تسکین دهد.

وزیر نیرو گفت: آنچه انجام گرفت نخستین دستآورد بزرگ آن حفظ پایداری سدها بود و صنف مهندسان سدساز کشورمان با آبرو از این امتحان سربلند بیرون آمد.

اردکانیان افزود: مدیریت مخازن نیز به نحواحسن انجام شد به گونه ای که با خسارت حداقلی از این سیل بی نظیر خارج شدیم.

وزیر نیرو گفت: بعد از آن ساماندهی رودخانه و لایروبی مهم است که از سال ۹۸، میزان لایروبی پنج برابر متوسط سالانه بود که به دلیل تزریق خوب منابع مالی انجام شد.

وی ادامه داد: ۲هزار و ۱۳۲ کیلومتر لایروبی انجام و در نتیجه در سیلاب های نیمه دوم ۹۸ و بهار ۹۹ توانستیم موفق شده و در جنوب و جنوب شرق  کشور ورودی سه هزار و ۵۰۰ و پنج هزار متر مکعبی مدیریت شود.

به گزارش ایرنا، عصر امروز (دوشنبه) آیین بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده پس از سیلاب فروردین ۹۸ توسط دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرایی شد که این افتتاح به عنوان بیست و هشتمین افتتاح هفتگی در سال ۹۹ بود.