تصویب طرح «نوپک» در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا/باز شدن دست آمریکا برای برخورد حقوقی با اعضای اوپک
تصویب طرح «نوپک» در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا/باز شدن دست آمریکا برای برخورد حقوقی با اعضای اوپک
کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا لایحه «نه به کارتل های تولید کننده و صادر کننده نفت» یا نوپک را تصویب کرد که بر اساس آن دادستان کل آمریکا می تواند علیه تولیدکنندگان نفتی عضو اوپک به جرم تبانی اعلام دعوی کند.

به گزارش نبض انرژی؛یک مقام ارشد دولتی آمریکا گفت:امنیت ملی آمریکا به انرژی ارزان بستگی دارد و ترامپ نیز ابراز انتقاد خود را از لایحه ضد کاهش تولید اوپک اعلام کرده است.

این مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت:آمریکا به شدت طرفدار بازارهای باز، عادلانه و رقابتی برای تجارت انرژی جهان است. ما از رفتار مخرب بازار همچون رفتار کارتلها حمایت نمی‌کنیم،چراکه آنها اتحاد شرکتها و صنایع را برای تعیین قیمت به همراه دارد.

این مقام دولتی آمریکا گفت:دسترسی به انرژی ارزان و قابل اطمینان حامی رشد اقتصاد جهان و امنیت ملی آمریکا است.

بر اساس این گزارش کمیته قضایی مجلس نمایندگان روز پنجشنبه به اتفاق آرا لایحه «نه به کارتل های تولید کننده و صادر کننده نفت» یا نوپک را تصویب کرد.این قانون گذاری با تغییر در قانون آنتی تراست آمریکا،امنیتی را که از اعضای اوپک را در برابر دعوی‌های آمریکا محافظت می‌کرد را نیز لغو می‌کند. طبق این قانون دادستان کل آمریکا می‌تواند علیه این گروه از تولید کنندگان نفت، هر کدام از اعضایش و کشورهایی که با آن کار می‌کنند، به جرم تبانی اقامه دعوی کند.

لایحه مشابهی در روز پنجشنبه در سنا توسط سناتور چاک گرسلی مطرح شد.این در حالی است که سناتور جان کورنین در گذشته مخالف نوپک بود ‌سایر قانونگذاران تگزاس هم احتمالاً از این لایحه حمایت نمی‌کنند؛ چون قرار است شرکت موتیوا،بخشی از شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان پالایشگاهی بزرگ را در آمریکا راه‌اندازی کند .

اوپک در برابر انتشار این خبر، اعلام کرده یک کارتل نیست بلکه گروه تولیدی است.

ترامپ از این گروه به خاطر کاهش عرضه نفت انتقاد کرده و اصرار دارد نفت بیشتری تولید کند تا قیمت جهانی نفت پایین بیاید، ولی ترامپ هیچ اقدامی علیه عربستان، خریدار اصلی سلاح از آمریکا، حتی پس از کشته شدن روزنامه نگار جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال گذشته انجام نداده است.

لایحه نوپک طی بیست سال گذشته بارها در سنای آمریکا به اشکال مختلف مطرح شده است.این در حالی است که در حال حاضر قیمت نفت در مقایسه با سال 2008،یعنی اولین بار طرح این لایحه در مجلس پایین تر است.

بر اساس گزارش ها از بازار،نفت در معاملات روز جمعه با شش سنت کاهش به 52.58 دلار در هر بشکه رسیده که حدود 4.9 درصد افت را در این هفته نشان می دهد.

 

  • منبع خبر : رویترز