اولویت پرورش سلول‌های بنیادین نسبت به بیمه یوزپلنگ و پلنگ‌ها
اولویت پرورش سلول‌های بنیادین نسبت به بیمه یوزپلنگ و پلنگ‌ها
کارشناس محیط زیست: به نظر من بیمه کردن یوزپلنگ و پلنگ‌ها نمی تواند جان آنها را حفظ کند بله باید با پرورش سلول‌های بنیادین در حفظ نسل این گونه‌ها ر ایران کمک شایانی کرد.

 

محمدرضا رضاپناه در گفتگویی اختصاصی با اشاره به اینکه بیمه کردن پلنک و یوزپلنگ‌ها این اجازه را به شکارچیان می‌دهد که بدون دغدغه اقدام به شکار کنند،گفت: بنده به یاد دارم که در تالاب فریدون‌کنار 2 درنا مذکر و مونث بودند که شکارچیان اقدام به شکار یکی از آنها کردند و پس از آن درنا بعدی فوت کرد.

وی با اشاره به اینکه برای حفظ نسل حیوانات باید بیمه طبیعی و ذاتی آنها در اولویت قرار بگیرد،گفت: باید ژن یوزپلنگ ایرانی و سلول‌های بنیادین آنها در مکانی مناسب پرورش پیدا کند.

رضاپناه افزود: حفظ اسپرم و تخمک برای تولید نسل یک یوزپلنگ جدید و تازه نفس در محلی مناسب می‌تواند بسیار مهم باشد که اگر این اتفاق رخ دهد در آن زمان دیگر نیازی به بیمه کردن هم نیست زیرا بیمه کردن یوزپلنگ موجب می‌شود تا برای شکارچیان انجام شکار راحت‌تر و توجیح‌پذیر باشد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران تصریح‌کرد: اجاره کردن رحم برای تولید نسل و ادامه نسل یوزپلنگ می‌تواند گام موثری باشد اما به شرطی که در محلی مناسب این رحم اجاره‌ای نگهداری شود.

وی اضافه‌کرد: بیمه کردن یوزپلنگ نمی‌تواند کمک چندانی به مقابله با انقراض نسل این گونه مهم کشور کند زیرا هیچ تضمینی برای کشته‌شدن یک یوزپلنگ همراه با بیمه کردن آن وجود ندارد و تنها بیمه خسارت بابت کشته‌شدن یوزپلنگ پرداخت خواهد کرد که نمی‌تواند وقوع چنین اتفاقی چندان مفید باشد.

رضاپناه افزود: نبود بیمه برای جبران خسارات پلنگ و یوز، شاید برای بسیاری از افراد دغدغه باشد اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بیمه نمی‌تواند مانع از کشته‌شدن یک یوزپلنگ شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه پزشکی ایران گفت: برای مبارزه با انقراض نسل یوزپلنگ‌ها باید فکر و چاره‌ای اساسی اندیشیده شود زیرا بسیاری از شکارچیان همچنان برای گرفتن پوست یوزپلنگ اقدام به شکار آنها می‌کنند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد بیمه هم نمی‌تواند مانع از شکار یوزپلنگ‌ها شود.

وی تاکید کرد: مجوز شکار برای یوزپلنگ‌ها می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به محیط زیست وارد کند که هرچه زودتر باید در برابر این بی قانونی‌ها یک اقدام سریع و قانونی جامع وضع شود.