دو تفاهمنامه و یک قرارداد؛سوغات وزیر عراقی از ایران
دو تفاهمنامه و یک قرارداد؛سوغات وزیر عراقی از ایران
با پایان یافتن سفر سه روزه هیئت عراقی،اسناد مشترک بین ایران و عراق کشور در زمینه توسعه همکاری ها در زمینه صنعت برق به امضا رسید و بدین ترتیب فصل جدیدی از همکاری همه جانبه بین دو کشور در زمینه برق، آغاز شد.

به گزارش نبض انرژی؛وزرای نیرو و برق ایران و عراق امروز در پایان سفر 3 روزه لوی خطیب وزیر برق عراق و هیئت همراه به تهران، دو تفاهمنامه و یک قرارداد در زمینه برق به امضا رساندند.

رضا اردکانیان در نشست امضای این اسناد گفت:با آغاز فصل جدید همکاری بین دو کشور در زمینه صنعت برق،ایران همواره تلاش می کند تا در چارچوب این همکاری علاوه بر استمرار صادرات برق،از لحاظ فنی نیز به بازسازی و توسعه زیرساخت های صنعت برق این کشور کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های متعدد و متنوع بخش خصوصی ایران در صنعت برق آمادگی کامل دارند تا بندهای تفاهمنامه ها و قراردادها را اجرایی کنند.

این عضو کابینه دولت از برنامه دو کشور برای سنکرون کردن شبکه برق دو کشور خبر داد و افزود:در توافقنامه برنامه هایی برای تکمیل و بازسازی شبکه برق آسیب‌دیده عراق در جنگ 4ساله این کشور و کاهش تلفات انرژی در سیستم برق عراق دیده شده است.

وزیر نیرو اظهار کرد:هدف دیگر از امضای این اسناد،آموزش و تربیت نیروی انسانی صنعت برق عراق توسط متخصصان ایرانی است.به نحوی که نیازهای این کشور در این زمینه فراهم شود.

قرارداد صادرات برق عراق تمدید شد

همایون حائری؛معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه این نشست گفت: ظرفیت همکاری بسیاری در زمینه برق بین دو کشور ایران و عراق وجود دارد و اسناد امضا شده در این نشست می تواند منجر به امضای قراردادهای متعدد در این زمینه شود.

حائری با اشاره به تمدید یکساله قرارداد صادرات برق ایران به عراق در خصوص مطالبات انباشته ایران از عراق اظهار داشت: گفت وگوهایی در این زمینه صورت گرفته و طرف عراقی هم راغب به پرداخت این مطالبات است و نگاه مثبتی در این زمینه دارد که قرار است در کارگروه های مشترکی که تشکیل می شود برای این موضوع هم راهکارهای اجرایی اتخاذ شود.

گفتنی است در این مراسم یک تفاهمنامه کلی همکاری در زمینه صنعت برق به امضای وزیر نیروی ایران و وزیر برق عراق رسید، همچنین یک تفاهمنامه به امضای معاونان وزرای نیرو و برق دو کشور رسید و در پایان قرارداد تمدید صادرات برق ایران به عراق به امضای مدیر عامل شرکت توانیر ایران و همتای عراقی وی رسید.

  • منبع خبر : تسنیم