پشت‌پرده یک ائتلاف سیاسی به بهانه انرژی
پشت‌پرده یک ائتلاف سیاسی به بهانه انرژی
امارات متحده عربی، اعضای کابینه و وزرای انرژی دو کشور و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق آن‌ها برای «تشویق هماهنگی بیشتر در بخش انرژی، شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی، نفت، گاز طبیعی و فن‌آوری مرتبط با این حوزه‌ها است.»

به گزارش “نبض انرژی” ، امارات متحده عربی، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بر مبنای توافقی که بین دو کشور و رژیم صهیونیستی صورت گرفته «یک چشم‌انداز استراتژیک همکاری مشترک» برقرار کرده‌اند که راهی است برای «خاورمیانه ای متحد و باثبات.»

مطابق گزارش آژانس خبری WAM امارات متحده عربی، اعضای کابینه و وزرای انرژی دو کشور و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که توافق آن‌ها برای «تشویق هماهنگی بیشتر در بخش انرژی، شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی، نفت، گاز طبیعی و فن‌آوری مرتبط با این حوزه‌ها است.»

این دو کشور به علاوه اسراییل همچنین متعهد شدند «برای یافتن راه‌حل برای چالش‌های انرژی که مردم فلسطین با آن روبه‌رو هستند فعالیت کنند. این کار از طریق توسعه منابع انرژی، فن‌آوری و تقویت زیرساخت‌ها انجام می‌گیرد.»

اواسط ماه گذشته میلادی امارات متحده عربی و اسراییل خبر از عادی سازی روابط خود دادند. امارات اولین کشور عربی در ربع قرن گذشته است که به این امر مبادرت کرده. پیش از امارات تنها مصر و اردن چنین تصمیمی اتخاذ کرده بودند.

محمد علی خطیبی در این خصوص به گفت: امریکا برای تحقق نتایج تحقیقات و اهداف خود در حوزه انرژی بالاخص تجدیدپذیرها بدنبال سرمایه‌گذار است، در این بین امارات نیز کشوری پولدار است که می‌تواند امریکا و رژیم صهیونیستی را به اهداف‌شان نزدیک کند.

وی ادامه داد: در کنار اهدافی که امریکا و رژیم صهیونیستی تعقیب می‌کنند کشورهای ثروتمند که از نظر سیاسی و نظامی قدرتمند نیستند، نیاز به چتر حمایتی کشورهای قدرتمند دارند و در این مسیر پول هم خرج می‌کنند، نمونه بارز آن در اشغال کویت دیده شد، کویت کشور کوچک و ثروتمندی است ولی صدام این کشور را اشغال کرد، خودش به تنهایی قادر نبود در برابر صدام بایستد. ولی امریکا و متحدانش این کشور را از چنگ صدام درآورند، بنابراین کشورهای کوچک ثروتمند نیازمند حمایت هستند تا به حیات سیاسی خود ادامه دهند و این یک بده بستان است.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: کشورهایی همچون امارات منابع خود را در اختیار کشورهای ابرقدرت می‌گذارند تا از حمایت حمایت سیاسی و نظامی برخوردار شوند.

وی یادآور شد: البته همکاری که بین امارات، امریکا و رژیم صهیونیستی شکل گرفته قبلا هم بوده است، همه می‌دانند امریکا از امارات، عربستان و کویت حمایت می‌کنند و با رژیم صهیونیستی نیز ارتباط پنهانی داشتند که اکنون علنی و آشکار شده است. همه می‌دانند اعراب تحت حمایت امریکا هستند و ناچارند به امریکا باج بدهند تا امریکا اهداف انرژی خود را محقق کند.

ایلنا