لووی خطیب:صنعت برق ایران منطبق بر تکنولوژی روز اروپاست/مپنا؛آماده انتقال تکنولوژی به عراق است
لووی خطیب:صنعت برق ایران منطبق بر تکنولوژی روز اروپاست/مپنا؛آماده انتقال تکنولوژی به عراق است
پس از مذاکرات مقامات برق ایران در بغداد و دعوت وزیر نیرو،هیئتی از کشور عراق متشکل از وزیر برق این کشور و مقامات دیگر به منظور بررسی ظرفیت های صنعت برق ایران و بهره گیری از آن در بازسازی و تکمیل زیرساخت های این کشور امروز،پنجشنبه 18 بهمن وارد ایران شدند.

به گزارش نبض انرژی؛رضا اردکانیان وزیر نیرو هدف از سفر هیأت عراقی را پیگیری مذاکراتی ماه گذشته در بغداد عنوان کرد و با ابراز امیدواری از امضای چند سند همکاری در این سفر گفت:ایران همکاری خود را با دولت و مردم عراق در زمینه انرژی توسعه خواهد داد و از همه ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد در قالب شرکت‌های بخش خصوصی برای توسعه صنعت برق عراق،کاهش تلفات انرژی و بازسازی نیروگاه‌ها استفاده خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:برای فراهم کردن امکان همکاری در بازار انرژی منطقه از طریق توسعه همکاری با عراق و سایر کشورهای همسایه، مذاکرات مفصلی با وزیر برق عراق خواهیم داشت.

وزیر نیرو با اشاره به تلاشهای این وزارتخانه برای برنامه ریزی این سفر افزود:بازدیدها و ملاقات‌های مهمی برای وزیر برق عراق ترتیب داده شده و اسنادی همچون استمرار صادرات برق به عراق به امضا خواهد رسید.

تکمیل زیرساخت های برقی عراق با بهره گیری از ظرفیت‌های ایران

لووی خطیب، وزیر برق عراق نیز با اشاره لزوم تقویت روابط برق، نیرو و مسائل اقتصادی ایران و عراق گفت:یکی از اهداف این سفر پیگیری توافقات و یادداشت‌های تفاهم‌هایی است که در ماههای گذشته در عراق مورد بحث قرار گرفته است.

وزیر برق عراق با ابراز شگفتی و غیرقابل توصیف خواندن ظرفیت‌های صنعت برق ایران گفت: در بازدیدهای امروز خود از کارخانجات شرکت مپنا، تکنولوژی روز اروپا در صنعت برق را در ایران دیدم و در بازدید از کارخانجات شرکت مپنا با سطحی از تکنولوژی مواجه شدیم که برای ما غیر قابل تصور بود.

این مقام عراقی ادامه داد: به همکاری با شرکت مپنا تاکید داریم؛ چرا که این شرکت با توجه به ظرفیت‌های تخصصی خود هم اکنون آماده انتقال تکنولوژی به عراق است.

لوی خطیب با اشاره به تحریم کشورهای استکباری علیه ایران گفت: در واقع بازدیدهایی که امروز داشتم صنعتی را دیدم که هرگز تحت تاثیر تحریم نبوده و به نظر من کشورهایی که ایران را تحریم کرده‌اند خودشان را تحریم و محروم از استفاده از ظرفیت‌های صنعتی ایران کرده‌اند.

وی پس از بازدید از کارخانجات تولید توربین گازی، تولید پره‌های توربین، تولید ابزار دقیق و تابلوهای کنترل و همچنین تولید توربین‌ها و پره‌های بادی ابراز امیدواری کرد که کشورش بتواند با استفاده از این ظرفیت‌ها در توسعه روابط و تکمیل زیرساخت‌های انرژی در عراق استفاده کند.

  • منبع خبر : نبض انرژی