مصرف آب در نیروگاه بعثت تهران نجومی است
مصرف آب در نیروگاه بعثت تهران نجومی است
نیروگاه دولتی بعثت در قلب پایتخت روزانه معادل آب مصرفی 70 هزار شهروند تهرانی و همچنین 45 برابر مصرف آب نیروگاه حرارتی دماوند آب مصرف می‌کند و انتظار می رود وزارت نیرو در ادامه فعالیت این نیروگاه تجدید نظر کند.

به گزارش “نبض انرژی” ،اخیرا وزارت نیرو برای افزایش بهروری حوزه برق به سیاست تعویض وسایل فرسوده و قدیمی با ابزارآلات نو و با بازدهی بیشتر روی آورده است. به عنوان مثال، جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده همراه با مصرف انرژی بالا با کولرهای کم مصرف در استان های جنوبی کشور در دستور کار وزارت نیرو و متولیان حوزه برق قرار گرفته است.

علاوه بر وجود وسایل و ابزارآلات قدیمی پر مصرف در کشور و نقش آن در افزایش مصرف این انرژی ارزشمند، برخی از ابزارآلات دولتی در اختیار وزارت نیرو نیز به دلیل فرسودگی و بازدهی کم به منبع اتلاف سرمایه‌های ملی بدل شده‌اند. در ادامه این گزارش به معرفی یکی از ابزارآلات پرمصرف و قدیمی وزارت نیرو می‌پردازیم که این روزها نقش بلای جان پایتخت را ایفا می‌کند، اقدام خواهیم کرد.

*نیروگاه بخار 53 ساله در قلب پایتخت

به گزارش فارس، یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های حرارتی موجود در ایران در جنوب شهر تهران با نام نیروگاه دولتی بعثت مشغول به فعالیت است. کلنگ احداث این نیروگاه 53 ساله در سال‌ 1346 بر زمین خورد و طی مراحل ساخت چندگانه در سال 1347 وارد مدار تولید برق کشور شد.

نیروگاه تولید برق بعثت، ساخت کشور جنرال الکتریک آمریکا به حساب می‌آید و با استفاده از بخار آب نسبت به تولید برق اقدام می‌کند. به استناد آمار تفضیلی صنعت برق در سال 98،  میزان مصرف انرژی این نیروگاه معادل 463 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 666 هزار لیتر گازوئیل است.

میزان بازدهی این نیروگاه بخار واقع در جنوب تهران، تنها 30.6 درصد گزارش شده است و 321 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و 462 هزار لیتر گازوئیل به طور سالانه در این واحد نیروگاهی به منظور تولید تنها 0.4 درصد از کل برق کشور تلف می‌شود. در حقیقت این میزان مصرف انرژی به منظور تولید ویژه 1 میلیون و 286 هزار مگاوات ساعت برق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

*نیروگاه بعثت در هر روز، معادل مصرف آب 70 هزار شهروند تهرانی آب مصرف می‌کند

بررسی آمار مرتبط با مصارف نیروگاه بخار بعثت در جنوب پایتخت، از یک واقعیت تعجب برانگیز پرده‌برداری می‌کند. به استناد اطلاعات موجود در مراجع علمی، این واحد نیروگاهی در هر روز معادل 14 میلیون لیتر آب را از 6 حلقه چاه عمیق حفر شده می‌بلعد. به منظور روشن شدن حجم عظیم مصرف آب این واحد نیروگاهی بهتر است بدانید که این میزان مصرف در هر روز معادل مصرف آب 70 هزار شهروند تهرانی با سرانه مصرف روزانه 200 لیتر است.

در همین راستا مقایسۀ مصرف آب نیروگاه بخار بعثت با سایر نیروگاه‌های تولید برق کشور ابعاد مصرف آب فراوان این واحد تولیدی برق را بیش از پیش مشخص می‌کند. در چنین شرایطی میزان مصرف آب نیروگاه حرارتی دماوند مستقر در شرق تهران تنها 310 لیتر در روز برآورد می‌شود. در واقع، نیروگاه دولتی بعثت در شرایطی بیش از 45 برابر نیروگاه خصوصی دماوند آب مصرف می‌کند که این نیروگاه تنها 9 درصد نیروگاه تولید برق دماوند نسبت به تولید برق اقدام می‌کند.

*سیستم خنک کاری نیروگاه بعثت، مخصوص واحدهای کنار دریا و اقیانوس است

توجه به میزان مصرف آب نجومی نیروگاه بخار بعثت تهران، این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد که علت حضور این غول تشنه در پایتخت کشور چیست و این مصرف آب به چه دلیل اتفاق می‌افتد. به منظور پاسخ به این سوالات به سراغ سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی رفتیم. این کارشناس انرژی در تشریح دلایل مصرف آب بالای نیروگاه بخار عنوان کرد: «عمده آب مصرفی نیروگاه‌های بخار در دو بخش انتقال انرژی در سیکل بخار و سیستم‌های خنک کنند یا کندانسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما علت مصرف آب نجومی نیروگاه بعثت استفاده از شیوه برج تر به عنوان سیستم خنک کننده است.»

وی با اشاره به این نکته که نیروگاه فرسوده بعثت تهران از شیوۀ خنک کننده‌ای استفاده می‌کند که نیاز به مصرف آب زیادی دارد، افزود: «استفاده از سیستم برج تر برای خنک کاری تنها در نیروگاه‌هایی دیده می‌شود که در کنار منابع رایگان آب مانند دریاها و اقیانوس‌ها واقع شده‌اند و مشخص نیست چرا از چنین سیستمی در قلب تهران با موقعیت آب و هوایی گرم و خشک استفاده می‌شود.»

*وزارت نیرو در ادامه فعالیت نیروگاه بعثت تجدید نظر کند

غفاری، در بیان ناکارآمدی این نیروگاه تولید برق عنوان کرد:« نیروگاه 53 ساله بعثت در شرایطی سفره‌های آب زیرزمینی پایتخت را تخلیه می‌کند که تنها 0.4 درصد از میزان تولید کل برق کشور را بر عهده دارد. همچنین باتوجه به مالکیت دولتی این نیروگاه ادامه حضور آن در قلب تهران باید مورد بررسی و تجدید نظر واقع شود.»

بر اساس اظهارات مطرح شده، ادامه فعالیت نیروگاه دولتی بعثت در جنوب تهران به استناد بررسی‌های فنی اقتصادی محل تردید است و در نتیجه، انتظار می رود متولیان صنعت برق کشور یعنی وزارت نیرو نسبت به ارائه دلایل فنی و اقتصادی ادامه تولید برق توسط این نیروگاه اقدام کنند.