احتمال تحریم مشتریان نفت بورسی زیاد است/وعده وزیر در عرضه هفتگی نفت و میعانات گازی در بورس
احتمال تحریم مشتریان نفت بورسی زیاد است/وعده وزیر در عرضه هفتگی نفت و میعانات گازی در بورس
زنگنه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه نفت در بورس و عدم ممانعت از سوی وزارت نفت برای خریداران گفت: من بارها اعلام کرده‌ام هر کس می‌‌تواند بورس نفت را عملیاتی کند جلو بیاید و ما هر هفته نفت را در بورس عرضه می‌کنیم.

به گزارش نبض انرژی؛زنگنه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه نفت در بورس و عدم ممانعت از سوی وزارت نفت برای خریداران گفت: من بارها اعلام کرده‌ام هر کس می‌‌تواند بورس نفت را عملیاتی کند جلو بیاید و ما هر هفته نفت را در بورس عرضه می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: وظیفه ما فقط صدور اطلاعیه است و اگر کسانی هستند که می‌گویند فلان بند از اطلاعیه را اگر اصلاح کنید شرایط بهبود پیدا می‌کند خب بگویند و ما این کار را انجام می‌دهیم تا شرایط بهبود پیدا کند. ما قطعاً با پررویی هر هفته نفت و میعانات گازی را در بورس عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در مصوبه تلفیق درباره بودجه سال 98 آمده است که باید هر ماه باید عرضه نفت در بورس انجام شود که به این قانون نیز در صورت تصویب عمل خواهیم کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: مزیت بورس این است که نمی توان در بورس، نفت را گرفت ولی پول را تحویل نداد.

زنگنه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند وزارت نفت عمداً مانع از فروش نفت در بورس می‌شود که مقاومت مردم را در هم بشکند که این ادعا اشتباهی است، گفت: حداکثر کاری که وزارت نفت می‌توانست انجام دهد، این بود که اعلام کند خرید به صورت ریالی انجام شود. خرید به‌صورت ریالی هم به معنی خروج سرمایه است اما سران سه قوه با این موضوع موافقت کرده و میزان عرضه را محدود کردند. پیشنهاد ما، ۱۰ میلیون بشکه بود ولی به علت مخالفت بانک مرکزی به همین دلیلی که گفتم، با مجوز عرضه ۳ میلیون بشکه ای موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: تک تک اعضای کمیته 7 نفره فروش نفت به تأیید نهادهای نظارتی رسیده‌اند و ما بسیار شفاف عمل می‌کنیم.

شرط وزیر برای فروش نفت خارج از بورس

زنگنه گفت:‌در فروش نفت خارج از بورس فقط یک شرط دارم که پول نفت حتماً برگردد. در مورد بورس نفت نیز من بارها گفته‌ام که مشتریان ما در بورس نباید بازار سنتی ما را خراب کنند اما همین جا هم اعلام می‌کنم شرکت‌هایی که از طریق بورس خرید نفت می‌کنند احتمال تحریم‌شان در مقایسه با شرکت هایی که با مذاکره مستقیم از امور بین الملل خرید می کنند، به مراتب زیادتر است زیرا به راحتی شناسایی می‌شوند بنابراین آنها باید هر سری به عنوان یک شرکت جدید ثبت کنند و در بورس حضور پیدا کنند و از ما نفت بخرند.

  • منبع خبر : تسنیم