محیط‌زیست، نقطه ضعف شهرهای بزرگ
محیط‌زیست، نقطه ضعف شهرهای بزرگ
بنیاد یادبود موری در فهرستی نام ۱۰شهر برتر جهان را اعلام کرده است.

به گزارش نبض انرژی، نتایج مطالعه‌ای جدید در ژاپن نشان داده که لندن، نیویورک، توکیو و… از قدرتمندترین شهرهای جهان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی هستند.

این مطالعه توسط بنیاد یادبود موری، موسسه‌ای در ژاپن برای انجام مطالعاتی در زمینه سیاست‌گذاری شهری انجام شده و هدف آن اندازه‌گیری قدرت شهرها در جذب مردم و سرمایه‌گذارها است. آن‌ها این موضوع را در ۶ بخش اقتصاد، تحقیق و توسعه، تعامل فرهنگی، زیست‌پذیری، دسترسی و محیط‌زیست بررسی کرده‌اند.

۴۴ شهر بزرگ در مناطق مختلف جهان از قاهره و مومبایی تا پاریس و آمستردام در این مطالعه بررسی شدند و برای هفتمین سال متوالی لندن قدرتمندترین شهر جهان معرفی شد. بسیاری به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشتند. به طور کلی ۵ شهر اول این رتبه‌بندی، شهرهای لندن، نیویورک، توکیو، پاریس و سنگاپور هستند و وضعیت آن‌ها نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

آمستردام در میان این شهرها بیشترین رشد را در رتبه‌بندی داشته به طوری که به عنوان بهترین شهر «زیست‌محیطی» جهان شناخته شده است.

 از ۱۰ شهر اول این رتبه‌بندی ۴ شهر از قاره آسیا، ۴ شهر از اروپا و ۲ شهر دیگر هم قاره‌های اقیانوسیه و آمریکا هستند.

 ردیف

 نام شهر

 نام قاره

 ۱ 

 لندن

 اروپا

 ۲

 نیویورک

 آمریکا

 ۳

 توکیو

 آسیا

 ۴

 پاریس

 اروپا

 ۵

 سنگاپور

 آسیا

 ۶

 آمستردام

 اروپا

 ۷

 سئول

 آسیا

 ۸

 برلین

 اروپا

 ۹

 هنگ‌کنگ

 آسیا

 ۱۰

 سیدنی

 اقیانوسیه

چرا لندن، نیویورک و توکیو قدرتمندترین شهرهای جهان هستند؟

*لندن؛ شهری برای تعاملات فرهنگی

قرار گرفتن لندن در رتبه اول این مطالعه به معنای بهترین بودن این شهر در ۶ بخش اعلام شده نیست؛ در واقع امتیاز بالای این شهر در دو بخش «تعامل فرهنگی» و «زیست‌پذیری» باعث وقوع این انتخاب شده است. برای مثال این شهر در زمینه محیط‌زیست رتبه نوزدهم را در بین ۴۴ کشور داشته است.

در توضیف لندن، در این مطالعه نوشته شده است:‌ «حتی پس از رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، امتیاز لندن نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و این شهر با اختلاف در رتبه اول قرار دارد. از سویی از میان ۱۶ شاخص اندازه‌گیری شده لندن در ۱۳مورد در ۵رتبه اول قرار دارد.»

*نیویورک؛ اقتصاد قوی، عامل قدرت شهر

در میان ۸ شهری که از قاره آمریکا در این رتبه‌بندی قرار دارند، نیویورک تنها شهری است که در میان ۱۰شهر قدرتمند جهان قرار گرفته است؛ اقتصاد یکی از اصلی‌ترین دلایل قرار گرفتن نیویورک در رتبه دوم است.

نقاط ضعف این شهر هم در زمینه «محیط‌زیست» و «زیست‌پذیری» است.

در رابطه با این شهر در مطالعه بنیاد یادبود موری آمده است: «امسال، نیویورک از زمان شروع مطالعات تاکنون بیشترین رشد را در امتیاز خود داشته دلیل این موضوع هم ایجاد یک ارزیابی قوی در محیط استارت‌آپ و گزینه‌های موجود در فضای محل کار است. این شهر رتبه اول را در زمینه اقتصادی و رتبه ۲۵ و ۲۸ را در زمینه‌های محیط‌زیست و زیست‌پذیری دارد.»

*توکیو؛ قدرتمندترین شهر آسیا

این برای سومین سال متوالی است که توکیو به عنوان سومین شهر قدرتمند جهان در این رتبه‌بندی قرار گرفته است، برخلاف لندن و نیویورک این شهر در هیچ‌کدام از ۶ بخش اعلام شده رتبه اول قرار نگرفته. آن‌ها بیشترین امتیازها را در زمینه «اقتصاد» و «دسترسی» گرفته است.

در این رابطه در مطالعه منتشر شده نوشته شده است: «با وجود اینکه به علت رشد شاخص‌هایی مثل تولید ناخالص ملی، توکیو در حوزه اقتصاد در رتبه سوم قرار گرفته است، این شهر به دلیل عدم انجام تعهد خود در زمینه اقدامات مربوط به تغییراقلیم در حوزه محیط‌زیست در رتبه ۲۹ قرار گرفت، سال پیش توکیو در این زمینه در رتبه دوازدهم قرار داشت.»

  • منبع خبر : خبرآنلاین