سود هرسهم «جم» تا ۳۰۰ تومان افزایش می‌یابد
سود هرسهم «جم» تا ۳۰۰ تومان افزایش می‌یابد
شرکت پتروشیمی جم به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، در ابتدا به عنوان یکی از طرحهای توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۷۸ در منطقه آزاد پتروشیمی پارس…

به گزارش نبض انرژی،شرکت پتروشیمی جم به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، در ابتدا به عنوان یکی از طرحهای توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۷۸ در منطقه آزاد پتروشیمی پارس در عسلویه، عمدتا به منظور تولید الفین‌ها و پلی اتیلن‌های سبک خطی و سنگین تأسیس شد.

 

تداوم سودآوری در پتروشیمی جم

تحلیل –

شرکت پتروشیمی جم به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، در ابتدا به عنوان یکی از طرحهای توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۷۸ در منطقه آزاد پتروشیمی پارس در عسلویه، عمدتا به منظور تولید الفین‌ها و پلی اتیلن‌های سبک خطی و سنگین تأسیس شد.

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۱٫۲۰۰ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۹٫۶۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.

ظرفیت تولید محصولات

پتروشیمی جم دارای پنج واحد تولید الفین، بوتادین، بوتن-۱، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین بوده ، همچنین ظرفیت تولید محصولات تولید شده واحدهای مذکور به شرح ذیل است.

 تمرکز فروش در حوزه داخلی

در سال ۹۵ از مجموع ۱٫۷۹۲٫۵۶۴ تن انواع محصولات پتروشیمی فروخته شده، ۷۰ درصد به‌صورت داخلی و ۳۰ درصد به‌صورت صادراتی به فروش رفت. در سال ۹۶ مجموع مقدار فروش شرکت با کاهش ۶ درصدی به ۱٫۶۸۹٫۹۳۲ تن رسید که از این مقدار ۳۳ درصد به‌صورت صادراتی و مابقی در داخل به فروش رفت.البته در سه ماهه ابتدایی سال مالی ۹۷ مقدار ۴۲۶٫۲۱۰ تن انواع محصولات پلیمری به فروش رسیده که طبق گزارش سه ماهه شرکت، تماما به‌صورت داخلی بود.در سه ماهه دوم ۳۸۸٫۲۱۰ تن محصول به فروش رسید.

۳۶۷۷ میلیارد تومان فروش در شش ماه

شرکت در سال ۹۵ در مجموع ۵۱۰۲ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که از این مبلغ ۵۶ درصد از فروش داخلی و مابقی از فروش صادراتی حاصل شده است. در سال ۹۶ مبلغ فروش شرکت با رشد حدود ۲۰ درصدی به ۶۰۸۶ میلیارد تومان رسیده است که فروش داخلی ۶۰ درصد آن را تشکیل داد.در شش ماهه سال مالی جاری نیز از مجموع درآمد فروش ۳۶۷۷ میلیارد تومانی شرکت، ۶۱ درصد از فروش داخلی حاصل شده است.

وضعیت فروش ماهانه در نوسان

شرکت در این ماه با فروش ۳۷۵ میلیارد تومانی محصولات مجموع فروش را در امسال به ۵۷۲۸ میلیارد تومان رساند. فروش شرکت در ماه گذشته ۷۲۹ میلیارد تومان بوده است. در مدت مشابه سال گذشته مجموع فروش شرکت ۳۷۱۳ میلیارد تومان بود.(نمودار یک)

از نظر مقداری شرکت در آذر ماه ۴۹٫۴۱۶ تن انواع محصولات پلیمری خود را به فروش رسانده و در ماه گذشته ۸۱٫۰۷۱ هزار تن فروخته بود و مجموع مقدار فروش از ابتدای سال مالی تا کنون ۱٫۱۲۶ هزار تن بوده است. در مدت مشابه سال گذشته مجموع مقدار فروش ۱٫۳۸۱ هزار تن بوده است.(نمودار ۲)

 میانگین نرخ فروش پلی اتیلن سنگین در ۸ ماهه ابتدایی سال ۶۹٫۴۳۸٫۴۲۸ ریال بوده که در آذرماه با رشد حدود ۱۷ درصدی نسبت به میانگین به ۸۱٫۲۴۶٫۲۵۰ ریال رسید. (نمودار ۳)

پارامتر تاثیر گذار در بهای تمام شده

ترکیب بهای تمام شده شرکت در جدول زیر نشان داده شده است.

 همانطور که مشاهده می‌شود مواد مستقیم مصرفی بیشترین سهم (حدود ۷۰ درصد) بهای تمام شده را تشکیل می‌دهند که در شش ماهه ابتدایی سال با توجه به افزایش نرخ‌ها سهم مواد مصرفی در بهای تمام شده به ۸۱ درصد افزایش یافت.

صورت سود و زیان

شرکت در سال ۱۳۹۵ به ازای هرسهم سود ۱۷۶ تومانی محقق ساخته که در سال ۹۶ با رشد حدود ۳۰ درصدی به ۲۲۷ تومان رسیده است. همچنین شرکت در سه ماهه ابتدایی سال مالی ۹۷ سود ۴۸۴ ریالی به ازای هرسهم محقق کرده و در سه ماهه دوم توانسته با تحقق سود ۸۹۷ ریالی سود ۱۳۸۱ ریال را برای شش ماهه به ثبت رساند. (جدول زیر)

صورت سود و زیان تحلیلی

برآورد مقدار فروش برای شش ماهه دوم طبق مفروضات شرکت
فرض نرخ فروش دلاری طبق آخرین گزارشات ماهانه منتشر شده در آذرماه
برآورد مواد مصرفی طبق نسبت شش ماهه ابتدایی
نرخ ۲۶۲ دلار برای اتان و فرض نرخ دلاری سایر مواد مصرفی طبق شش ماهه اول
فرض دلار ۸۰۰۰ تومان برای مواد مصرفی و فروش برای شش ماهه دوم
رشد درآمد سرمایه گذاریها با توجه به رشد درآمدی در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته
رشد ۲۰ درصدی هزینه‌های اداری، عمومی و فروش
رشد۲۰ درصدی دستمزد و رشد ۲۵ درصدی هزینه‌های سربار نسبت به سال گذشته
همانطور که مشاهده می‌شود با فرض دلار ۸۰۰۰ تومان برای ادامه سال برای فروش و بهای تمام شده
محصولات، سود هر سهم تا ۳۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

 

.