یونیدو به رشد انرژی‌های تجدید پذیر در ایران کمک می‌کند
یونیدو به رشد انرژی‌های تجدید پذیر در ایران کمک می‌کند
طی نشستی مشترک میان ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و یونیدو تصمیماتی برای همکاری این سازمان در راستای رشد انرژی‌های تجدید پذیر در ایران اتخاذ شد.

به گزارش نبض انرژی،سازمان توسعه صنعتی ملل که با نام یونیدو شهرت یافته، یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با نماینده این سازمان که در مسیر ارتقا و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای درحال‌توسعه یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی تلاش می‌کند نشست برگزار کرد.

نماینده یونیدو در این نشست بیان کرد: این سازمان به‌عنوان شبکه‌ای ارتباطی میان دیگر کشورها عمل می‌کند. به همین منظور از دستگاه‌های دولتی دعوت می‌کنیم تا زمانی که امکان و دسترسی‌های مورد نیاز وجود دارد از این مسیر بهره ببرند.

وی در راستای فعالیت استارتاپ ها در این عرصه گفت: استراتاپ ها تا با دنیا در ارتباط نباشند ارتباط و توانایی لازم را به دست نمی‌آورند. پس ما تلاش می‌کنیم از استارتاپ ها در این مسیر حمایت کنیم. نباید این گروه را به یک‌باره در استخر عمیقی که تمامی کشورها در آن حضور دارند رها کرد، چراکه به سرعت غرق می‌شوند.

جوان شهرکی افزود: حتی اتاق‌های بازرگانی ایرانی در پایه ارتباط بین‌المللی هنوز به‌اندازه کشورهای دیگر قابلیت‌های لازم را استفاده نمی‌کنند و نیاز به دستگاه‌های حمایتی مانند معاونت علمی دارند. به همین منظور ما نیز می‌توانیم ظرفیت‌های سازمان توسعه صنعتی ملل را به نفع استارتاپ ها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر پیشرفت‌های ایران در حوزه انرژی گفت: ایران را نباید با هیچ کشور دیگری در منطقه مقایسه کرد. چرا که ایران به استانداردهای این حوزه بسیار نزدیک است. ضمن این که ایران از سال 2015 از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که نه تنها پیذرنده کمک مالی نیست، بلکه انتظار می‌رود خود کمک کننده باشد.

کامبیز مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی در این نشست مشترک بیان کرد: سازمان ملل همواره به دنبال موضوع صلح بوده است. انرژی‌های تجدیدپذیر نیز انرژی‌های پاک هستند. می‌توان در این راستا نزدیکی‌ای برای ایجاد زبان مشترک ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ایران کشور صلح‌طلبی است و از پروژه‌های صلح همواره استقبال می‌کند. ما به دنبال اقدامی هستیم که خروجی قابل‌توجهی داشته باشد و خروجی آن در جامعه ملموس باشد و تأثیر خود را در حوزه موردنظر به خوبی پایدار کند.

مهدی زاده حوزه‌هایی که انتظار می‌رود در این ارتباط  به آن پرداخته شود را انرژی‌های تجدید پذیر، بهره‌وری انرژی، محیط‌زیست، برق و نیرو عنوان کرد و افزود: تمام تلاش ما این است که از اقتصاد نفتی جدا شده و به اقتصاد دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: توجه معاونت علمی به حوزه استارتاپ ها توانسته بر چهره تهران و ایران تاثیرگذار باشد. به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمانی هر کشوری که در آن دودکش زیاد بود به عنوان کشوری پیشرفته محسوب می‌شد. اما امروزه دنیا به سمت فناوری‌های نو، استارتاپ ها و سیلیکون ولی‌ها پیش رفته است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر روند معکوسی برای مهاجرت نخبگان شاهد هستیم و استارتاپ هایی در کشور راه‌اندازی شده است که حاصل اعتماد به جوانان است. تجربه نشان داده است اعتماد به جوانان نتیجه برد برد را در پی دارد. در نتیجه این حوزه برای همکاری‌های بین‌المللی آماده است.