انرژی این سوخت سفید برای بدن انسان!
انرژی این سوخت سفید برای بدن انسان!
قند معمولا به خودی خود باعث اضافه‌شدن وزن نمی‌شود. چیزی که باعث افزایش وزن می‌شود کالری است و غالب افراد هم بدون در نظر گرفتن مقدار کالری موجود در هر خوراکی آن را مصرف می‌کنند.

به گزارش “نبض انرژی” ، «شکر» در همه‌ گیاهان محصول جانبی فرآیند فتوسنتز است و به ‌طور طبیعی در میوه‌ها، لبنیات، غلات و سبزیجات پیدا می‌شود. شکر خوراکی تغلیظ و کریستالی‌شده تنها از دو گیاه گرفته می‌شود: نیشکر و چغندرقند. نیشکر گونه‌ای از گیاهان بومی جنوب شرقی آسیاست و در کل ٣٧ گونه نیشکر وجود دارد که همه‌ آنها با یکدیگر تفاوت دارند.

 

١- کربوهیدرات‌ها از سه منبع به دست می‌آیند: شکر، فیبر و نشاسته. کربوهیدرات‌ها برای بقای انسان و حیوان ضروری هستند و ساختار سلول‌های بدن به آنها بستگی دارد.

٢- بر خلاف باور غلط بسیاری از مردم، در یک قاشق چایخوری شکر تنها ١٥ کالری انرژی وجود دارد که طی ١٥ دقیقه تحرک و حتی با صحبت‌کردن سوزانده می‌شود.

٣- قند معمولا به خودی خود باعث اضافه‌شدن وزن نمی‌شود. چیزی که باعث افزایش وزن می‌شود کالری است و غالب افراد هم بدون در نظر گرفتن مقدار کالری موجود در هر خوراکی آن را مصرف می‌کنند.

٤- طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد «نیشکر» بیشترین محصولی‌ است که در جهان کشت می‌شود. در ‌سال ٢٠١١ میلادی، ١٦٨‌میلیون تن شکر در سرتاسر دنیا تولید شده است. ٨٠‌درصد شکر تولیدی در دنیا از نیشکر و ٢٠‌درصد دیگر آن از چغندر قند است.

٥- تا قبل از قرن ١٨ میلادی ‌که استفاده از شکر بین افراد چندان رایج نبود، مردم عادی برای شیرین‌کردن غذاها و خوراکی‌هایشان از عسل استفاده می‌کردند.

٦- «کریستف کلمب» نخستین شخصی بود که نیشکر را به غرب آورد.

٧-  شکر قهوه‌ای نسبت به شکر گرانول سفید (رایج‌ترین نوع شکر) ویتامین‌ و مواد معدنی بیشتری دارد.

٨- طبق برخی بررسی‌ها، بین مقادیر مصرف شکر در خانم‌ها و آقایان باید تمایز قایل شد. زنان باید مصرف شکر را به ٦ و مردان به ٩ قاشق چایخوری در روز محدود کنند.

٩- شکر این قابلیت را دارد که به‌ عنوان سوخت استفاده شود. حتی عده‌ زیادی از دانشمندان تلاش می‌کنند تا سوختی مبتنی بر شکر و قند طبیعی تولید کنند.

١٠- مصرف بی‌رویه‌ شکر باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شود و بر حالت ارتجاعی پوست تأثیرگذار است. مصرف بیش از حد شکر باعث گلیکاسیون می‌شود (فرآیندی آنزیمی که قند موجود در جریان خون را به پروتیین‌ها وصل می‌کند و باعث تشکیل مولکول‌هایی می‌شود که کلاژن موجود در پوست را شکننده‌تر می‌کند) و همین رویه باعث ایجاد چین و چروک می‌شود.

١١- شکر اعتیادآور است و قطع ناگهانی مصرف آن ممکن است باعث درد، حالت تهوع و علایمی مانند آنفلوآنزا شود!

١٢- شیرینی شکر باب دندان بعضی از حیوانات هم هست. دانشمندان همچنان در حال مطالعه هستند که چرا بعضی از حیوانات شیرینی‌ها را دوست دارند و بعضی دیگر نه؛ برای مثال سگ‌ها از طعم شیرینی لذت می‌برند اما گربه‌ها اصلا چنین میلی ندارند.

١٣- می‌توان از شکر به ‌عنوان یک نگهدارنده‌ طبیعی مواد غذایی استفاده کرد. صدها سال است که از شکر به‌ عنوان ماده نگهدارنده استفاده می‌شود. در واقع غلظت زیاد قند از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ زیرا باکتری‎ها بدون آب نمی‌توانند رشد کنند یا تقسیم شوند.

١٤- پیش‌تر از شکر به ‌عنوان یک نوع ادویه استفاده می‌شد، نه یک شیرین‌کننده! در قرن دوازدهم میلادی که شکر برای نخستین‌ بار در انگلستان معرفی شد، با سایر ادویه و چاشنی‌های گرمسیری مانند زنجبیل، دارچین و زعفران در یک گروه قرار می‌گرفت و مورد مصرف اشراف و ثروتمندان بود.

١٥- طبق آماری که وزارت کشاورزی ایالات متحده در ‌سال ٢٠١٢  گرفت، میانگین مصرف شکر در این کشور روزانه ٢٢ قاشق چایخوری است.

١٦- شکر انواع مختلفی دارد؛ سه دسته‌ اصلی آن‌ مونوساکاریدها، دی‌‎ساکاریدها و پلیول‌ها است.

برگردان از ‏thefactsite