گزارش مهم دیوان محاسبات درباره تخلف وزیر نفت
گزارش مهم دیوان محاسبات درباره تخلف وزیر نفت
طبق گزارش دیوان محاسبات، یکی از تخلفات بیژن زنگنه وزیر نفت در واگذاری سهام ستاره خلیج فارس این بوده که این سهام بدون تجدید ارزیابی واگذار شده است. میزان خسارت ناشی از این اقدام 500 میلیارد تومان محاسبه شده است.

به گزارش نبض انرژی، دیوان محاسبات در گزارشی درباره واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تخلف بیژن زنگنه وزیر نفت را در فرآیند واگذاری این شرکت اعلام کرد. در این بین یکی از تخلفات انجام شده در فرآیند واگذاری سهام این پالایشگاه این بوده است که ارزش روز سهم در نظر گرفته نشده است. یعنی سهام این پالایشگاه بدون تجدید ارزیابی واگذار شده است. شایان ذکر است که تجهیزات این پالایشگاه با دلار 1226 تومان خریداری شده بود ولی در زمان واگذاری که قیمت دلار 3600 تومان بود، واگذاری بدون تجدید ارزیابی واگذاری صورت گرفت.

در گزارش دیوان محاسبات آمده است: «این هیئت طی نامه شماره 1129/51100 مورخ 19/12/93 به مسئولین خواستار ارسال دلایل و مستندات واگذاری حق تقدم سهام به ارزش اسمی بدون در نظر گرفتن ارزش روز هر سهم شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی نامه ح پ پ/136621 مورخ 27/12/1393 دلایل خود را بیان نمود که از نظر این هیات دلایل شرکت کافی به مقصود نبوده و می‌بایست در صورت واگذاری حق تقدم، ارزش روز هر سهم در نظر گرفته میشد».

طبق گزارش دیوان محاسبات میزان تخلف انجام شده در واگذاری سهام ستاره خلیج فارس حدود 500 میلیارد تومان بوده است و مسئولین وقت متخلف در این واگذاری به ترتیب احمدرضا اسدی مدیر کل امور مالی، بیژن زنگنه وزیر نفت، اسدالله میکائیلی عضو هیئت مدیره شرکت odcc ، عباس کاظمی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش، شاهرخ خسروانی عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و علی اکبر ماهرخ‌زاد عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت هستند.

متن گزارش دیوان محاسبات در ادامه آمده است:

*سهام دولتی ستاره خلیج فارس در چه فرآیندی واگذار شد؟ 

در این راستا جلیل سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تخلف صورت گرفته در واگذاری سهام دولت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «درباره ستاره خلیج فارس زنگنه نامه­‌ای مستقیما به آقای جهانگیری در تاریخ 1392/8/27 می­نویسد و از صندوق توسعه درخواست منابع مالی می­کند. در این نامه زنگنه به صراحت می‌گوید که برای این پروژه تا تاریخی که عنوان می­کند، 2.3 میلیارد یورو هزینه شده است و پیشرفت این پروژه را 69 درصد عنوان می‌­کند».

وی ادامه داد: «تخلف بزرگی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اتفاق افتاده و الان پرونده نظارتی دارد و مجموعه هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش و شخص بیژن زنگنه وزیر نفت در این قضیه به عنوان مسئولین متخلف شناخته شده‌اند. زیرا سهام شرکت ستاره خلیج فارس که منابعش عمدتا از منابع دولتی تامین شده بود را بدون تجدید ارزیابی و با ارزش دفتری واگذار کرده‌اند. در این قضیه چیزی در حدود 500 میلیارد تومان خسارت به دولت وارد شد».

سالاری گفت: «نکته جالب این است که بیژن زنگنه وزیر نفت در فرآیند واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس تجهیزاتی که با دلار 1226 تومان خریداری شده بودند و در آن زمان دلار حدود 3600 تومان بود، را بدون تجدید ارزیابی واگذار کرده است. براساس برآورد دستگاه‌­های نظارتی حدود 500 میلیارد تومان از همین مسیر ضرر و زیان به دولت زده شده است که بیژن زنگنه وزیر نفت نیز از متخلفین این خسارت شناخته شده است».

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش گفت: «تخلف میلیاردی محرز آقای زنگنه وزیر نفت در واگذاری سهام وثیقه دولت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ارزش دفتری و بدون تجدید ارزیابی علیرغم ملاحظات مندرج در ماده 127 قانون برنامه پنجم و خسارت میلیاردی در تاخیر بهره برداری پالایشگاه و سوء استفاده از ماده 127 در واردات بیش از 16 میلیارد لیتر بنزین به ارزش حدود 10 میلیارد دلار از طریق واسطه‌ها از خسارت‌های دیگر وارد شده به کشور است».

وی اظهار داشت: «یعنی طبق ماده 127 قانون برنامه پنجم این اختیار به وزارت نفت داده شد که تا زمان بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس اجازه واردات بنزین را داشته باشد. اما بیژن زنگنه در آغاز کار اعلام کرد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس اصلا صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه پروژه‌ای که باید در سال 94 به اتمام می‌رسید در سال 96 به صورت نمادین بهره برداری شد و در این دو سال خسارت واردات بنزین به کشور وارد شد».

سالاری در پایان گفت: «نکته جالب دیگر درباره واگذاری سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس این است که کاهش سهام دولت از 48 درصد به 17 درصد در حالی انجام شده است که این سهام به صورت قرارداد توثیق سهام به تامین اجتماعی داده شده است. در این حالت پولی به پروژه تزریق نشده است درحالیکه هدف از واگذاری سهام تامین مالی برای تکمیل پروژه بود».

منبع: فارس