۲۱ میلیارد دلار پول نفت گم شد؟
۲۱ میلیارد دلار پول نفت گم شد؟
دولت و بانک‌ مرکزی درباره رقم فروش نفت آمارهای متفاوتی را اعلام کرده‌اند. تفاوتی که بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار است.
دولت و بانک‌ مرکزی درباره رقم فروش نفت آمارهای متفاوتی را اعلام کرده‌اند. تفاوتی که بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار است.
به گزارش نبض انرژی، دولت و بانک‌ مرکزی درباره رقم فروش نفت آمارهای متفاوتی را اعلام کرده‌اند. تفاوتی که بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار است.
بر اساس گزارش فرهیختگان بانک مرکزی به تازگی گزارش «نماگرهای اقتصادی» سال ۹۸ را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که پارسال صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی ۲۹ میلیارد دلار بوده است.
این عدد بانک مرکزی برای فروش نفت، تفاوت قابل توجهی با رقم اعلام شده از سوی محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری دارد.
نوبخت روز ۱۳ خرداد امسال در مجلس گفته بود که «صادرات نفت و گاز و درآمد آن از ۱۱۹ میلیارد دلار در آغاز دهه ۹۰ به ۸٫۹ میلیارد دلار (در سال ۹۸) رسیده و اینکه در سال‌جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم اما همت ما این است که نفت را از اقتصاد کنار بگذاریم و برنامه‌های کشور را بدون نفت اداره کنیم.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری هم ۲۴ خرداد در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بنیاد شهید اعلام کرد که «درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ در حدود ۸ میلیارد دلار بوده است.»
اما علت این تفاوت ارقام چیست؟
محمد خبری‌زاد، تحلیلگر اقتصادی درباره علت این تفاوت فاحش اعداد فروش نفت در توییتی در پاسخ به ابهام تجارت‌نیوز نوشته است: بانک مرکزی درآمد ریالی را تبدیل به دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌کند و به همین دلیل عدد به‌دست آمده متفاوت می‌شود.
او توضیح می‌دهد که ایران سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات نفت با دلار نیمایی داشته است و بانک مرکزی این عدد را به ریال تبدیل و دوباره با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌کند و به همین علت عدد فروش نفت رقم بزرگتری می‌شود.
منبع: تجارت نیوز