دلیل کاهش منابع آبی کاشان چیست؟
دلیل کاهش منابع آبی کاشان چیست؟
رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان ضمن اشاره به صرفه‌جویی ۳۳میلیون متر مکعبی مصرف آب در سال‌های اخیر گفت: کشاورزی تنها دلیل کاهش منابع آبی کاشان نیست.
رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان ضمن اشاره به صرفه‌جویی ۳۳میلیون متر مکعبی مصرف آب در سال‌های اخیر گفت: کشاورزی تنها دلیل کاهش منابع آبی کاشان نیست.
به گزارش نبض انرژی، مجید کافی‌زاده ضمن اشاره به پیشینه تاریخی کاشان اظهار داشت: از زمانی که به آب بخش کشاورزی دست درازی شد و بر سر چاه‌ها پمپ گذاشته شد و از چاه‌های کشاورزی کاشان در مصارف دیگر استفاده شد، این چنین مشکلات ایجاد شد.
وی با بیان اینکه وجود چنین مشکلات به خاطر کشاورز و یا کشاورزی نیست، افزود: در تمام دنیا صنعت کشاورزی آب بر است اما اشکالی که برای آب منطقه کاشان ایجاد شده از صنایع دیگر نشات می‌گیرید که به صنعت کشاورزی و سایر حوزه ها تحمیل شده است و موجب بروز مشکلاتی شده است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با بیان اینکه از 23هزار اراضی قابل کشت در وضعیت مناسب آب تا 20 هکتار تحت کشت بوده است، ابراز داشت: در این زمان و به دلیل وقوع خشکسالی اراضی تحت کشت به 14هزار هکتار کاهش یافته و این نشان می‌دهد که کشاورزی خود را با شرایط تطبیق می‌دهد.
وی با بیان اینکه از 14هزار اراضی تحت کشت 9هزار هکتار باغ و پنج هزار هکتار مابقی عمدتا کشت‌های کم آب بر است و علاوه بر آن نه تنها برداشت محصول کم نشده بلکه به حدود دو برابر نیز افزایش پیدا کرده است و این نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری است در حالی که سطح زیر کشت کاهش داشته است.
کافی‌زاده با بیان اینکه کاشان هیچ‌گاه وضعیت آبی نُرمال نداشته است، تصریح کرد: کاشان همیشه در وضعیت خشک به سر می‌برده و این موضوع برای چند سال اخیر نیست و دهه‌های مختلف درگیر این موضوع بودیم اما کشاورزان اصلاح کشت و استفاده از آبیاری نوین را در دستور کار قرار دادند.
وی با بیان اینکه رئیس شورای حفاظت از منابع آب بر عهده فرماندار شهرستان کاشان است، تبیین کرد: ممنوعیت دشت‌های ممنوعه تنها به دلیل فعالیت کشاورزی نبوده است در حالی که در بخش کشاورزی سیستم‌های آبیاری اصلاح و تغییر الگوی کشت داده شده است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان با بیان اینکه در چند سال اخیر مصرف آب در بخش کشاورزی 33 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب داشتیم، تاکید کرد: شش هزار هکتار از اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده و برای سه هزار و 500 هکتار دیگر نیز پرونده تشکیل شده است و تنها 15 درصد کشاورز هزینه پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه محدودیت کشاورزی امکان‌پذیر نیست، تبیین کرد: 120هزار جنگل دست کاشت در کاشان وجود دارد و یکی از منابع مصرف آب در کاشان همین جنگل‌های دست کاشت است در حالی که آبیاری این جنگل‌های دست کاشت نباید به حساب بخش کشاورزی زده شود.
کافی‌زاده با بیان اینکه افت آب باعث کاهش کیفیت آب می‌شود، افزود: شور شدن آب کشاورزی به ندرت اتفاق افتاده است در حالی که ممکن است املاح آب تغییر پیدا کند و اگر کیفیت برخی منابع آبی نیز کاهش یافته کاشت برخی محصولات نظیر کاسنی که با آب شور نیز سازگار بوده در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: تسنیم