۸۳۱ مگاوات، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر
۸۳۱ مگاوات، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر
ظرفیت درحال بهره‌برداری انرژی‌های تجدیدپذیر که تا پایان خردادماه امسال ۸۲۵ مگاوات بود، با افزایش همراه شده و به ۸۳۱ مگاوات رسید.
ظرفیت درحال بهره‌برداری انرژی‌های تجدیدپذیر که تا پایان خردادماه امسال ۸۲۵ مگاوات بود، با افزایش همراه شده و به ۸۳۱ مگاوات رسید.
به گزارش نبض انرژی، ظرفیت درحال بهره برداری انرژی‌های تجدیدپذیر درحالی به ۸۳۱ مگاوات رسیده که براساس تازه ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) ۸۱۵ مگاوات نیز در حال احداث است.
مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان تیرماه با ۶۴ نیروگاه به ۴۵ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با داشتن ۲۰ نیروگاه بالغ بر۳۴درصد است.
سهم سایر انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق به این ترتیب ۱۲ درصد این سهم متعلق به نیروگاه‌های برق آبی کوچک، هفت درصد کاهش تلفات درشبکه برق، یک درصد از بازیافت حرارت و توربین‌های انبساطی و یک درصدهم متعلق به زیست توده است.
انرژی های تجدیدپذیر تا پایان تیرماه توانسته ۱۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کند.
«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به تازگی گفته بود، ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در داخل کشور در طول سال‌های ۹۸-۱۳۹۴ رشد چهاربرابری داشته است.
وی  افزود: ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در داخل کشور ۲۰۰ مگاوات در سال ۹۴ بود و تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۸۰۰ مگاوات رسید.
بر اساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (‌۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند.
ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰ ) به‌ حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.
همچنین بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران درسال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده، وظیفه دارند در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.
منبع: ایرنا