ذخایر انرژی، این‌بار در زباله‌های بلاتکلیف
ذخایر انرژی، این‌بار در زباله‌های بلاتکلیف
رئیس اداره کل حفاظت محیط‌ زیست شهر تهران گفت: فلزات ارزشمند، گران‌بها ،خطرناک و سمی نهفته در پسماندهای الکترونیکی این روزها به زباله‌های بلاتکلیف در کشورمان مبدل شده است.

به گزارش نبض انرژی، محمدحسین بازگیر رئیس اداره کل حفاظت محیط‌ زیست شهر تهران در  گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت پسماندهای الکترونیکی شهر تهران اظهار داشت: در تهران حدود 148 واحد تولیدی در گروه الکترونیکی و برقی وجود دارد که به تبع فعالیت خود پسماندهایی تولید می‌کنند که تاکنون آمار و اطلاعات دقیقی از میزان زباله‌های آن‌ها در دست نداریم.

وی با بیان این‌که اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با ابلاغ آئین‌نامه در حال اخذ و تکمیل اطلاعات از میزان تولید پسماندها و نحوه مدیریت فعالان الکترونیکی و برقی است، گفت: به طور میانگین به ازای هر نفر در کشور حدود 7 کیلو پسماند برقی و الکترونیکی تولید می‌شود.

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: شهری مثل تهران با جمعیت حدود 8 میلیون نفری سالانه 56 هزار تن پسماند برقی و الکترونیکی تولید می‌کند.

بازگیر در خصوص مضرات پسماندهای الکترونیکی ادامه داد: این دسته‌ از پسماندها به دلیل برخورداری از فلزات سنگین و ترکیبات اکسید به وجود آمده از آن تاثیرات مهم و مخربی بر روی محیط زیست و سلامتی مردم برجا می‌گذارد.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه در شهر تهران واحد بازیافت کننده یا سیستم امحاء وجود ندارد، افزود: در سطح کشور تنها در استان البرز ،خراسان رضوی و خارج از شهر تهران واحدهای بازیافتی پسماندهای الکترونیکی وجود دارد که فعالیت آن‌ها به نوع خاصی از این زباله‌ها چون مدارهای الکترونیکی و مادربورد محدود است.

رئیس اداره کل حفاظت محیط‌زیست شهر تهران با بیان این‌که تاکنون درکشور برای بازیافت پسماندهای الکترونیکی سایت‌های جامع و کامل برای انواع آن‌ها شکل نگرفته است، گفت: هم‌اکنون شرکت‌ بهره‌برداری مترو و شهرداری در حال انبار برخی پسماندهای الکترونیکی مانند لامپ‌های فلوئورسنت هستند تا در داخل کشور سایتی را برای امحاء آن تدارک ببینند.

بازگیر درباره دیگر مشکلات مدیریت پسماندهای الکترونیکی تصریح کرد: هم‌اکنون در خصوص جمع‌آوری این نوع از پسماندها و مراکز غیرمجاز و غیر اصولی بازیافت آن‌ها که متاسفانه در خلازیر، گردنه تنباکویی و خاوران دایر هستند با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

این در حالی است که مصطفی سرمدی معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در خصوص پسماندهای الکترونیکی گفت: تولید پسماندهای الکترونیکی به ازای هر نفر در استان تهران 7 و در کشور 7.2 کیلو در سال است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ادامه داد: هم‌اکنون در استان تهران سالانه 85 هزار و 775 تن پسماند الکترونیکی تولید می‌شود که سهم روزانه استان 235 تن بوده و از میزان سرانه پایین‌تر است.

سرمدی با بیان این‌که از کل حجم پسماند الکترونیکی استان تهران تنها 49 هزار تن آن ارزشمند و قابل بازیافت است، افزود: آمار دقیقی از میزان بازیافت این نوع از پسماندها در دست نداریم.

وی در خصوص پسماندهای الکترونیکی تاکید کرد: فلزات ارزشمند و گران‌بهایی مثل طلا و نقره جزء فلزات گران‌بهای پسماندهای الکترونیکی هستند .

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: فلزات سنگینی مثل سرب، جیوه و کادمیوم که در باطری موبایل‌هایمان وجود دارد در دل پسماندهای الکترونیکی گنجانده شده که سمی بوده و اثرات بسیار خطرناکی را برمحیط وارد می‌کند، بنابراین اگر این زباله‌ها در طبیعت رها شوند علاوه بر آلودگی هوا، آب‌های زیرزمینی و خاک‌ها، از طریق ذخیره غذایی وارد گیاهان، جانوران و بدن انسان‌ها شده و اثرات جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

سیمای انرژی