رونق صنعت گاز قطر با بحران کنونی
رونق صنعت گاز قطر با بحران کنونی
یک مؤسسه خدمات تجاری اعلام کرد که احتمال دارد بحران کنونی سبب دومین دوره رونق‌بخشی به بازار گاز قطر شود.
یک مؤسسه خدمات تجاری اعلام کرد که احتمال دارد بحران کنونی سبب دومین دوره رونق‌بخشی به بازار گاز قطر شود.
به گزارش نبض انرژی، شرکت پی‌دبلیوسی (Pwc) در گزارشی اعلام کرد: در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های خصوصی به‌ویژه آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند سرمایه‌گذاری در بخش گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را به دلیل کاهش قیمت‌ها در پی بحران کرونا متوقف کنند، قطر می‌تواند سهم بیشتری در بازار گاز جهان به‌دست آورد.
براساس این گزارش، بحران کنونی بازار حتی می‌تواند به نفع قطر باشد و سبب رونق گاز این کشور شود.
این مؤسسه اعلام کرد: مهم‌ترین پیشرفت اقتصادی در سال‌های اخیر، اعلام غافلگیرانه قطرپترولیوم در ماه نوامبر و افزایش برآوردهای مربوط به دامنه جغرافیایی و حجم میدان شمالی (مشترک با میدان گازی پارس جنوبی در ایران) است.
میدان گاز شمالی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان که در گذشته تصور می‌شد تنها فراساحلی است، ۱۰ مایل (بیش از ۱۶ کیلومتر) هم در خشکی گسترش  یافته است و ذخایر آن شامل ۱۷۶۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و ۷۰ میلیارد بشکه میعانات گازی می‌شود.
این ارقام نشان‌دهنده دوبرابر شدن ذخایر گازی و ۳ برابر شدن ذخایر نفت این کشور در مقایسه با برآوردهای اخیر این ذخایر در قطر است.
قطر پترولیوم اواخر پارسال اعلام کرد که در نظر دارد به جای اجرای برنامه اولیه خود برای افزایش تولید ۴۰ درصدی ال‌ان‌جی، مقدار تولید سالانه این محصول را تا سال ۲۰۲۷ میلادی با ۶۰ درصد افزایش به ۱۲۶ میلیون تن برساند. 
سعد الکعبی، مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم آذرماه پارسال اعلام کرده بود که در هشت سال آینده، تولید نفت و گاز قطر از رقم ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه معادل نفت در روز به روزانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه معادل نفت می‌رسد.
این در حالی است که بعضی از شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید ال‌ان‌جی را لغو یا به تأخیر انداختند، زیرا قیمت‌ قراردادهای تک‌محموله‌ای در ماه‌های اخیر به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.
بحران کنونی احتمالاً سطح عرضه اواسط و اواخر دهه ۲۰۲۰ را کاهش می‌دهد، اما پویایی رشد تقاضا – با جایگزینی زغال‌سنگ با گاز به‌عنوان منبع تمیزتر تولید برق پایه بدون تغییر باقی می‌ماند.
در این گزارش آمده است: حتی با سطح کنونی تولید، تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول و مؤسسه‎‌های‌ اعتبارسنجی، قیمت نفت مورد نیاز قطر برای متعادل نگه داشتن بودجه‌اش را پایین‌ترین رقم در منطقه در نظر گرفته‌اند. وزارت دارایی قطر معتقد است قیمت نفت مورد نیاز قطر برای متعادل نگه داشتن اقتصاد آن پس از ۲۰۲۲ و حتی پیش از راه‌اندازی ظرفیت جدید تولید گاز طبیعی مایع در این کشور به کمتر از ۴۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.
منبع: شانا