استفاده صد در صدی از سد
استفاده صد در صدی از سد
سد بزرگترین سازه آبی ساخت دست بشر از مهمترین سازه‌های هیدرولیکی در چرخه هیدرولوژی به شمار می‌رود که اثراتی وسیع بر زیست محیط و وضعیت زندگی انسان می‌گذارد.
سد بزرگترین سازه آبی ساخت دست بشر از مهمترین سازه‌های هیدرولیکی در چرخه هیدرولوژی به شمار می‌رود که اثراتی وسیع بر زیست محیط و وضعیت زندگی انسان می‌گذارد.
به گزارش نبض انرژی، سد سازی با رشد و پیشرفت تکنولوژی و بزرگ شدن جوامع و همچنین افزایش جمعیت بهره گیری از محیط زیست برای حل بحران بی آبی یا کم ابی کنونی در ذهن مهندسین شکل گرفت.
در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، صنعت سدسازی در ایران، از سوی کشور‌های دیگری انجام می‌شد، اما با همت مهندسین ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دانش بومی این صنعت را در کشور ارتقا دادند تا جایی که شاهد پیشرفت این صنعت با قدرت و دانش ایرانی هستیم.
حالا دیگر تنها ذخیره آب ملاک احداث سد‌ها نیست بلکه ایجاد تفریحات آبی،تولید برق، اشتغال جوانان با پرورش آبزیان و بهره مندی اراضی کشاورزی از پایاب سدها نیز از اهمیت این صنعت برای کشور محسوب می‌شود.
صنعت سد سازی در استان کرمانشاه هم رونق گرفته و چندی پیش سد شرفشاه دوازدهمین سد استان با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور وارد مدار بهره برداری شد.
مزایای سد‌ها به همین جا منتهی نمی‌شود جلوگیری از طغیان رودخانه‌ها و بروز سیل و تغییرات اکو سیستمی هم در احداث سد‌ها قابل توجه است وقتی آب پشت سد‌ها در فصل گرم به تدریج رها سازی می‌شود سر سبزی منطقه را به دنبال دارد در بسیاری از مناطق استان کرمانشاه کشاورزان دو یا سه بار محصول برداشت می‌کنند و این به دلیل بهره مندی از ذخایر آبی برای اراضی کشاورزی است که علاوه بر اشتغالزایی اقتصاد استان را شکوفا می‌کند.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه ۱۲ سد با حجم یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب داریم که از این تعداد دو سد برای تامین آب شرب و کشاورزی است و بقیه سد‌ها تنها برای مصارف کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود.
درویشی ادامه داد: اکنون یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌ها ذخیره داریم که معادل ۸۶ درصد کل مخازن است.
مشکلی برای اجرای فعالیت های گردشگری در سدهای آب غیر شرب نداریم
معاون سرمایه گذاری آب منطقه‌ای کرمانشاه  در گفت و گو با خبرنگار ما از آمادگی برای اجرای فعالیت‌های گردشگری در سد‌های استان خبر دادو گفت: در تمام سد‌هایی که کاربری آب شرب ندارند مشکلی برای فعالیت‌های گردشگری نداریم در سد جامیشان ، سدشیان،سد گیلانغرب ،سد تنگه حمام ظرفیت اجرای این فعالیت‌ها وجود دارد.
مومنی به آبزی پروری در سد‌های استان اشاره کرد و گفت: در پایاب سد‌ها از جمله سد جامیشان با ظرفیت ۳۵۰ تن و سد آزادی ۱۵۰ تن در سال آبزی پروری داریم و اگر اهلیت افراد متقاضی از سوی شیلات و محیط زیست تایید شود این امکان را داریم که بتوانند از سد‌ها برای پرورش ماهی و ایجاد اشتغال استفاده کنند.
او به جذب سرمایه گذار برای ایجاد تفریحات آبی اشاره کرد و گفت: این کار باید از طریق فراخوان انجام شود و همیاری‌های شهرداری استان این طرح‌ها را بررسی می‌کنند و اگر قابلیت اجرا داشته باشد مجوز فعالیت گردشگری در حاشیه سد‌ها را دریافت خواهند کرد.
مومنی با بیان اینکه  آمادگی ایجاد نیروگاه‌های برقابی در سد‌های جامیشان و شرفشاه به صورت یک مگا واتی داریم گفت: سد‌های آزادی ،گیلانغرب زمکان زاگرس جامیشان قشلاق کبوتر لانه و شیان ایجاد امکان اقامتگاه و سکونتگاه برای گردشگران فراهم شده است.
اوادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند با احداث هتل و امکانات رفاهی و تفریحا آبی امکان جذب توریست‌ها به استان را فراهم کند علاوه بر در آمدی که از گردشگری به استان تزریق می‌شود کرمانشاه را به قطب گردشگری تبدیل می‌کند که از کشور‌های همسایه نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.
تفریحات آبی کرمانشاه را به عنوان قطب گردشگری معرفی می کند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومانی در حوزه گردشگری آبی در این استان  گفت: موضوع گردشگری به صورت یک زنجیره ارزش در استان کرمانشاه برنامه ریزی‌ شده است و ایجاد  تفریحات آبی نیز یکی از همین موضوعات است.

او افزود: در استان کرمانشاه یک کارگروه با حضور همکاران در امور آب تشکیل شده است و در این کارگروه نهایت منجر به این شد با توجه به فراخوانی که در میراث فرهنگی داده شده ۹ سرمایه گذار در سد‌هایی همچون داریان، سلیمان، شاه، شیان، سد جامیشان و تنگ حمام سرمایه گذاری انجام دهند.

این مسئول گفت: مجموعه بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حاشیه این سد‌ها انجام خواهد شد تا تفریحات آبی با استفاده از تأسیسات آبی در حاشیه سد‌ها احداث کند می‌توانیم بگوییم طرحی را که در گردشگری آبی خواهیم داشت در غرب کشور کم نظیر خواهد بود و کرمانشاه را به مقصد گردشگری آبی تبدیل می کند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز از توسعه پرورش ماهی در سدهای استان کرمانشاه خبر داد و گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس در شهرستان قصرشیرین با ۲۰ نفر اشتغالزایی، توسعه پرورش ماهی در قفس در سد جامیشان سنقر با ۱۵ نفر اشتغالزایی و توسعه پرورش ماهی در اراضی سد‌های مخزنی غیر شرب در قالب طرح مطالعاتی شهرستان دالاهو و سنقر با ۶۵ نفر اشتغالزایی از پروژه‌های پیشنهادی امسال است. 
ظرفیت بزرگ سدها برای اشتغالزایی و توسعه گردشگری بسیار بالاست اگر برنامه ریزی ها به موقع صورت گیرد  و طرح های اجرا شوند می توان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کرد و هم چنین  صنعت گردشگری در دنیای امروز عامل مهم در آمد زایی بسیاری از کشورهاست با جامه عمل پوشاندن به طرح ها می توان از این فرصت به نفع اقتصاد استان کرمانشاه استفاده کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان