فاجعه زیست محیطی توسط نفتکش صافر در یمن
فاجعه زیست محیطی توسط نفتکش صافر در یمن
سازمان ملل متحد درباره نشت نفت از نفتکش توقیف شده " صافر " در بندر " راس عیسی " یمن و ایجاد آلودگی زیست محیطی جبران ناپذیر در سواحل این کشور هشدار داد.
سازمان ملل متحد درباره نشت نفت از نفتکش توقیف شده ” صافر ” در بندر ” راس عیسی ” یمن و ایجاد آلودگی زیست محیطی جبران ناپذیر در سواحل این کشور هشدار داد.
به گزارش نبض انرژی، شبکه عربی ۲۱ گزارش داد: سازمان ملل در نشست اخیر خود هشدار داد که چنانچه هیچ اقدامی برای نفتکش فرسوده ” صافر ” که طی سال‌های گذشته در سواحل یمن، لنگر انداخته است، انجام نشود ممکن است این نفتکش چهار برابر بیشتر از آنچه نفتکش ” اگزون والدز ” در سال ۱۹۸۹ در ” آلاسکا ” فاجعه زیست محیطی بوجود آورد، سواحل یمن را آلوده کند.    
” مارک لوکوک ” هماهنگ کننده امداد سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: این درحالی است که ۲۷ ماه می‌ گذشته نیز آب به داخل موتور خانه این نفتکش فرسوده نفوذ و آن را با احتمال خسارت گسترده روبرو کرد اما غواصان شرکت ” صافر ” توانستند نفوذ آب به داخل موتورخانه نفتکش را متوقف کنند.  
وی با اشاره به اینکه این نفتکش حامل بیش از یک میلیون بشکه نفت مدت زمان زیادی متوقف شده است،  هشدار داد: این نفتکش نمی‌تواند مدت زمان طولانی را تحمل کند.    
هماهنگ کننده امداد سازمان ملل متحد افزود: نفتکش صافر دارای یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت است و حجم آن تقریباً چهار برابر بیشتر از حجم نفتکش ” اکسون والدز ” است.  
نفتکش ” اگزون والدز ” در ۲۴ مارس سال ۱۹۸۹، پس از برخورد با صخره های تنگه یرنس ویلیام در آلاسکا دچار سانحه شد که در پی آن ۲۵۷ هزار بشکه نفت خام به دریا ریخته شد و موجب مرگ بیش از ۳۰۰ هزار پرنده و بسیاری از آبزیان و ماهی‌ها شد. 
جهان پس از گذشت حدود ۳۰ سال از این فاجعه هنوز درباره آن صحبت می‌کند. 
نفتکش صافر چهار سال است که در نزدیکی بندر رأس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.  
شرکت نفت صنعا و وزیر نفت یمن، ائتلاف سعودی را مانع دسترسی به ” صافر ” و تعمیر و نگهداری آن و مسئول به وجود آمدن هرگونه فاجعه زیست محیطی در دریای سرخ در صورت نشست نفت از این نفتکش دانسته است.  
منبع: نفت ما