شیوع کرونا و افت ۵ درصدی مصرف گاز اتحادیه اروپا
شیوع کرونا و افت ۵ درصدی مصرف گاز اتحادیه اروپا
جدیدترین گزارش کمیسیون اروپا نشان می دهد مصرف گاز در اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۱۳۰.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.
جدیدترین گزارش کمیسیون اروپا نشان می دهد مصرف گاز در اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۱۳۰.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.
به گزارش نبض انرژی، جدیدترین گزارش کمیسیون اروپا نشان می دهد مصرف گاز در اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی 5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 130.8 میلیارد متر مکعب رسیده است. 
کاهش تقاضا روند افزایش 7 درصدی و 2 درصدی مصرف گاز در سه ماهه سوم و چهارم سال گذشته میلادی را متوقف کرد.
 گزارش کمیسیون اروپا شامل مصرف گاز انگلیس نمی شود. این کشور در پایان ژانویه اتحادیه اروپا را ترک کرد.
 در گزارش این کمیسیون آمده است:« شرایط جوی در سراسر اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی گرمتر بوده است بنابراین گاز مصرف شده در این سه ماه کمتر مربوط به مصارف گرمایشی می شود».
« مصرف گاز برای تولید برق 1.8 درصد در سه ماهه اول کاهش یافته که نتیجه کاهش تقاضای صنعتی به خاطر اقدامات اتخاذ شده در هفته های آخر این سه ماهه جهت مهار گسترش ویروس کرونا بوده است».
 مصرف گاز در سه ماهه اول سال جاری میلادی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مثل رومانی، لتونی، فنلاند و اسلواکی نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
 بیشترین کاهش مصرف گاز در سه ماهه اول مربوط به آلمان و ایتالیا ( هر دو 1.7 میلیارد متر مکعب)، رومانی (1.3 میلیارد متر مکعب)، فرانسه (1.1 میلیارد متر مکعب)، اسپانیا (0.3 میلیارد متر مکعب) و فنلاند (0.2 میلیارد متر مکعب) بوده است.
 تقاضا برای گاز در برخی کشورها مثل مالت، پرتغال، مجارستان، کرواسی و هلند افزایش یافته است.
 تولید گاز در اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی 23 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 16 میلیارد مترمکعب رسیده است.
هلند 7.2 متر مکعب گاز در این سه ماه تولید کرده که کمتر از 10.6 میلیارد متر مکعب تولید شده در همین زمان در سال گذشته میلادی است. پس از هلند، رومانی ( 2.5 میلیارد متر مکعب)، آلمان (1.3 میلیارد متر مکعب) و ایتالیا (1.1 میلیارد متر مکعب) قرار دارند.
 واردات خالص گاز در اتحادیه اروپا هم هفت درصد در سه ماهه اول نسبت به سال قبل کاهش داشته است. خط لوله روسیه 40 درصد از این واردات را تشکیل می‌دهد. گاز طبیعی مایع 28 درصد از کل واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.
پنج وارد کننده بزرگ گاز در اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی عبارت بودند از: آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و بلژیک که روی همرفته 80 درصد از کل واردات گاز اتحادیه اروپا را در این سه ماه شامل می‌شدند.
منبع: تسنیم