برخورداری از گاز در ۴۵۵ شهر و روستای خراسان شمالی
برخورداری از گاز در ۴۵۵ شهر و روستای خراسان شمالی
تنها ۱۶ شهر و ۲۹۰ روستای خراسان شمالی تا سال ۹۲ از گاز برخوردار بودند که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر، به ۴۴۹ روستا و ۶ شهر دیگر این استان گازرسانی شده است.
تنها ۱۶ شهر و ۲۹۰ روستای خراسان شمالی تا سال ۹۲ از گاز برخوردار بودند که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر، به ۴۴۹ روستا و ۶ شهر دیگر این استان گازرسانی شده است.
به گزارش نبض انرژی، شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با برافروختن مشعل ۴۴۹ روستا و ۶ شهر، شمار روستاهای برخوردار از گاز این استان را به ۷۳۹ پارچه و شهرها را به ۲۲ شهر رسانده است.
حسن‌رضا میربلوکی افزود: اکنون ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری استان ۱۰۰ درصد و در نواحی روستایی ۹۹.۷ درصد است و هم اکنون ۷۳۹ روستای استان خراسان شمالی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند در حالی که میانگین کشوری گازرسانی مناطق شهری ۹۶.۴ درصد و روستایی ۷۵.۳ درصد است.
وی شمار روستاهای این استان را ۸۳۸ پارچه عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۷۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که حتی شماری از روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ خانوار استان نیز از نعمت گاز برخوردار شده اند.
میربلوکی اظهار داشت: سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۰ درصد است در حالی بر اساس هدفگذاری شرکت ملی گاز، سهم گاز در سبد انرژی کشور ۷۵ درصد است که از این حیث خراسان شمالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ضریب نفوذ گاز روستایی در ابتدای دولت یازدهم را ۴۹ درصد عنوان کرد و افزود: این ضریب در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم به ۸۱ درصد رسید.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: خط انتقال ۱۶ اینچی تقویتی شهرستان جاجرم به استان سمنان به طول ۵۸ کیلومتر به منظور پایداری گازرسانی و تامین گاز مورد نیاز طرح توسعه آلومینای جاجرم و همچنین جلوگیری از افت فشار گاز شهرستان‌های گرمه و جاجرم در فصول سرد و نیز ارتباط خط لوله گاز خراسان شمالی به خطوط سراسری در سمنان در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود در مردادماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.
میربلوکی اظهار داشت: در هفته دولت امسال، گازرسانی به روستاهای اخلی، دنگل و نجف آباد از توابع شهرستان بجنورد به بهره برداری می‌رسد که مجموعا ۱۹۵ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: در ابتدای تشکیل استان تنها ۳۶ روستا و ۹ شهر خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار بودند و حال آنکه اکنون این تعداد به ۷۳۹ روستا و ۲۲ شهر افزایش یافته است.
میربلوکی به مصوبه شورای اقتصاد در خصوص گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی و تخصیص یارانه برای اجرای خط اختصاصی اشاره کرد و گفت: بر این اساس با توجه به میانگین مصرف سوخت مایع در مدت سه سال، شرکت‌های تولیدی و صنعتی از یارانه برقراری انشعاب گاز برخوردار می‌شوند که تا کنون ۱۰۹ واحد عمده و صنعتی استان مشمول دریافت یارانه اجرای خط اختصاصی شناخته شده اند که در این راستا عملیات گازرسانی به ۸۷ واحد عمده و صنعتی انجام شده است.
وی افزود: در نتیجه این کار در مصرف سه میلیون و ۸۳۱ هزار لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده است و این واحدها از نعمت گاز برخوردار شده اند که علاوه بر کاهش هزینه های خرید، حمل و نقل و نگهداری سوخت واحدهای صنعتی، کمک شایانی به حفظ محیط زیست شده است، در ضمن عملیات گازرسانی به ۱۴ واحد عمده و صنعتی دیگر در دست اجرا است.
میربلوکی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵ درصد مصرف گاز استان به بخش صنعت تعلق گرفته بود، اظهار داشت: اشتغالزایی، بهبود چرخه تولید، گسترش صنایع، ایجاد ارزش افزوده و بهبود اقتصاد منطقه از جمله مزایای این امر است.
وی افزود: در حال حاضر ۳۳ جایگاه سی ان جی در استان فعال است.
وی گفت: همچنین با نصب و راه اندازی ۴۱ دکل مخابراتی از این طریق ارتباط کامل ایستگاه ها با واحد مانیتورینگ (نظارت بر مصارف و اندازه گیری گاز) برقرار شده است و فشار، دما و مصرف گاز به طور همزمان در ایستگاه های تقلیل فشار (سی جی اس) و ایستگاه های سوخت گاز طبیعی (سی ان جی) به واحد مانیتورینگ انتقال داده و برخط پایش می شود که با مانیتورینگ ۵۹ ایستگاه مصارف صنایع فوق عمده، جایگاه های سی ان جی و ایستگاه های سی جی اس سطح استان بیش از ۸۹ درصد مصرف کل استان به صورت برخط اندازه گیری می شود.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی، این شرکت را در استفاده از انرژی خورشیدی پیشرو خواند و اظهار داشت: در راستای مصوبه هیات وزیران مبنی بر تامین حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های دولتی از انرژی های تجدیدپذیر، شرکت گاز استان با اجرای شبکه فتوولتائیک در ساختمان ستاد و ۹ ساختمان اداری دیگر در استان و همچنین تامین برق مورد نیاز یک ایستگاه سی جی اس از این طریق، مجموعا ۱۱ نیروگاه خورشیدی فعال در اختیار دارد.
میربلوکی گفت: ظرفیت تولید اسمی این نیروگاهها حدود ۲۷ کیلووات است و با توجه به تجارب موفق به دست آمده از ساخت آن، در صورت اخذ مجوزهای لازم، این شرکت قصد دارد  یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰ کیلووات در بجنورد بسازد که در صورت راه اندازی این نیروگاه، ظرفیت نهایی نیروگاه های خورشیدی شرکت به حدود ۷۷ کیلووات ارتقا خواهد یافت.
خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.
منبع: ایرنا