صادرات گاز ایران به ۳.۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافت
صادرات گاز ایران به ۳.۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافت
معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که صادرات گاز ایران در سال ۹۸ با ثبت جهشی ۲۶ درصدی، حدود ۳.۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که صادرات گاز ایران در سال ۹۸ با ثبت جهشی ۲۶ درصدی، حدود ۳.۶ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.
به گزارش نبض انرژی، از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، با اشاره به ثبت رکوردهای جدید تولید، انتقال، توزیع و صادرات گاز در سال ۱۳۹۸، از ثبت رکورد بی‌سابقه صادرات گاز طبیعی کشور در این سال خبر داد و گفت: مصرف تجمعی گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده پارسال حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافت، اما با وجود ثبت رکوردهای جدید مصرف، گاز مشترکان خانگی شهری و روستایی قطع یا با افت فشار روبه‌رو نشد.
وی با بیان اینکه در چهار ماه پایانی پارسال، میانگین مصرف گاز خانگی روزانه ۵۵ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ افزایش داشت، تصریح کرد: با وجود جهش مصرف گاز خانگی اما پارسال رکوردی جدید برای صادرات گاز کشور ثبت شد.
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ میانگین صادرات تجمعی گاز حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش داشته، افزود: در مجموع سال ۱۳۹۸ صادرات گاز ایران جهشی ۲۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ تجربه کرده است.
تربتی با بیان اینکه کل برداشت گاز از منابع در سال ۹۸ حدود ۲۷۰ میلیارد مترمکعب بوده است، تأکید کرد: هم‌زمان با افزایش مصرف گاز و توسعه شبکه خطوط لوله و بهره‌برداری از تأسیسات جدید تقویت فشار، در مجموع گازی تولید نشد که برای انتقال و توزیع آن مشکلی وجود داشته باشد.
وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار سال ۹۹ شرکت ملی گاز ایران را ساخت و توسعه شبکه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان دانست و تصریح کرد: براساس برنامه زمان‌بندی، امیدواریم تا آذرماه امسال گازرسانی به شهر زاهدان به پایان برسد، ضمن آنکه ساخت خطوط لوله انتقال گاز در دیگر شهرهای این استان هم تکمیل شود و به تفکیک اولویت در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا تاکنون تأثیری در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای یا تعمیرات صنعت گاز کشور نداشته است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده از پارسال و با تأمین منابع مالی و اجرای تمامی پروتکل‌های بهداشتی، شیوع کرونا اختلالی در روند توسعه و اجرای پروژه‌های جدید توسعه و تعمیراتی شرکت ملی گاز ایران ایجاد نکرده است.
تربتی در پایان با اشاره به اینکه توسعه هوشمندانه شبکه گاز در سال‌های گذشته تاکنون، به افزایش پایداری و تاب‌آوری شبکه انتقال و توزیع گاز کشور منجر شده است، گفت: با ساخت خطوط لوله و تأسیسات جدید تقویت فشار، وضع درختی شبکه گاز از بین رفته است.
منبع: ایسنا