ضرر ۳۰۰ میلیاردی صنعت نفت شیل آمریکا
ضرر ۳۰۰ میلیاردی صنعت نفت شیل آمریکا
صنعت نفت شیل آمریکا بدون پول سازی به اوج رسید و طی یک دهه و نیم گذشته مجموعا ۳۰۰ میلیارد دلار جریان نقدی منفی داشته است.
صنعت نفت شیل آمریکا بدون پول سازی به اوج رسید و طی یک دهه و نیم گذشته مجموعا ۳۰۰ میلیارد دلار جریان نقدی منفی داشته است.
به گزارش نبض انرژی، گزارش جدید شرکت تحقیقاتی دیلویت نشان می‌دهد علاوه بر ۳۰۰ میلیارد دلار جریان نقدی منفی، این صنعت بیش از ۱۹۰ مورد ورشکستگی از سال ۲۰۱۰ داشته و ارزش سرمایه گذاریهای انجام شده ۴۵۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
در گزارش این شرکت تحقیقاتی آمده که تولید نفت صنعت شیل آمریکا در نیم دهه گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده اما واقعیت این است که رونق نفت شیل بدون پول سازی حاصل شد.
مشکلات مالی صنعت نفت شیل آمریکا مدتهاست که شناخته شده اما پاندمی کووید ۱۹ مسیر رشد این صنعت را از بین برد. سقوط قیمتهای نفت و شرایط جدید این صنعت را تحت فشار فزاینده‌ای قرار داده‌اند.
درباره وضعیت این صنعت در دوران پساکرونا حرفهای زیادی زده شده است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت حداقل تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت. برخی از تحلیلگران می‌گویند که این پاندمی ممکن است زمان پیک تقاضا برای نفت را چند سال جلو انداخته باشد در حالی که سایرین اظهار می‌کنند که پیک تقاضا برای نفت اتفاق افتاده است.
زمان ارزیابی شده قابل بحث است اما اکثر تحلیلگران از جمله شرکت دیلویت می‌گویند که پاندمی کووید ۱۹ به چندین طریق برای نفت منفی است. این اپیدمی در عوامل بنیادین بازار نفت تغییرات اساسی داده و باعث افزایش برگزاری کنفرانسهای مجازی، مختل شدن زنجیره تامین و رشد اقتصادی ضعیف شده که همگی به معنای تقاضای ضعیف‌تر برای نفت است.
مشکلات بیشتر برای شرکتهای حفاری شیل به خصوص به دلیل این حقیقت است که بازارهای مالی درهای خود را به روی آنها بسته‌اند. این روند در اواخر سال ۲۰۱۸ شکل گرفت و تا پایان سال ۲۰۱۹ ادامه یافت. رکود اخیر نیز به وخامت اوضاع افزوده است.
دیلویت برآورد کرده که موج جدید کاهش ارزش داراییها ممکن است به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد. در حالی که برخی می‌گویند که کاهش ارزش داراییها به صورت غیرنقدی خواهد بود اما به گزارش دیلویت، نتیجه فوری این اتفاق، افزایش استقراض پول در این صنعت از ۴۰ به ۵۴ درصد خواهد بود.
در بدترین شرایط که شرکتهای حفاری به نقدینگی بیشتری نیاز دارند، دسترسی به سرمایه مسدود شده است. طبق گزارش بلومبرگ و اس اند پی گلوبال ریتینگز، وام دهندگان میزان وام دهی در بهار امسال را به طور متوسط ۲۳ درصد کاهش دادند. دو شرکتی که عملکرد به شدت ضعیفی داشتند، چاپارال انرژی و اوآسیس پترولیوم بودند که به ترتیب، شاهد کاهش خط اعتباری خود به میزان ۴۶ و ۴۴ درصد بودند.
اسکات ساندرسون، یکی از مسئولان این شرکت به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: ترکیبی از عواملی همچون قیمت پایین نفت، سرمایه محدود، بدهی بالا و چشم انداز رشد ضعیف ممکن است باعث به راه افتادن موج دیگری از ورشکستگی شود.
بر اساس گزارش اویل پرایس، حدود ۳۰ درصد از اپراتورهای شیل آمریکا در قیمت ۳۵ دلار وست تگزاس اینترمدیت، از نظر فنی ورشکسته محسوب می‌شوند. اگر قیمت نفت به ۲۰ دلار سقوط کند، میزان شرکتهای ورشکسته به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
منبع: ایسنا