عدم ارتباط استخراج گاز با وقوع زلزله
عدم ارتباط استخراج گاز با وقوع زلزله
فرماندار گراش گفت: مطلب بیان‌شده در خصوص ارتباط مستقیم حفاری چاه و به دنبال آن برداشت گاز، با وقوع زمین‌لرزه علمی نیست.
فرماندار گراش گفت: مطلب بیان‌شده در خصوص ارتباط مستقیم حفاری چاه و به دنبال آن برداشت گاز، با وقوع زمین‌لرزه علمی نیست.
به گزارش نبض انرژی، چندی پیش بود که سوژه‌ای با عنوان «زمین‌لرزه‌هایی در گراش که شبیه زلزله نیستند » به ثبت رسید که در عرض یک روز حمایت‌ها از این سوژه به ۵۰۰ امضاء رسید.
در توضیحات این سوژه از مشکلات منطقه زلزله‌خیز روستای خلیلی واقع در شهرستان گراش که اخیراً هم شاهد زمین‌ لرزه های شدیدی در آن منطقه بودیم، صحبت شده بود.
در ابتدا برای دسترسی به اطلاعات بیشتر سراغ یکی از ساکنین روستای نامبرده رفته و به گفتگو با وی  پرداختم.
وی در این خصوص اظهار می‌کند: ۱۹ ماه است که ما دائماً با زمین‌لرزه‌های کوچک و بزرگ مواجه هستیم.
این ساکن روستای خلیلی در ادامه می‌گوید: در کوه‌های اطراف ما حفاری برای برداشت گاز صورت می‌گیرد و گفته‌ها حاکی از آن بوده که این برداشت‌های گاز و حفاری‌ها بی‌تأثیر در وقوع زلزله نیستند.
وی اضافه می‌کند: درعین‌حالی که مرکز زلزله، روستای خلیلی است اما هیچ اسمی از آن آورده نمی‌شود که شاید دلیل این بوده که نمی‌خواهند دیگران متوجه برداشت گاز در روستای ما و همچنین تأثیر مستقیم آن با وقوع زلزله‌ها شوند.
وی در ادامه از دیگر گلایه‌های خود می‌گوید: درعین‌حالی که این منطقه زلزله‌خیز بوده اما هلال‌احمر مستقری را نداریم و حتی در زمین‌لرزه‌های اخیر شاهد حضور نیروهای امدادی از شهرستان مجاور بودیم.
در ادامه موضوعات مطرح‌شده را از سوی فرماندار گراش پیگیری کردم.
فرودی اظهار می‌کند: مطلب بیان‌شده در خصوص ارتباط مستقیم حفاری چاه و به دنبال آن برداشت گاز، با وقوع زمین‌لرزه علمی نبوده و این در حالی بوده که از مرکز لرزه‌نگاری به اینجا آمده و بررسی کردند و ما نیز یک سال است که دستگاه زلزله‌نگاری نصب کردیم اما این ادعا به اثبات نرسیده است.
فرماندار گراش افزود: زلزله‌های اخیر دامنه وسیعی از شهرستان را در برگرفته که این حاکی از آن بود که وقوع زلزله به مسئله حفاری چاه و استخراج گاز در روستای خلیلی مرتبط نیست.
وی ضمن تأکید بر این مسئله که نیامدن اسمی از روستای خلیلی به‌عنوان مرکز زلزله، به وجود گاز در این منطقه و ترس از به خطر افتادن موقعیت موجود در این روستا مرتبط نیست، عنوان می‌کند: ملاک برای مرکز لرزه‌نگاری کشور نزدیک‌ترین شهر به مرکز وقوع زمین لرزه است.
فرماندار گراش ادامه می‌دهد: نزدیک‌ترین شهر به خلیلی به عنوان مرکز زلزله، ارد بوده که طبق پیگیری‌های صورت گرفته به مرکز لرزه نگاری کشور گفته‌شده از این به بعد به‌جای آوردن اسم بیرم، اسم شهر ارد ثبت شود.
فرودی افزود: چون ارد حدود یک سال بوده که در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل‌شده، در مرکز لرزه نگاری کشور ثبت‌نشده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این اقدام صورت گرفت و زین پس از این شهر نام برده می‌شود.
وی در خصوص علت مستقر نبودن نیروهای امدادی و هلال‌احمر در این منطقه نیز می‌گوید: روستاها و عمدتاً مراکز بخش‌ها هلال‌احمر مستقر نداشته و این نیروها تنها در مراکز شهرستان‌ها هستند.
فرماندار گراش در ادامه می‌گوید: شبی که زلزله رخ داد در همان دقایق اولیه نیروهای امدادی مرکز شهرستان‌ را اعزام کردیم اما به دلیل ریزش کوه و مسدود شدن جاده، با نیروهای هلال‌احمر لامرد جهت حضور در محل حادثه هماهنگ شد که بلافاصله با باز شدن جاده نیروهای امدادی گراش نیز در محل، حضور پیدا کردند.
فرودی در ادامه افزود: در وهله اول به آسیب دیدگان حدود ۴۲۰ چادر جهت اسکان موقت داده شد و در ادامه برای مقاوم‌سازی و بازسازی نیز به‌تمامی آنها یک وام ۴۰ میلیونی با سود ۴ درصد و همچنین تسهیلاتی بلاعوض در نظر گرفته‌شده است.
منبع: خبرگزاری فارس