برقی شدن همه خودروهای سواری تا 10 سال آینده
برقی شدن همه خودروهای سواری تا 10 سال آینده
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه "پیش بینی می‌شود همه خودرو‌های سواری تا ۱۰ سال آینده برقی شوند"، گفت: گروه مپنا روی تکنولوژی خودرو‌های برقی در حال کار است و توانسته‌ایم پکیج خودروی برقی که اغلب قطعات آن ایرانی است را فراهم کنیم و در این زمینه با خودروسازی‌های داخل در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، به تولید خودروی برقی با قطعات ایرانی بپردازیم؛ در این زمینه به زودی به مبحث باطری نیز ورود می‌کنیم.
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه “پیش بینی می‌شود همه خودرو‌های سواری تا ۱۰ سال آینده برقی شوند”، گفت: گروه مپنا روی تکنولوژی خودرو‌های برقی در حال کار است و توانسته‌ایم پکیج خودروی برقی که اغلب قطعات آن ایرانی است را فراهم کنیم و در این زمینه با خودروسازی‌های داخل در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، به تولید خودروی برقی با قطعات ایرانی بپردازیم؛ در این زمینه به زودی به مبحث باطری نیز ورود می‌کنیم.
به گزارش نبض انرژی، عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقت آن است که نیروگاه‌های سیکل ساده گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که به این اقدام، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، کمک شایانی به افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش آلایندگی هوا ناشی از مصرف سوخت کمتر به ازای تولید برق بیشتر خواهد شد.
وی افزود: قانون این مجوز را داده است که از محل سوخت صرفه جویی شده، هزینه‌های سرمایه گذاری برای تبدیل واحد‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی بازگردد، اما برای اجرایی شدن این مجوز قانونی هنوز مشکلتی وجود دارد و به درستی اجرا نمی‌شود.
علی آبادی با بیان اینکه می‌توان با جذب سرمایه‌های خرد مردمی در بخش انرژی کشور پروژه‌های متعدد صنعت برق و صنعت نفت را اجرایی کرد، گفت: نمونه بارز جذب سرمایه‌های مردمی و تکمیل و بهره برداری از یک پروژه را می‌توان در بهره برداری از واحد اول بخش بخار نیروگاه عسلویه مشاهده کرد.
علی آبادی با بیان اینکه “پیش بینی می‌شود همه خودرو‌های سواری تا ۱۰ سال آینده برقی شوند”، گفت: گروه مپنا روی تکنولوژی خودرو‌های برقی در حال کار است و توانسته‌ایم پکیج خودروی برقی که اغلب قطعات آن ایرانی است را فراهم کنیم و در این زمینه با خودروسازی‌های داخل در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، به تولید خودروی برقی با قطعات ایرانی بپردازیم؛ در این زمینه به زودی به مبحث باطری نیز ورود می‌کنیم.
این کارشناس صنعت برق با بیان اینکه “سالانه توان فنی و اجرایی احداث ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید را بدون نیاز به واردات قطعات از خارج از کشور داریم”، گفت: اینکه برای ۲۰۰ ساعت پیک تابستان مصرف برق، هر سال ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و در بقیه ایام سال، واحد‌های نیروگاهی بلااستفاده داشته باشیم، منطقی نیست؛ بلکه باید از طرفی پیک ۲۰۰ ساعته مصرف برق را مدیریت کرد و برای مصرف برق در بخش صنایع و تولید مولد با توسعه بخش صنعتی برنامه ریزی کرد؛ حتی می‌توان با صادرات برق به سایر کشورها، از برق تولیدی استفاده بهینه کرد.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه “اگر هر شرکتی بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد نمی‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی برخوردار شود”، گفت: گروه مپنا بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت غیرمستقیم دارد و ما درخواست داریم که همچون بسیاری از شرکت‌ها، برای مپنا نیز استثنا قائل شوند تا بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال جهش تولید، نقش آفرینی موثرتری داشته باشیم.
علی آبادی با بیان اینکه “واردات کالایی که مشابه آن رد داخل کشور ساخته می‌شود بدون تعرفه گمرکی، به معنای زیان دیدن و تعطیل شدن تولید داخلی است”، گفت: متأسفانه در بخش تجهیزات نیروگاهی با وجود توان بالای داخلی در تولید تجهیزات، شاهد واردات آن‌ها با تعرفه صفر هستیم.
وی افزود: اگر بخواهیم صنایع هایتک در کشور نقش مولد خود را در جهش تولید و رونق اقتصاد ایفا کنند باید موانعی اینچنینی که به صنایع هایتک کشور صدمه می‌زنند، برداشته شود.
منبع: برق نیوز