عقب ماندن اصفهان در عرصه صنعت محیط زیست
عقب ماندن اصفهان در عرصه صنعت محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره اینکه آیا طرح بن_بروجن مجوز زیست محیطی دارد یا خیر؟ گفت: این طرح ملی است و اجازه بدهید در این خصوص سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار نظر کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره اینکه آیا طرح بن_بروجن مجوز زیست محیطی دارد یا خیر؟ گفت: این طرح ملی است و اجازه بدهید در این خصوص سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار نظر کند.
به گزارش نبض انرژی، ایرج حشمتی در نشست خبری مجازی به مناسبت هفته محیط زیست، با اشاره به شعار هفته جهانی محیط زیست که «تنوع زیستی و مبارزه برای جلوگیری از انقراص فزاینده گونه های جانوری گیاهی و تخریب محیط زیست» انتخاب شده است، اظهار کرد: تنوع زیستی از سه سطح گونه، جنس و ژن تشکیل شده که در این حالت، اگر انسان را به عنوان گونه در نظر بگیریم، هر تغییری از سوی آن با تغییر در ژن ها، موجب  تغییر در اکوسیستم می شود.
وی افزود: هر فعالیت انسان در طبیعت ممکن است به نوعی نظم اجتماعی را تغییر دهد و حقوق نسل‌های آینده را دستخوش مشکل کند، از این رو انسان از نظر اخلاقی موظف به حمایت از محیط زیست و نگه داری این میراث ارزشمند است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تغییرات اکوسیستم را یکی از مشکلات کشور و استان خواند و گفت: مشکلات خشکی زاینده رود و برداشت‌های غیرمنطقی در سال‌های گذشته باعث شده اصفهان در سال گذشته آلوده ترین کلانشهر کشور شود و در فاصله زمانی بهار تا ۶ خرداد امسال، کمتر از ۴ روز هوای پاک داشته باشد که با این اوصاف پایین ترین رتبه هوای پاک در بین کلان شهرهای کشور را به خود اختصاص دهد.
حشمتی با تاکید براینکه بررسی مناطق تحت کنترل محیط زیست و تخصیص اعتبارات در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: اصفهان به عنوان یک کلانشهر کشور و علی رغم پیشرفت های بزرگ در حوزه صنعتی با وجود دارا بودن ۱۰ هزار صنعت، رتبه اول نساجی و تولید نیمی از فولاد کشور، در عرصه محیط زیست از صنعت عقب مانده و دچار مشکلات بسیاری است.
وی با تاکید براینکه زاینده رود نقش بسزایی در نشاط روح و روان شهروندان و جذب گردشگر به استان دارد، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته، توسعه پایدار صنعت در استان به شیوه صحیح انجام نشده و فکر درستی برای حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی نشده که اکنون باعث بروز مشکلات شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ارائه گزارش آمار سال گذشته اداره کل حفاظت و محیط زیست استان پرداخت و گفت: در حوزه معاونت انسانی، حدود ۶هزار و ۹۰۷ استعلام بارگذاری صنعتی و تخصیص انجام شده که با ۸۸ درصد آنها موافقت و تعداد ۸۵ درصد به بهره برداری رسیده است.
پوشش ۸۰ درصدی جمعیت استان با سامانه های فعال بازیافت
حشمتی در خصوص عملکرد پایش استان در سال گذشته، اظهار کرد: تعداد ۱۰ هزار و ۷۷۶ مورد پایش روزانه انجام شده است که تعداد روزهای پایش شبانه ۹۹۷ مورد بوده است.
وی ادامه داد: تعداد ۳۲۳۰ مورد اخطار و ۱۲۸۱ شکواییه برای صنایع در سال گذشته صادر شده و تعداد ۴۶۴ پیگیری‌ قضایی و ۱۷۱ مورد آرا از سوی مراجع در خصوص تخلفات صنایع صادر شده است. همچنین ۷۰  واحد صنعتی متخلف در سال گذشته پلمب شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص حوزه مدیریت پسماند تصریح کرد: در این حوزه پوشش ۸۰ درصدی جمعیت استان با سامانه های فعال بازیافت از طریق ۶ کارخانه فعال در دستور کار است که ۵ سایت پسماند صنعتی و یک سایت ویژه در این زمینه فعال است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان به بازدید از مراکز و بررسی مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: ۳۵۹۳ بازدید از محل های دفع زباله شهری روستایی و بررسی مدیریت پسماند انجام شد. تعداد ۴۰۰ مورد نمونه برداری در بخش آب، پساب و فاصلاب شهری انجام شد و با ارتقای پارامترهای سنجش و حدود ۳۰۰ بازدید از آزمایشگاه های معتمد در راستای ارتقای این حوزه تلاش شده است.
حشمتی به حوزه محیط طبیعی اشاره کرد و گفت: تعدادی منطقه مستعد برای مشارکت حیات وحش در استان وجود دارد که در سر شماری ۹ منطقه تحت حفاظت تعداد حدود ۴۲ هزار مورد حیات وحش و ۹۸۵۰ قطعه در ۳۹ گونه پرنده آبزی شناسایی شد. همچنین در حوزه معادن ۴۴ معدن موافقت شد و ۴۲ مورد به دلیل وجود تعارضات در ایستگاه اصلی موافقت نشدند و ۱۰۵ فقره پایش معادن در دستور کار داشتیم.
دستگیری ۲۱۳ متخلف حوزه محیط زیست در سال گذشته
وی با اشاره به صدور مجوز ۱۹۹۴ پرونده شکار پرنده، اظهار کرد: در حوزه عملکرد نیز در سال گذشته ۳۲ اسلحه قاچاق و ۵ اسلحه جنگی از متخلفان کشف و ضبط شد. همچنین ۷۴ راس لاشه پستاندار، ۹۵ قطعه پرنده غیرمجاز و ۳۳۷ قطعه پرنده زنده به قصد قاچاق کشف و ۲۱۳ متخلف دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در خصوص حوزه مشارکت و اجرای مردم به طرح محیط یاب، طرح یک ساعت محیط بان، اجرای طرح کلاس شهر با مشارکت کمیته شهروندی و طرح پیش دبستان، آموزش مدرسان درس انسان و محیط و آموزش محیط بانان اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین فعالیت های راهبردی ما که در استان کلید خورد و شاهد اولین رویش های ان در سال جدید هستیم ، تعریف ایجاد حس مسئولیت اجتماعی برای برون رفت از مشکلات استان است که تمام برنامه ریزی های ما بر مبنای این طرح انجام گرفت.
حشمتی با تاکید براینکه محیط زیست تنها مختص به این اداره کل نیست، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم تمام دستگاه ها و آحاد مردم را برای نگه داری این گنجینه ارزشمند که به صورت امانت در دست ماست با خود همکار نکنیم، هیچ اقدامی به خوبی پیش نمی رود و به جایی نخواهیم رسید. نیاز داریم همه در تصمیم سازی ها نسبت به محیط زیست توجه کنند.
به گفته وی توسعه ناپایدار صنعت در استان باعث شده که نتوانیم بروز شویم و از ظرفیت های استان به خوبی استفاده کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای سال ۱۳۹۰ اعتباری برای مهار کانون های ریزگرد در اصفهان درنظر نگرفته بود، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده۱۷ میلیارد تومان برای احیاء و مهار کانون های ریزگرد برای سازمان جنگل ها و مراتع و اعتباری حدود ۴ میلیارد برای احیای تالاب و روانسازی آن جذب کردیم.
وی به تفاهم نامه همکاری با شهرداری اشاره کرد و گفت: در این راستا، اقدامات مشترک انجام دادیم و سال گذشته که تنها ۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوا با پارامترهای اندک داشتیم با اضافه شدن ۱۱ ایستگاه شهرداری به ۱۸ ایستگاه پایش رسیدیم که ۳ ایستگاه پایش شهری و ۱۵ ایستگاه پایش ترافیکی هستند. افزای ایستگاه های پایش باعث تصمیمگیری بهتر می شود.
کاهش بارندگی دلیلی برای کاهش سهم حقابه تالاب نیست
حشمتی از اثرگذاری در مشارکت فعال در برنامه سازگاری با کم آبی در نقشه راه احیاء زاینده رود خبر داد و گفت: سهم حقابه زاینده رود را اصلاح کردیم.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان کاهش بارندگی دلیلی برای کاهش سهم حقابه تالاب نیست و باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: عوارض آلایندگی بر اساس پایش های صورت گرفته به شهرداری ها می رسد و این گله را داشتیم که با پیگیری های انجام شده توانستیم در قانون برنامه بودجه امسال برای اولین بار ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی شهرها را به صندوق محیط زیست برسانیم که در کمک به رفع الودگی نقش بسزایی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در پاسخ به سوال  مبنی براینکه قطع و وصل جریان آب زاینده رود موجب بحران در این اکوسیستم شده است و برای این بحران چه باید کرد؟ گفت: آسیب های قطع و وصل زاینده رود برکسی پوشیده نیست و بر آن صحه می گذاریم. متاسفانه در دهه های گدشته ابی که برای حقابه زاینده رود در نظر گرفته شده اشتباه بوده و اکنون با مشکل تامین در آب شرب مواجه هستیم، از آنجایی که آب شرب حرف اول را می زند در اولویت است، نمی توان این مشکل را برطرف کرد.
حشمتی ادامه داد: پیگیری هایی که برای انتقال آب از دیگر بخش ها در حال انجام است،در صورت محقق شدن می تواند گره گشای این مشکل باشد. 
تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه حوزه محیط زیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان از تصویب ۱۰۰میلیارد تومان پروژه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تعیین اعتبار بخشی از صنایع الاینده استان برطرف شود.
حشمتی با تاکید بر ایجاد حس مسئولیت اجتماعی از همه صنلیع خواست در طرح یک در هزار فروش وارد شوند و به محیط زیست کمک کنند . بر اساس این طرح، یک درصد فروش به محیط زیست اختصاص دهند و تاکنون چند شرکت برنامه های خود را در این خصوص ارائه کرده و به زودی در فاز اجرایی وارد می شود.
وی از تصویب قوانین بهینه سازی سوخت درچارچوب قانون هوای پاک خبر داد و گفت: متاسفانه و خودروهای یورو۴ در کشور تولید نشده و با وجود اینکه این سوخت را داریم نتوانسته ایم از آن بهره بگیریم. همچنین نداشتن مرکز معاینه فنی موتورسیکلت ها از دیگر ضعف های ما است.
نبود مرکز معاینه فنی موتور سیکلت از عوامل افزایش آلایندگی 
 مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: ۶۰۰هزار موتور سیکلت در استان بین ۵ تا ۷ برابر خودروهای یورو ۲ الودگی دارند و نبود مرکز معاینه فنی موتورسیکلت ها ضعف بزرگی است. شهرداری قول همکاری در این زمینه داده، اما هنوز محقق نشده است.
حشمتی یکی از دیگر مشکلات آلودگی را محدوده کم طرح زوج و فرد دانست و گفت: این طرح در دستور کار است. همچنین بهینه سازی موتورهای خانگی مغفول مانده که معظل بزرگی است و باید پیگیری شود.. تاکنون ادارات کمی در این استانداردسازی وارد شده اند و اگر با فرهنگ سازی بتوانیم ادارات بیشتری را به این حوزه وارد کنیم، در کاهش آلایندگی نقش بسزایی خواهد داشت.
وی بسیاری از مشکلات زمستان را افزایش مصرف گاز عنوان کرد و گفت: باید به سمتی برویم که ۸۰ صنعت پر مصرف استان به درجه استاندارد برسیانیم و باعث کاهش مصرف شویم تا در زمستان مجبور به استفاده از سوخت مازوت برای کارخانه ها نشویم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان به صنعت سبز اشاره کرد و گفت: علی رغم آلودگی های اصفهان یک شرکت صنعت برگزیده از ۴ صنعت برگزیده کشور در اصفهان واقع شده که به عنوان صنعت سبز شناخته شده است.
حشمتی به پروژه های پایش کیفی و کمی زاینده رور اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات انجام شود در سال اینده می توانیم به خوبی زاینده رود را پایش کنیم.
هنوز جایگزینی برای مالچ نفتی پیدا نکرده ایم
وی درخصوص مالچ پاشی آبوزیداباد گفت: جلساتی در این خصوص انجام شده و ماهم با مالچ نفتی موافق نیستیم، اما هنوز مالچی که نفتی نباشد و پایه گیاهی داشته باشد، پیدا نکرده ایم. اکنون از ۱۳ خرداد مالچ پاشی تعطیل شده و به حداقل رسیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا طرح بن_بروجن مجوز زیست محیطی دارد یا خیر؟ گفت: این طرح ملی است و اجازه بدهید در این خصوص سازمان حفاطت محیط زیست اظهار نظر کند.
منبع: ایسنا