تولید محصولات پتروشیمی دوستدار محیط زیست
تولید محصولات پتروشیمی دوستدار محیط زیست
مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر نقش اساسی الزام‌های محیط زیستی در ترسیم نقشه راه صنعت پتروشیمی به‌منظور تولید محصولات و به‌کارگیری فرآیندها و فناوری‌های دوستدار محیط زیست تأکید کرد.
مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر نقش اساسی الزام‌های محیط زیستی در ترسیم نقشه راه صنعت پتروشیمی به‌منظور تولید محصولات و به‌کارگیری فرآیندها و فناوری‌های دوستدار محیط زیست تأکید کرد.
به گزارش نبض انرژی، داود عمادی درباره برنامه‌های محیط‌زیستی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: توسعه صنعت پتروشیمی شتابی بیش از پیش گرفته‌ است. برنامه‌ریزی برای جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ و سپس ۱۴۰۴ انجام شده و این صنعت مصمم به تحقق برنامه‌های توسعه‌ای خود است که این حرکت پرشتاب، لزوم توجه به ملاحظات محیط‌زیستی را دوچندان می‌کند.
وی با اشاره به اینکه توسعه‌ای ناپایدار و نامتوازن که تنها به رفع نیاز فعلی بینجامد، به ایجاد آلودگی و از دست رفتن ذخایر و سرمایه‌های ارزشمند طبیعی منجر شود و تأمین نیازهای نسل آینده را با مخاطره روبه‌رو کند مدنظر نیست، افزود: توسعه صنعت برای ایجاد رفاه در جامعه است و هوا و زمین پاک و آب سالم، جزو بدیهی‌ترین حقوق افراد جامعه به شمار می‌آید.
عمادی ادامه داد: تاکنون سیاست‌ها و برنامه‌های امور محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیشتر حول مدیریت مسائل محیط‌زیستی شرکت‌های تولیدی تعریف می‌شد تا آلاینده‌هایی که ناگزیر در خلال فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شود به بهترین نحو مدیریت شود، اما با سرعت گرفتن برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی، نگاه، معطوف به آینده و برنامه‌های پیشگیرانه است.
وی با بیان اینکه اینک تلاش بر آن است تا ملاحظات محیط‌زیستی نقش اساسی در ترسیم نقشه راه صنعت بازی کند تا محصولات، فرآیندها و فناوری‌های دوستدار محیط زیست انتخاب شود و سیاست‌گذاری‌های لازم برای هدایت سرمایه‌گذاران در این مسیر صورت گیرد، گفت: در گام بعد ضرورت دارد اثر فعالیت‌های صنعت بر محیط زیست پیش از احداث ارزیابی و اقدام‌های کنترلی قبل از راه‌اندازی پیش‌بینی شود. معتقدیم لازم است هزینه‌هایی که به دلیل فعالیت صنعت به محیط زیست تحمیل می‌شود برآورد و در سود و زیان شرکت‌ها لحاظ شود. این مسئله به مدیریت بهینه جنبه‌های محیط زیستی با اقتصادی‌ترین روش ممکن منجر خواهد شد.
عمادی تدوین برنامه مدیریت کربن را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه محیط زیست دانست و افزود: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امروز یک مطالبه عمومی و بین‌المللی است که بر بازار محصولات و عملکرد بنگاه‌های اقتصادی تأثیرگذار است. لازم است تاثیر این مسئله بر آینده صنعت پتروشیمی بررسی شود و با برنامه‌ای حساب‌شده به شرکت‌های پتروشیمی کمک شود تا در این زمینه اقدام‌های مؤثر انجام دهند. امید است با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی، آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز رقم خورد.
منبع: شانا