کاهش قیمت باتری‌های لیتیوم‌یونی زمینه‌ساز گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر
کاهش قیمت باتری‌های لیتیوم‌یونی زمینه‌ساز گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر
باتری‌های لیتیوم‌یونی در گذشته قیمت‌های بالایی داشتند؛ اما قیمت‌ها آن در حال کاهش است و این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز گسترش استفاده از خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر شود.
باتری‌های لیتیوم‌یونی در گذشته قیمت‌های بالایی داشتند؛ اما قیمت‌ها آن در حال کاهش است و این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز گسترش استفاده از خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر شود.
به گزارش نبض انرژی، در سال ۲۰۱۰، قیمت هر باتری لیتیومی یک کیلووات‌ساعتی بیش از ۱۰۰۰ دلار بود؛ باتری‌ای که می‌تواند نیروی موردنیاز یک خودرو برقی برای پیمایش مسافتی درحدود ۳ تا ۴ مایل (۴٫۸ تا ۶٫۵ کیلومتر) را تأمین کند. بااین‌حال، طبق اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌ی سازمان پژوهشی BloombergNEF، قیمت همین باتری در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۶ دلار کاهش یافته است. چنین قیمتی واقعا گران است و متخصصان انتظار دارند این روند کاهشی در دهه‌ی آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد؛ البته شاید روند کاهشی در آینده به‌اندازه‌ی سال‌های گذشته سریع نباشد. برخی‌ از متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند متوسط قیمت باتری یک کیلووات‌ساعتی تا اواسط دهه‌ی ۲۰۲۰ ارزان‌تر از ۱۰۰ دلار می‌شود.
افت قیمت و اقتصادی‌شدن باتری‌های پرظرفیت حاصل توسعه‌ی بازار به‌دلیل عرضه‌ی باتری‌های بهتر و ارزان‌تر است و این اتقاق به‌نوبه‌ی خود می‌تواند به جذب سرمایه در صنعت باتری‌سازی و سرمایه‌گذاری نیز به کاهش هزینه‌‌ی ساخت باتری‌ها و افزایش عملکرد آن‌ها منجر می‌‌شود. ادامه‌ی روند رشد صنعت باتری‌سازی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی مثل زغال‌سنگ و بنزین که دی‌اکسید‌کربن زیادی را تولید می‌کنند، نیازمند استفاده از باتری‌های ارزان‌قیمت است.
باتری‌ها و موتورهای برقی امیدوارکننده‌ترین فناوری برای جایگزینی خودروهای دارای موتور احتراق‌داخلی با وسایل ‌نقلیه‌ی پاک محسوب می‌شوند. قیمت گران باتری‌ها همیشه باعث شده‌اند خودروهای برقی گران‌تر از خودروهای متداول باشند؛ اما به‌دلیل اینکه قیمت باتری‌ها به‌اندازه‌ی کافی کاهش یافته است، در‌حال‌حاضر متخصصان قیمت باتری یک کیلووات‌ساعتی برای استفاده در خودروهای معمولی و غیرلوکس را درحدود ۱۰۰ دلار تخمین زده‌اند و معتقدند خودروهای برقی باید از خودروهای بنزینی هم‌رده‌ی خود ارزان‌قیمت‌تر باشند.
درصورتی‌که خودروهای برقی از خودروهای معمولی ارزان‌تر شوند، استفاده از آن‌ها به‌دلیل هزینه‌ی کم شارژ باتری افزایش می‌یابد؛ بنابراین، انتظار می‌رود کاهش هزینه‌ی تولید باتری روند حرکت به‌سمت استفاده از خودروهای برقی را سریع‌تر کند و کاهش مستمر قیمت‌های باتری در دهه‌ی آتی نیز می‌تواند به کاهش تولید دی‌اکسیدکربن در سراسر جهان کمک شایانی کند.
باتری‌ها فناوری مهمی برای افزایش استفاده از برق و کاهش تولید دی‌اکسیدکربن هستند. در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی درزمینه‌ی استفاده از نیروی خورشیدی و نیروی باد حاصل شده است؛ اما این منابع انرژی تنها در مواقع خاصی کاربردی هستند؛ بنابراین، به‌دلیل نیاز مستمر به انرژی باید از منبع دیگری استفاده کرد.
باتری‌ها می‌توانند انرژی پایداری را تأمین کنند؛ اما هزینه‌ی تولید بالایی دارند؛ قیمت‌های فعلی مانع اقتصادی بزرگ برای استفاده از باتری‌ها جهت ذخیره‌سازی و توزیع انرژی خورشیدی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز هستند. امروزه بیشتر سیستم‌های مجهز به باتری که در مقیاس گسترده‌ای نصب شده‌اند، تا حدودی برای کاهش نوسانات کوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا و مقابله با چنین مشکلاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. رفع محدودیت‌های ذخیره‌سازی انرژی می‌تواند زمینه‌ی استفاده‌ی مفید از انرژی خورشیدی و باد را در شبکه برق‌رسانی فراهم ‌کند.
درحال‌حاضر قیمت باتری یک ششم دهه‌ی گذشته است و به‌نظر می‌رسد این روند کاهشی در آینده نیز با شیب ملایم‌تری ادامه داشته باشد، ممکن است از خودتان بپرسید چگونه قیمت باتری تا این حد کاهش یافته است؟ عوامل مختلفی باعث چنین اتفاقی شده‌اند؛ از افزایش تقاضا گرفته تا ایجاد فناوری‌های هوشمند مربوط به شبکه.منبع: قیمت باتری های لیتیومی
منبع: زومیت