بی آبی، گرما و کرونا در خاش
بی آبی، گرما و کرونا در خاش
تنش بی آبی و کم آبی در روزهای دشوار کرونایی و شرایط گرما و نیاز شدید به مصرف آب، مهمترین دغدغه مردم شهری و روستایی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان است.
تنش بی آبی و کم آبی در روزهای دشوار کرونایی و شرایط گرما و نیاز شدید به مصرف آب، مهمترین دغدغه مردم شهری و روستایی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان است.
به گزارش نبض انرژی، ساکنان نقاط شهری، روستائی و عشایری خاش با بحران و کمبود آب مواجه و هم اینک برای رعایت بهداشت و اهمیت دادن به سلامتی و نیاز به آشامیدن و تامین احتیاجات روزمره هزینه های فراوانی را متحمل می شوند.
عمر قلندرزهی از ساکنان روستای الله آباد خاش به خبرنگار ایرنا گفت: خانوارهای این روستا هر هفته افزون بر ۱۸۰ هزار تومان برای خرید آب و تامین نیازهای خود از شهر می پردازند.
وی افزود: با توجه به اینکه شبکه آبرسانی در جوار این روستا وجود دارد از مسئولان انتظار داریم، مشکلات مردم ما را نیز رفع کنند.
محمد خاشی از ساکنان روستای شوگه خاش نیز گفت: مردم این روستا برای اجرای شبکه آبرسانی و تهیه لوله و حفر و تجهیز چاه آب آشامیدنی بارها به مسوولان محلی مراجعه و گزارشهای متعددی ارائه کرده اند، اما هنوز مشکل پابرجاست.
وی اظهار داشت: مردم برای تهیه یکهزار تا ۲ هزار لیتر آب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه می کنند و این در حالیست که آبرسانی به این روستا با تانکر در بازه زمانی ۴۰ تا ۵۰ روزه انجام می شود.
خاشی ادامه داد: شماری از خانواده های ساکن در روستای شوگه به علت بی آبی مهاجرت کرده و برخی منازل خالی از سکنه و به خانه ارواح تبدیل شده است. 
نادرمیربلوچزهی از ساکنان روستای کلکلی نیز گفت: برداشت های غیرمجاز از شبکه های آبرسانی و نبود مدیریت در توزیع و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در زمینه تامین و توزیع آب سلامتی مردم ما را به شدت تهدید می کند و متاسفانه در شرایط دشوار کرونایی و گرمای تابستان باید شاهد رنج و مشقت مردم باشیم.
نماینده مردم خاش در مجلس: تامین آب آشامیدنی مردم مهم ترین اولویت دولت باشد
نماینده مردم خاش، تفتان، میرجاوه و بخشهای کورین و نصرت آباد زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنش های آبی در خاش و شهرهای استان در فصل گرمای تابستان گفت: تامین آب آشامیدنی مردم شهری، روستایی و عشایری باید مهمترین اولویت دولت باشد.
اسماعیل حسین‌زهی بیان کرد: با توجه به بحران کم آبی و بی آبی و ضرورت اجرای طرح‌های آبرسانی و تامین آب آشامیدنی، از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان برای سفر به خاش و تفتان دعوت کردیم که پس از بررسی های لازم برای رفع مشکلات تامین آب آشامیدنی مردم مقرر شد در کمترین زمان ممکن و با انجام کارشناسی‌های لازم نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه شبکه آب شهری در گستره هفت هکتاری کار شده و هم اینک با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب گستره شهر خاش به بیش از سه هزار هکتار رسیده و نیاز آبی مردم نیز صد چندان شده است افزود: تاکید ما بر حفر چاه‌های جدید و یا اجاره کردن چاههای آب آشامیدنی شخصی و نیز اصلاح شبکه های آبرسانی و مدیریت درست توزیع آب برای مقابله با شرایط بحرانی است.
نماینده مردم حوزه انتخابیه خاش اظهار داشت: تسریع در اجرای پروژه های نیمه تمام آبرسانی مانند مجتمع چاه احمد و دشت آبخوان، اجرای شبکه شهید خیابانیان و دیگر طرحهای اولویت دار می توانند در کمترین زمان مشکلات مردم را حل کنند.
حسین زهی ادامه داد: با انجام کارها و مدیریت جهادی و برنامه ریزی و هدف گذاری درست و تدبیر به موقع می توان مشکلات مردم را کاهش داد، بنابراین در حوزه تامین آب آشامیدنی باید به بهترین نحو به مردم شهری، روستایی و عشایری خدمات ارائه شود.
فرماندار: شبکه آبرسانی خاش توان تامین آب آشامیدنی ۱۱۰ هزار نفر را ندارد
فرماندار خاش نیز گفت: شبکه آبرسانی این شهرستان ظرفیت و توان تامین آب آشامیدنی مورد نیاز ۱۱۰ هزار نفر جمعیت شهری را ندارد و علاوه بر آن جمعیت روستایی و عشایری خاش نیز با تنش بالای بی آبی مواجه اند.
صاحب‌گل صالحی افزود: هم اینک آب شهر خاش از ۱۱ حلقه  چاه با ۹۰ کیلومتر خط انتقال فرسوده با طول عمر بالای ۳۰ سال برای ۱۸ هزار خانوار و با ظرفیت ۲۹۰ لیتر بر ثانیه تامین می شود که با توجه به فرسوده بودن بیش از ۶۰ درصد شبکه آب شهری و نیاز به اجرای ۳۵ کیلومتر شبکه جدید آب و وجود لوله های قدیمی با قطر پایین و وجود انشعابات غیرمجاز باید برای مقابله با شرایط بحرانی تدبیر کنیم.
وی اظهار داشت: در دراز مدت و با لحاظ کردن جمعیت ۲۳۰ هزار نفری به ۳۳۷ لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم تا در شرایط گرمای تابستان و افزایش مصرف و نیز سکونت افزون بر هفت هزار تبعه افغان بتوانیم توزیع آب را مدیریت کنیم.
صالحی تاکید کرد: مطالعه برای خط انتقال فاضلاب و ایجاد مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی و اصلاح ۴۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و اجرای ۳۵ کیلومتر توسعه شبکه آب و نیاز به تامین لوله به میزان ۱۵ تا ۶۰ کیلومتر و توجه به آبرسانی سیار و واگذاری انشعابات به مردم باید از اولویت های مهم اداره آب و فاضلاب استان باشد.
محمدحسن اجباری سرپرست فرمانداری تفتان نیز گفت: افزون بر ۵۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان ساکن در شهر و افزون بر ۴۰۰ روستا نیازمند اجرای شبکه های آبرسانی، اختصاص تانکر آب سیار، مستقل کردن اداره آب و فاضلاب و اجرای پروژه های نیمه تمام هستند.
بخشدار مرکزی خاش: یکصد گزارش از تنش بی آبی به بخشداری رسیده است
بخشدار مرکزی خاش نیز گفت: افزون بر ۱۰۰ گزارش از تنش بی آبی، کم آبی و بحران آب به این بخشداری ارائه شده و بیشترین مراجعات مردمی، اعضای شوراها و دهیاران به بخشداری برای پیگیری معضلات تامین آب آشامیدنی است.
عیدمحمد قلندرزهی با قدردانی از حمایت های فرماندار خاش و حضور نماینده مردم خاش در مجلس و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان برای پیگیری مشکلات مردم منطقه بیان کرد: در سفر یک روزه مسئولان استانی و محلی خاش مشکلات بی آبی و کم آبی مردم مناطق چاه سالار، چاه صفر، دوربن، چاه کمال، چاشهی، پی گل، کهنوک و حوزه کارواندر، حوزه دشت آبخوان، شوگه، تلگزی، الله آباد، قاسم آباد، برهان آباد، بیت آباد، ناصری، کمال آباد، کلکلی، مهربان، نصرت آباد، میرزاباد، نجف آباد، افتخار آباد، دشت رباط و موزن و قادرآباد، ناصر آباد، اسماعیل آباد، اکبرآباد، عباس آباد، کلکوه و حوزه سنگان و غیره مورد بررسی قرار گرفت.
علیرضا شهنوازان بخشدار پشتکوه خاش هم گفت: مشکلات روستاهای فاقد آب شرب روستایی دوربن، پروژه چاه کمال نورالله، تجهیز چاه سبزگز و شهرک گلستان و فیض آباد و نیز حوزه گرنچین و گزو پیگیری و مقرر شد دو هفته یکبار آب شیرین به شبکه آبرسانی دوربن تزریق شود.
آبرسانی به یکهزار و ۲۴۶ روستای سیستان و بلوچستان به صورت سیار انجام می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک کار آبرسانی به یکهزار و ۲۴۶ روستای استان به صورت سیار انجام می شود، اما اعتقاد داریم این کار عاقلانه نیست و برای رفع مشکلات مردم در این بخش باید تدابیر لازم اتخاذ شود تا با اجرای شبکه های آبرسانی آب آشامیدنی در شرایط آسان به مردم برسد.
علیرضا قاسمی اظهار داشت: تلاش بر این است که پروژه چاه احمد تفتان در اسرع وقت به بهره برداری برسد و پروژه دشت آبخوان خاش نیز از هفته آینده مجددا از سر گرفته می‌شود.
وی افزود: پروژه آبرسانی ۵۰۰ روستایی از سمسور را نیز برای کاهش تنش آبی در شهرستان تفتان تعریف کرده ایم که قطعا با اجرای آن گام مهمی در حل مشکلات مردم برداشته می شود.
قاسمی ادامه داد: روستاهای خاش با مشکلات فراوان و بحران کم آبی روبرو هستند و قطعا با اولویت بندی اجرای طرحها و انجام کارشناسی‌ها و تامین اعتبارات لازم تنشهای آبی را کاهش خواهیم داد.
مدیرعامل آب و فاضلاب اظهار داشت: با اخذ مجوزهای لازم و حفر چاه های جدید و تجهیز چاه‌های دوربن و کلچات و اصلاح خطوط و شبکه‌های آبرسانی و اجرای برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت می توانیم بخش بزرگی از مشکلات مردم را رفع کنیم و با خریداری لوله های آب و اختصاص سهمیه ای برای خاش نیز می توان با بحران کم آبی و بی آبی در منطقه مقابله کرد.
خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
منبع: ایرنا