راه توسعه صنعت برق کشور تنها برق فروشی نیست
راه توسعه صنعت برق کشور تنها برق فروشی نیست
باید برای انتقال دانش فنی برنامه ریزی کرد. ایران دانش فنی صنعت برق را در اختیار دارد.
باید برای انتقال دانش فنی برنامه ریزی کرد. ایران دانش فنی صنعت برق را در اختیار دارد.
به گزارش نبض انرژی، باتوجه به اینکه همچنان زیرساخت های تامین انرژی در عراق مهیا نشده، تمدید قرارداد فروش برق ایران به این کشور قابل پیش بینی بود. عراق به برق ایران نیاز دارد و از مسیرهای دیگر از جمله عربستان سعودی، قادر به تامین آن نیست بنابراین خرید برق از ایران در آخرین سفر وزیر نیرو به عراق تمدید شده است. نکته مهم در این سفر وصول 50 درصد از مطالبات ناشی از فروش برق ایران به عراق بود. وزارت نیرو به بخش خصوصی در حوزه های پیمانکاری و مشاوران بدهکار است و وصول مطالبات آن به معنای بهبود وضعیت مالی وزارت خانه خواهد بود.
برق فروشی تنها راه توسعه صنعت برق کشور نیست. به ویژه در مورد عراق، باید برای انتقال دانش فنی برنامه ریزی کرد. ایران دانش فنی صنعت برق را در اختیار دارد. همه تجهیزات مورد نیاز برق در ایران ساخته می شود و خلائی از این بابت در کشور نداریم. توان فنی ما امکان حضور موثر در پروژه های بزرگ را فراهم کرده است. زیر ساخت های انرژی عراق آسیب دیده و به بازسازی نیاز دارد. بنابراین حضور شرکت های ایرانی در پروژه های بازسازی باید در ادامه صادرات برق به این کشور تعریف شود.
فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای مذاکره درباره حضور شرکت های بخش خصوصی در پروژه های بزرگ گام اولیه است. در دنیا  شرکت ها برای حضور در پروژ کشورهای دیگر باید فاینانس تامین کنند. ایران می تواند از باقی مانده مطالبات خود در عراق که به دلیل تحریم ها قابل بازگشت نیست، به عنوان فاینانس و پشتیبان پروژه های زیرساختی استفاده کند. پیامدهای مثبت استفاده از این فرصت، علاوه بر رونق اشتغال در ایران و عراق، یافتن بازارهای جدید برای شرکت های ایرانی است که به دلیل شرایط خاص اقتصادی امروز آسیب دیده اند. احداث نیروگاه ها، خطوط انتقال و زیرساخت های توزیع باید در مذاکرات مسئولان ایرانی با همتایان عراقی شان دیده شود. ایران در سال گذشته 13 میلیارد دلار به عراق انواع کالا صادر کرده و امکان افزایش صادرات در حوزه برق و انرژی برای کشورمان به عراق وجود دارد.
منبع: اتاق بازرگانی