محیط زیست اراک و معضل همیشگی اختلاط پسماندهای عادی و عفونی
محیط زیست اراک و معضل همیشگی اختلاط پسماندهای عادی و عفونی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نزدیک به ۳۰۰ تن پسماند از حاشیه جاده‌های استان جمع شده است ولی در نهایت با مخلوط شدن این پسماندها با پسماند عفونی عملا مشکلات دو چندان می‌شود و این یکی از مشکلات جدی در سایت دفن پسماند اراک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: نزدیک به ۳۰۰ تن پسماند از حاشیه جاده‌های استان جمع شده است ولی در نهایت با مخلوط شدن این پسماندها با پسماند عفونی عملا مشکلات دو چندان می‌شود و این یکی از مشکلات جدی در سایت دفن پسماند اراک است.
به گزارش نبض انرژی، رضا میرزایی ۱۷ خردادماه در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی در سال ۱۳۹۹ با اشاره به اینکه ۱۷ تا ۲۳ خردادماه به عنوان هفته ملی محیط زیست نامگذاری شده و شعار این هفته “جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران” است، بیان کرد: رفتار انسان با طبیعت باعث عکس العمل طبیعت شده است و هر روز به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست فشار بیشتری وارد می‌شود.
وی با اشاره به موضوع مدیریت پسماندهای خانگی، صنعتی و ویژه و با بیان اینکه این مسئله مشکل آفرین شده است، افزود: دنیا سال‌هاست که موضوع تفکیک پسماند را به انجام رسانده، اما ایران هنوز در این حوزه عقب است در حالی که با عزم ملی می‌توان نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام کرد.
میرزایی به وضعیت نامناسب سایت دفن پسماند اراک اشاره کرد و گفت: سال‌های قبل برای هر روستا یک ترانشه دفن پسماند در نظر گرفته شد که کار درستی نبود ولی در نهایت تصمیم بر جمع آوری پسماند در سه نقطه از استان اتخاذ شود، اما با این وجود هنوز سایت دفن پسماند اراک دارای مشکل است.
وی بیان کرد: کلانشهر اراک از نظر تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر شاید یکی از بدترین شهرهای کشور باشد، در حالی که طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی و عمومی است.
میرزایی با اشاره به جمع‌آوری پسماند حاشیه‌ جاده‌های استان مرکزی که از ۱۸ فروردین ماه آغاز شده است، گفت: در این راستا  1019 نفر روز کار پاکسازی حاشیه جاده‌ها انجام و ۲۶۸ تن پسماند نیز جمع‌آوری شده است که در ایران نظیر ندارد، اما مسئله اینجاست که گاهی همین پسماندهای عادی با پسماندهای عفونی مخلوط می‌شود.
وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست نمی‌پذیرد که در اثر یک اشتباه کارگری پسماندهای عفونی و عادی در یک محوطه تخلیه و مخلوط شود، نزدیک به ۳۰۰ تن پسماند از حاشیه جاده‌های استان جمع شده است ولی در نهایت با مخلوط شدن این پسماندها با پسماند عفونی عملا مشکلات دو چندان می‌شود و این یکی از مشکلات جدی در سایت دفن پسماند اراک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: دنیا مسئله تفکیک پسماند را پشت سر گذاشته و با مدیریت درست، از قسمتی از این پسماند کمپوست تولید می‌کند، اما در محل دفن پسماند اراک شاید عملا خاک‌پوشانی انجام می‌شود و این اتفاق در همه نقاط استان در حال رخ دادن است.
 در این جلسه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در خصوص راه‌اندازی پویش اراک، دوستدار اشتغال سبز اظهار کرد: با شیوع کرونا بخشی از کارگرانی که با پیمانکاران طرف قرارداد این شرکت همکاری می کردند بیکار شدند و به منظور جلوگیری از بیکاری و حمایت از این کارگران این پویش از ۱۸ فروردین ماه راه‌اندازی شد و تا ۱۴ خردادماه ۱۰۱۹ نفر روز کار انجام شده است.
محمد اله‌داد افزود: تاکنون ۱۷ هزار و ۸۶۹ کیسه پسماند جمع‌آوری و ۳۳۰۰ هکتار از اراضی حاشیه راه‌ها نیز پاکسازی و ۱۱۴ میلیون تومان حقوق نیز پرداخت شده است.
وی بیان کرد: عملیات پاکسازی محورهای اراک-خمین، اراک-تهران تا مرکز استان مرکزی، اراک-فرمهین، محور امرآباد تا ایستگاه میحط‌بانی هفتاد قله، عقیل‌آباد-گوار، جاده روستاهای طرمزد، تره‌بار، داودآباد، انجدان، هزاوه، کمربندی جنوبی اراک ویسمه، محور اراک-شازند به صورت کامل پاکسازی شده و در حال حاضر پنج محور همچون اراک-خنداب، فرمهین-آشتیان، آشتیان-تفرش، فرمهین-ساروه-خنداب نیز در حال پاکسازی است.
اله داد گفت: با تامین منابع در حد ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان تا دو ماه آینده تمام محورهای شریانی استان را از زباله پاکسازی کرد، اما آنچه مورد تاکید است لزوم چاره اندیشی برای نخاله‌های ساختمانی است چراکه با پاکسازی حریم راه از زباله این نخاله‌ها بیشتر خودنمایی می کنند.
در این جلسه مسئول گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به مدیریت مطلوب پسماندهای ناشی از بیماری کووید۱۹ بیان کرد: از زمان شیوع بیماری تاکنون در تمام بیمارستان‌ها کارشناس مقیم مستقر است و هیچ پسماند و جسدی بدون تایید کارشناس خارج نشده است. حتی در مطب‌هایی که یک مورد مثبت داشتند فرآیند پاکسازی و ضدعفونی به سرعت انجام گرفت.
حسن مهرعلی تصریح کرد: آنچه در استان مرکزی انجام شد هدفمند و همسو با مجامع علمی جهان بود و تمامی مراحل ضدعفونی با دُز مشخص و با تبیعت از ۲۵ فاکتور انجام شد و کار بی خطرسازی پسماندها عفونی در بیمارستان به صورت کامل انجام می شود. در حال حاضر که بیماران در خانه‌ها قرنطینه می‌شود آموزش لازم و اعمال مدیریت برای پسماندهای این بیماران انجام می‌شود.
در این جلسه معاون خدمات شهری شهرداری اراک با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص حمل پسماندهای عفونی از بیمارستان‌ها سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مطالبات از سال ۹۸ دارد، اما با این وجود در سال ۹۹ نیز همچنان حمل این دسته از زباله ها به محل دفن انجام می‌شود، گفت: در موضوع پسماند عفونی مطب‌ها به دلیل اینکه شرکت پیمانکار هنوز کار خود را در اراک آغاز نکرده است همچنان شهرداری این مسئولیت را انجام می دهد.
عسگری افزود: این شرکت پیمانکار برای فعالیت خود یک سوله در محل دفن خواسته است که باید فراخوان و سازوکار آن طی شود، در حالی که اگر یک شرکت وارد کار می‌شود باید سازوکار را خودش فراهم کند.
در این جلسه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک بیان کرد: با کش و قوس‌های فراوان موضوع ترانشه و لاینرگذاری در محل دفن انجام شد و فردا اولین محموله پسماند عفونی در این ترانشه تخلیه می‌شود.
حمیدرضا قناتی افزود: کف این ترانشه کاملا ایزوله است و تا سه سال آینده می‌توان مدیریت پسماند را به خوبی از طریق این ترانشه انجام داد، اما آنچه مسئله است انتقال پسماند بیش از ۱۲ شهر استان به سایت پسماند اراک است که فقط شازند هزینه دفن را پرداخت کرده است و شهرهایی مانند داوودآباد، توره، و… بیش از ۸۰۰ میلیون تومان بدهی به شهرداری و سازمان پسماند اراک دارند.
وی بر تفکیک پسماندهای ویژه انتقالی به محل دفن اراک از شهرهای اطراف تاکید کرد.
منبع: ایسنا