نگرانی مشهدی ها از روند صعودی مصرف آب
نگرانی مشهدی ها از روند صعودی مصرف آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به افزایش مصرف آب توسط شهروندان مشهدی در آستانه فصل تابستان اشاره و بیان کرد: روند صعودی افزایش مصرف آب در این کلانشهر نگران‌کننده و قابل اعلام هشدار عمومی برای تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در مصرف این مایع حیاتی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به افزایش مصرف آب توسط شهروندان مشهدی در آستانه فصل تابستان اشاره و بیان کرد: روند صعودی افزایش مصرف آب در این کلانشهر نگران‌کننده و قابل اعلام هشدار عمومی برای تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در مصرف این مایع حیاتی است.
به گزارش نبض انرژی، حسین اسماعیلیان افزود: گرچه امسال میزان بارندگیها و نزولات جوی در خراسان رضوی مناسب بوده و شرایط ذخیره آب پست سدهای استان نسبتا خوب می‌باشد اما این وضعیت به معنای فراموشی لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب نیست، آن هم در اقلیمی خشک که ظرف دو دهه اخیر مواجه با پدیده خشکسالی بود و همچنان درگیر آن است.
وی ادامه داد: حجم مصرف آب در کلانشهر مشهد از ابتدای اسفند ماه پارسال با وجود تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری، رستورانها و مراکز اقامتی به میزان هفت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر شده است. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همچنین گفت: قرائت حضوری اعداد نشاگر میزان مصرف بر روی کنتور آب مشترکان در سطح این کلانشهر توسط ممیزان شرکت آب و فاضلاب، از ابتدای امسال تاکنون بخاطر رعایت موازین بهداشتی برای پیشگیری از و مقابله با بیماری کرونا متوقف شده و انجام نمی‌شود.
وی افزود: با این وجود بر اساس قرائت کنتورهای آب ۱۲ هزار مشترک مشهدی، حجم مصرف آب در این جامعه آماری ظرف امسال تاکنون ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.
اسماعیلیان ادامه داد: با توجه به در پیش بودن فصل تابستان و روند افزایشی گرمای هوا، گرچه ممکن است با روند افزایش حجم مصرف آب شهروندان مشهدی در تامین آب مشکلی ایجاد نشود اما به هر حال شبکه آبرسانی در سطح این کلانشهر به لحاظ فشار و سرعت انتقال آب در مسیر لوله‌ها دچار افت شده که نتیجه آن ضعف قدرت شبکه در توزیع آب است. 
وی گفت: کاهش فشار و سرعت انتقال آب در مسیر لوله‌های شبکه آبرسانی مشهد موجب کم شدن توان پاسخگویی و افت فشار آب در مناطقی از این کلانشهر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: شهروندان در این شرایط می‌بابست بهداشت فردی را رعایت نمایند اما از مصارف غیرضروری مانند شستشوی ماشین، حیاط خانه، مقابل در منزل و موارد مشابه که اتلاف غیرقابل جبران این مایع حیاتی را در پی دارد بطور جدی خودداری کنند. 
وی ادامه داد: امیدواریم تابستان امسال با همت والا و توجه اکید شهروندان مشهدی و مشترکان آب در سطح این کلانشهر ۳۵۰ کیلومترمربعی شرایط آبی پایدار باقی بماند و مجاوران حرم نورانی حضرت امام رضا(ع) در امر تامین آب برای زائران بارگاه ملکوتی آن امام همام با مشکل روبرو نشوند.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد در شرایط عادی، سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.  
یک میلیون و ۸۰ هزار مشترک آب و ۶۷۰ هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد هستند. بر این اساس ۱۰۰ درصد جمعیت کلانشهر مشهد زیر پوشش خدمات شبکه آبرسانی و ۷۰ درصد آن تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب مورد نیاز شهر مشهد از ۳۷۰ حلقه چاه، یک دهنه چشمه، دو رشته قنات و سدهای طرق، دوستی و کارده تامین می شود.
متوسط مصرف ماهانه آب شرب خانگی هر شهروند مشهدی ۱۱.۵ مترمکعب است.
ظرف سالهای اخیر اکثر ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی بخاطر خشکی اقلیم این خطه و اتکای آن به نزولات آسمانی و منابع رو به تحلیل آبهای زیرزمینی در وضعیت تنش آبی قرار داشته‌اند.
بر اساس مطالعات تخصصی، کسری آب خراسان رضوی در افق سال ۱۴۲۰ افزون بر شش هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در خراسان رضوی ۱۴۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است. ۲۷ درصد آب تولیدی در این استان به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی ۳۵ درصدی شبکه آبرسانی به هدر می‌رود.
تامین و توزیع آب ۷۴ شهر استان به جز مشهد بر عهده شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است. یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سطح این استان تحت پوشش شبکه آب و ۴۲۰ هزار نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. آب.  آب مورد نیاز ساکنان خراسان رضوی از ۴۰۶ حلقه چاه تامین می‌شود که شامل شش درصد از کل چاههای کشور است. 
شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی نیز با خدمات‌رسانی به ۵۳۰ هزار مشترک در سطح دو هزار و ۳۹۷ روستای این استان ۹۳ درصد جمعیت روستایی خراسان رضوی را زیر پوشش خدمات خود دارد. جمعیت زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با عدد یک و نیم میلیون نفر، از جمعیت روستایی ۱۵ استان کشور بیشتر است.
منبع: ایرنا