پ
  • شناسه : 12663
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳

کابلسازی ایران – بایکا پویا در تولید، پیشرو در مسوولیت اجتماعی

کابلسازی ایران – بایکا  پویا در تولید، پیشرو در مسوولیت اجتماعی
کابلسازی ایران – بایکا  پویا در تولید، پیشرو در مسوولیت اجتماعی
سهام دار مدیریت یشرکت کابلسازی ایران : برنامه‌ای برای ایجاد موزه صنعت برق در محل کارخانه این شرکت داریم. با توجه به اینکه شرکت کابلسازی ایران اولین و قدیمی‌ترین شرکت کابلسازی و صنعت برق کشور محسوب شده، از این رو برای موضوع مسوولیت اجتماعی و ایجاد موزه صنعت برق و انتقال تجربیات گذشتگان و روند تکامل تکنولوژی صنعت برق و کابل در دنیا و ایران ، احساس وظیفه می‌کنیم. 
سهام دار مدیریت یشرکت کابلسازی ایران : برنامه‌ای برای ایجاد موزه صنعت برق در محل کارخانه این شرکت داریم. با توجه به اینکه شرکت کابلسازی ایران اولین و قدیمی‌ترین شرکت کابلسازی و صنعت برق کشور محسوب شده، از این رو برای موضوع مسوولیت اجتماعی و ایجاد موزه صنعت برق و انتقال تجربیات گذشتگان و روند تکامل تکنولوژی صنعت برق و کابل در دنیا و ایران ، احساس وظیفه می‌کنیم. 
به گزارش نبض انرژی، جواد عرفانیان/ سهام دار مدیریتی شرکت کابلسازی ایران (سهامی عام) و مدیر عامل شرکت مهندسی نیرو رامشیردرسالهای اخیر موضوع مسوولیت اجتماعی مورد توجه بسیاری از شرکتها در سراسر دنیا بوده و اقداماتی چشمگیر در این زمینه انجام شده است.
از نظر مالی شرکتهای بزرگ دنیا بخشی از سود و درآمد خودشان را صرف رفاه جامعه، محیط زیست، ارائه خدمات عمومی و درمانی در جامعه می‌کنند. در کشور ما نیز این موضوع باید مورد توجه بنگاه های اقتصادی قرار گیرد و آنها در کنار فعالیتهای اقتصادی خود باید به موضوع مسوولیت اجتماعی نیز توجه داشته باشند. شرکتهای بخش خصوصی مانند سایر نقاط دنیا باید در موضوع مسوولیت اجتماعی مشارکت فعال داشته باشند. مسوولیت اجتماعی تنها به مسائل مالی باز نمی‌گردد و مواردی مانند ایجاد محیط اجتماعی شاد، پویا، امکانات رفاهی، ارتقا سطح کیفیت زندگی و فرهنگ سازی را نیز شامل می‌شود. اگر هر تشکیلات ، شرکت ، سازمان و کارخانه ای در هر شهر بتواند بخشی از این وظایف را به عهده بگیرد، سهم بسزایی در ارتقا سطح زندگی مردم در آن شهر خواهد داشت.
شرکت کابلسازی ایران – بایکا  (سهامی عام) حدود 55 سال پیش توسط خانواده‌های رحیم زاده خویی، چایچیان و شرکت بایکای آلمان و همکاری سازمان گسترش صنایع ایران  تاسیس شد. بنیان گذاران این شرکت از ابتدای تاسیس توجه ویژه‌ای به مسوولیت اجتماعی داشتند. به گونه ای که در کارخانه تهران این شرکت، فضای سبز، امکانات ورزشی و تفریحی ایجاد شده است و در جهت بهبود سطح زندگی کارگران و پرسنل ، اقدامات خوبی نظیر ایجاد تعداد زیادی واحد مسکونی برای هر دو کارخانه تهران و شیراز با همکاری پرسنل انجام شده است. ،همچنین تامین اجتماعی به معنای واقعی از ابتدای تاسیس مورد توجه بوده و شرکت و  پرسنل با علاقه و همبستگی زیاد مجموعا حالت یک خانواده را تشکیل داده‌اند. همکاری بنده با شرکت کارخانجات کابلسازی ایران از سال 1376 آغاز شد و در سال 1395 عهده دار سمت سرپرستی (مدیرعامل ) این شرکت بودم. در این مدت برای افزایش سطح کیفیت زندگی کارمندان گام های خوبی برداشته شد. در آن برهه زمانی جو ناهماهنگی و نارضایتی در پرسنل وجود داشت. یکی از اقدامات این بود که سعی گردید تا انگیزه کار گروهی و علاقمندی و همبستگی را در پرسنل مجددا احیا کنیم و در مواردی  از سرمایه شخصی خود مقادیر مورد نیاز نقدینگی وارد شرکت گردید تا پرسنل به موقع حقوق و مزایای خود را دریافت کنند. در این رابطه  برای ادامه فعالیت شرکت و رونق تولید، مواد اولیه مورد نیاز شرکت در حجم وسیعی سرمایه گذاری گردید. از سایر اقدامات این بود که به مناسبت ها و اعیاد مختلف در طول سال سعی کردیم با اهدای هدیه و مایحتاج مورد نیاز از پرسنل و خانواده های آنها حمایت کنیم. بعد از آن نیز  در مقام  هیات مدیره شرکت و همگام با هیات مدیره محترم و مدیر عامل  همواره در مقام دفاع از حق و حقوق پرسنل گام برداشته شد به گونه‌ای که بابت پرداخت سنوات، در هر سال معادل 75 تا 80  روز به پرسنل پرداخت شد که این موضوع بین کار فرمایان در کشور کم سابقه است. در سال 97 برای تمرکز در تولید و کاهش هزینه‌های تولید، بخشی از ماشین آلات کارخانه تهران به شیراز منتقل شد. حتی در زمان جابه جایی و انتقال آن به کارخانه شیراز، عمده کارکنان شرکت تعدیل نشد و در دفتر تهران و در محل کارخانه و یا گروه بهمن مشغول بکار شدند و در صورت داشتن شرایط ، بازنشستگی و یا باز خریدی مطلوب پرسنل انجام شد.. در محل کارخانه شیراز 48 واحد مسکونی نیز ایجاد شده است که سرمایه بسیار خوبی برای شرکت و پرسنل است. بخشی از این واحد ها در اختیار پرسنل متاهل و بدون مسکن قرار داده شده و یا می شود. علاوه بر این در محل کارخانه شیراز، زمین فوتبال، سالن‌های ورزشی بسکتبال، والیبال، بدنسازی و استخر شنا و فضاهای سبز بسیار زیبا برای استفاده پرسنل ایجاد شده است. همچنین سالن اجتماعات و آمفی تاتر با گنجایش 200 نفر احداث شده است. طبق صحبت های صورت گرفته با دانشگاه شیراز اعلام آمادگی کردیم تا کنفرانس های علمی و تحقیقاتی در زمینه مهندسی برق و کابل را در این کارخانه برگزار شود.
یکی از  اقدامات خوب شرکت ،  ایجادصندوق مالی و ذخیره برای کمک به پرسنل شرکت است. تمامی پرسنل شرکت در این صندوق عضو بوده و هر کدام به سهم خود بخش کوچکی به این صندوق پرداخت کرده ولی بخش عمده نقدینگی این صندوق توسط شرکت پرداخت می‌شود. این صندوق در زمان‌های مختلف به افراد نیازمند بابت تامین هزینه های بیماری، ازدواج، جهیزیه و مشابه  کمک می‌کند. علاوه بر این برای کمک به افراد خارج از شرکت که نیاز مالی مبرم دارند، با یک سازمان خیریه توافق شده که با پرداخت قرض الحسنه، خدمات کمکی را از طریق این سازمان خیریه بطور موردی دریافت کنند.
همچنین برنامه‌ای برای ایجاد موزه صنعت برق در محل کارخانه این شرکت داریم. با توجه به اینکه شرکت کابلسازی ایران اولین و قدیمی‌ترین شرکت کابلسازی و صنعت برق کشور محسوب شده، از این رو برای موضوع مسوولیت اجتماعی و ایجاد موزه صنعت برق و انتقال تجربیات گذشتگان و روند تکامل تکنولوژی صنعت برق و کابل در دنیا و ایران ، احساس وظیفه می‌کنیم. در حال حاضر، ماشین آلات قدیمی و اولیه کارخانه را که مربوط به 55 سال پیش است را در بخشهایی از سالن‌های کارخانه نگهداری و حفاظت می‌کنیم.
در رابطه با مسوولیت اجتماعی خوشبختانه در استان فارس، ارگان ها و سازمان ها شامل استانداری، شهرداری، سازمان صمت، اداره کار و… با ما همگام و مشوق ما در این زمینه هستند. 
لازم به ذکر است در چند سال اخیر تعداد زیادی پروژه برای سازمانهای دولتی مانند شرکت ملی حفاری، شرکتهای فعال در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و… اجرا کردیم و مطالبات و مبالغ زیادی معوقه از آنها داریم  که پرداخت نشده و به‌رغم انجام تعهدات خود تضامین بانکی را هم در مواردی آزاد نکرده‌اند. در رابطه با شرکت ملی حفاری متاسفانه با وجود تحویل تمامی سفارشات، بیش از 5/ 1 سال است که مبلغی از جانب آنها به ما پرداخت نشده است. این موضوع را از طریق استانداری تهران، یزد و خوزستان پیگیری کرده‌ایم ولی متاسفانه با توجه به افت ارزش ریال در این مدت هنوز موفق به وصول مطالبات خودمان نشده‌ایم. 
پویایی در تولید
در یک مجموعه تولیدی، تحقیق و توسعه و به روز شدن تولیدات همگام با تحولات تکنولوژیک در دنیا حائز اهمیت است. با توجه به شرایط اقلیمی خاص کشور ما  و به ویژه مناطق نفت خیز جنوب، باید محصولات را با توجه به این شرایط طراحی و تولید کنیم. تجربه‌ای که در انتقال برق  و یا کابلهای زیر زمینی در مناطق جنوبی داشتیم این بود که بعد از چند سال مقره های خط انتقال و یا کابلهای زیر زمینی و تونلی ،  به علت شرایط آب و هوایی خاص دچار خوردگی شده و از بین رفته که صدمات و اختلال در بهره برداری و انتقال برق ایجاد نموده است. این موضوعات نیازمند مطالعه بیشتر و تولید متناسب با شرایط اقلیمی خاص بود. در این ارتباط از حدود 15 سال گذشته در جنوب کشور از کابل های سرب دار برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شد که هزینه زیادی را در بر داشت. در این زمینه شرکت کابلسازی ایران با همفکری و همکاری 3 شرکت بین المللی آلمانی و ایتالیایی و اماراتی ، توانست در جهت حذف کابل های سربی و تولید کابل های ضد خوردگی و مقاوم در برابر ضربات مکانیکی با قدرت تحمل درجه حرارت های بالا، کابل های خاص را طراحی کند که اصطلاحا کابل High shield نامیده می‌شود. این کابل در چندین پروژه از جمله پالایشگاه تبریز، فازهای مختلف منطقه پارس جنوبی و پالایشگاهها استفاده شده است. این محصول برای اولین بار حدود 10 سال پیش توسط شرکت کابلسازی ایران در کشور تولید شده است. این نوع کابل از نوع ابزار دقیق بوده و با توجه به وزن کم خود این قابلیت را دارد که در اتصال مسافت های طولانی بیش از 2 کیلومتر بصورت یک تکه امتداد یافته و مورد استفاده قرار گیرد. مشخصات فنی و جزییات آن در اختیار بخشهای تحقیقاتی و هم چنین بخش استاندارد و تدوین مشخصات فنی بعضی از مهندسان مشاور و بخش استاندارد وزارت نفت قرار داده شده است که امیدواریم مورد تایید قرار گیرد.
یکی دیگر از کابل های تخصصی که از حدود 3 سال پیش توسط شرکت کابلسازی ایران تولید شده، کابلهای ضد گاز است. این کابل در پروزه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی که در آنها مقادیر زیادی گازهای قابل احتراق وجود داشته کاربرد دارد. این کابل‌ها علاوه بر عمر بالا خاصیت ضد حریق هم دارند. همچنین این کابل ها در پروژه های مترو، فرودگاه‌ها و هتل‌ها نیز کاربرد دارد. 
یکی از انواع کابل‌های مورد نیاز کشور، کابل‌های زیر دریایی (Submarine Cable) است. در این زمینه در شرکت‌های کابلسازی ایران و مهندسی نیرو رامشیر تحقیقات و اقداماتی انجام شده تا تولید این نوع کابل‌ها در کشور انجام شود. یکی از اهداف شرکت کابلسازی ایران تولید کابل های زیردریایی در سطح وسیع است؛ البته در شرکت کابلسازی ایران برای طول های کم به ویژه برای سکوهای نفتی، کابل های زیر دریایی با طول حداکثر 5 کیلومتر به صورت یک تکه تولید شده و دانش فنی  آنرا کسب کرده ایم.  برای تولید پیشرفته و طولهای بلند نیز در حال برنامه ریزی هستیم که  نیازمند حمایت بیشتر سازمانهای متولی به ویژه وزرات نفت و وزارت نیرو  است.
همچنین شرکت کابلسازی ایران، اولین تولید کننده کابل‌های کامپوزیت در کشور بوده که کاربرد وسیعی در صنایع دارد که هم برق و دیتا را بطور همزمان انتقال می‌دهد. در چند پروژه حساس و ملی از جمله فازهای پارس جنوبی(فازهای 17 و 18) این نوع کابلها ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.  برای مثال اخیرا در بخش سیگنالینگ و علائم  آمادگی خود را به شرکت راه آهن ج.ا.ا برای تولید کابل کامپوزیت داشتیم که تکنولوژی پیشرفته ای دارد و تا کنون از خارج کشور وارد می‌شده است و برنامه ریزی شده تا در این ارتباط همکاری خوبی داشته باشیم. 
WhatsApp Image 2020-05-09 at 8.10.52 AM

برچسب ها

وزیر نیرو: در هوشمندسازی کنتورهای آب بسیار عقب هستیم ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وزیر نیرو: در هوشمندسازی کنتورهای آب بسیار عقب هستیم

وزیر نیرو از نصب بیش از ۲ میلیون دستگاه کنتور هوشمند برق در سراسر کشور برای مشترکان خانگی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: در زمینه هوشمندسازی کنتورهای آب بسیار عقب هستیم.

الزام استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب برای صدور پایان کار ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

الزام استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب برای صدور پایان کار

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدر رفت آبفای کشور گفت: مقرر شده صدور پایان کار ساختمان توسط مهندسان ناظر ساختمان مشروط به رعایت مباحث مرتبط با مدیریت بهینه و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب در ساختمان‌ها باشد.

ثبات و رفاه جهان در گرو آب است ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

ثبات و رفاه جهان در گرو آب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: ثبات و رفاه جهان در گرو همکاری‌های آبی در فراسوی مرزها است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.