واقعیت افزایش و کاهش قیمت نفت
واقعیت افزایش و کاهش قیمت نفت
یک کارشناس حوزه بین الملل نفت گفت: عمده تولیدکنندگان نفتی از عربستان تا آمریکا میزان تولید خود را کاهش داده‌اند اما تاثیر این کاهش بر قیمت ها در ماه آتی میلادی خود را نشان می‌دهد.
یک کارشناس حوزه بین الملل نفت گفت: عمده تولیدکنندگان نفتی از عربستان تا آمریکا میزان تولید خود را کاهش داده‌اند اما تاثیر این کاهش بر قیمت ها در ماه آتی میلادی خود را نشان می‌دهد.
به گزارش نبض انرژی، محمد دیالمی، کارشناس حوزه بین المللی نفت در مورد تأثیر سررسید قراردادهای نفت بر اساس شاخص WTI بر قیمت نفت، گفت: تعداد قراردادهای ماه ژوئن تا آمار ۱۸ می ۲۰۲۰ با کاهش ۳۱۵۸۷ قرارداد، به رقم ۲۳۳۴۴ رسیده است؛ با این وجود ما شاهد این هستیم که از قیمت بالاتر از ۳۰ دلار همچنان حمایت می‌شود.
وی افزود: با توجه به فروش قراردادهای ماه ژوئن و افزایش قیمت همزمان نفت، می‌توانیم بفهمیم که بخشی از این قراردادهای باز ژوئن (open interest)، مربوط به قراردادهای فروش آتی (sell) هستند. چرا که این قراردادها با هدف پوشش ریسک قیمتی نفت منعقد می‌شوند و می‌تواند در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر قیمت بازار فیزیکال نشان ندهند. چرا که این معاملات در بازارهای مالی است و حجم نفت فیزیکی در آن بسیار اندک است. البته با توجه به تأثیری که این شاخص‌ها در فرمول قراردادهای نفتی دارند، بی شک افت یا صعودشان بر قیمت‌های فیزیکی مؤثر است.
دیالمی با اشاره به اینکه دو مدل قرار داریم که شامل قرارداد خرید و فروش می‌شوند، توضیح داد: زمانی که قیمت‌های نفت بالا می‌روند تمایل به قراردادهای خرید افزایش می‌یابد تا آنها را در آینده فروخته و سودی حاصل خریداران شود. زمانی که این قراردادها را بفروشیم چون نشان دهنده کاهش میل به تقاضا است و می‌تواند موجب افت قیمت‌ها شود.
وی اظهار داشت: عمده تولیدکنندگان نفتی از عربستان تا آمریکا میزان تولید خود را کاهش داده اند. البته آمریکایی‌ها تا حدی مجبور به این کاهش بودند چرا که ظرفیت پذیرش بیشتر نفت را نداشتند، اما این کاهش تولید تأثیر خود بر قیمت‌ها را در ماه آینده میلادی نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا مثل هند و تا حدی اروپا در حال بازگشت به شرایط پیش از کرونا هستند که همین امر نشان از افزایش مصرف نفت و بهبود قیمت‌ها در آینده دارد. چرا که با کاهش محدودیت‌های تردد، میزان مصرف بنزین در دنیا نسبت به دوران پاندمی کرونا تا حدی افزایش داشته است.
دیالمی گفت: پیشتر نیز مطرح کردیم که با کاهش تولید اوپکی‌ها در کوتاه مدت نفت می‌تواند نرخ ۳۰ دلار و در بلند قیمت ۳۵ دلار را تجربه کند.
منبع: مهر