تیغه اکسترودر در پلی‌پروپیلن جم بومی‌سازی شد
تیغه اکسترودر در پلی‌پروپیلن جم بومی‌سازی شد
متخصصان شرکت پلی‌پروپیلن جم قطعه مهم دستگاه اکسترودر را بومی‌سازی کردند.
متخصصان شرکت پلی‌پروپیلن جم قطعه مهم دستگاه اکسترودر را بومی‌سازی کردند.
به گزارش نبض انرژی، تیغه اکسترودر این شرکت، ساخت شرکت کاپریون آلمان است که به دلیل تحریم‌ها سال‌هاست خرید و تهیه آن امکان‌پذیر نبود. حیاتی بودن این قطعه در فرآیند تولید، متخصصان بومی‌ شرکت پلی‌پروپیلن جم را بر آن داشت تا پس از تحقیقات گسترده  این قطعه حساس و مهم دستگاه اکسترودر را با موفقیت بسازند.
تیغه بخش Pelletizer یکی از قطعات مهم واحد اکسترودر با ماهیت مصرفی است. اهمیت این قطعه به دلیل نقش تعیین‌کننده در برش مناسب پلیمر و دستیابی به تولید گرانول با شکل یکسان و بدون زایده است. همچنین مناسب نبودن تیغه و عدم کارایی آن به دلیل ایجاد مواردی همچون کلوخه، اندازه کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حالت نرمال گرانول سبب توقف دستگاه می‌شود. با توجه به این موارد و از آنجا که به دلیل تحریم امکان خرید تیغه از شرکت Coperion به‌عنوان سازنده اکسترودر فراهم نبود، در سال‌های گذشته خرید این قطعه از طریق واسطه‌ها انجام می‌شد که گاهی کالای تهیه‌شده به دلیل مغایرت فنی یا کیفی تأیید نمی‌شد.
در برخی مواقع نیز این قطعه از دیگر سازندگان خارجی مثل شرکت AMN فرانسه تهیه می‌شد که این موارد هم به دلیل افت کیفیت در سال‌های گذشته سبب بروز مشکلاتی در روند تولید شده بود و  مشکلاتی همچون عدم دانه‌بندی مناسب، تولید فاین بیشتر از حداستاندارد و عدم امکان تولید برخی گریدها با MFR بالاتر از ۳۵ را به همراه داشت.
با توجه به اینکه برای ساخت و آزمون تیغه افزون بر اهمیت کیفیت قطعه و حفظ سلامت Die plate، امکان تست به روش سعی و خطا و به دنبال آن توقف و راه‌اندازی‌های مکرر با توجه به تولید مستمر و حساسیت بخش اکسترودر وجود ندارد، ساخت این قطعه باید از سوی شرکت یا شرکت‌هایی انجام می‌شد که افزون بر دانش و فناوری، سابقه ساخت موفق این قطعه و همکاری با شرکت‌های مشابه در صنعت پتروشیمی‌ را داشته باشند.
تولید این قطعه در داخل حداقل ۱۷۰۰ میلیون ریال صرفه‌جویی اقتصادی در هر ست ۳۶ عددی را به همراه دارد. بی‌اثر شدن تحریم درباره این قطعه و رفع مشکل تأمین، ارتقای تیغه نوع قدیمی ‌به جدید بدون ارتباط با سازنده اصلی، در دسترس بودن سازنده و همچنین پاسخگو بودن آن در زمان تبادل اطلاعات فنی و اعمال نظرات شرکت به‌عنوان مصرف‌کننده، کمک و حمایت از توسعه و ارتقای صنایع جانبی در کشور از دستاوردهای دیگر تولید این محصول در داخل است.
منبع: شانا