تامین برق با ولتاژ بالاتر از 250 کیلو وات بر عهده کیست؟
تامین برق با ولتاژ بالاتر از 250 کیلو وات بر عهده کیست؟
روابط عمومی شرکت برق استان گلستان: تامین برق متقاضیان ولتاژ اولیه با قدرت 250 کیلوولت به بالا در داخل و خارج محدوده به عهده متقاضی می باشد و چون متقاضی محترم میزان انرژی درخواستی 2000 کیلووات (درحد 2 مگا وات )،بوده مشمول این بند بوده و تامین برق به عهده متقاضی می باشد.
روابط عمومی شرکت برق استان گلستان: تامین برق متقاضیان ولتاژ اولیه با قدرت 250 کیلوولت به بالا در داخل و خارج محدوده به عهده متقاضی می باشد و چون متقاضی محترم میزان انرژی درخواستی 2000 کیلووات (درحد 2 مگا وات )،بوده مشمول این بند بوده و تامین برق به عهده متقاضی می باشد.
به گزارش نبض انرژی ؛ در پی انتشار خبری در این پایگاه خبری مبنی بر کم‌کاری سه دستگاه اب ، برق و گاز استان برای تامین زیرساخت‌های اینچه برون  شرکت توزیع نیروی برق گلستان توضیحاتی را ارائه نموده است.
در این توضیح آمده است :
طبق قانون و آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق وزارت نیرو و براساس آئین نامه تکمیلی تعرفه های برق ، تامین برق متقاضیان ولتاژ اولیه با قدرت 250 کیلوولت به بالا در داخل و خارج محدوده به عهده متقاضی می باشد و چون متقاضی محترم میزان انرژی درخواستی 2000 کیلووات (درحد 2 مگا وات )،بوده مشمول این بند بوده و تامین برق به عهده متقاضی می باشد. 
از آنجایی شرکت راه آهن شمالشرق طی نامه شماره 559139 مورخ 98.11.16 درخواست اعلام هزینه تامین برق 2 مگاوات برای ایستگاه اینچه برون نمود که شرکت توزیع نیروی برق گلستان این موضوع را توسط مدیریت مربوط(امور گنبد) مورد بررسی قرار داده و نتیجه تحلیل و همچنین پاسخ این نامه را در مورخه 98.12.20 طی نامه شماره 95336/د/98 خطاب به راه آهن ابلاغ نمود. 
در پاسخ شرکت توزیع نیروی برق گلستان به چند مورد اساسی پرداخته شده است : 
1.براساس آئین نامه تکمیلی تعرفه های برق تامین برق متقاضیان ولتاژ اولیه با قدرت 250 کیلوولت به بالا در داخل و خارج محدوده به عهده متقاضی می باشد و ان متقاضی محترم چون میزان انرژی درخواستی 2000 کیلووات (درحد 2 مگا وات )،بوده مشمول این بند بوده و تامین برق به عهده خود متقاضی می باشد. اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا امکان تامین برق با توجه به شرایط موجود از منبع تغذیه وجود دارد یا خیر؟ که بایستی بررسی نمود که چگونه است. 
با توجه به اینکه پست تامین برقی که مقرر بوده این مرکز را به عهده داشته باشد پست برق سه راهی اینچه برون بوده که در حال حاضر دارای یک دستگاه ترانسفورماتور با قدرت 15 مگا ولت آمپربوده که در آستانه فولباری قرار دارد. و این پست توسط برق منطقه ای مازندران و گلستان به بهره برداری رسیده است،( که در حال حاضر برای تامین برق مشترکین موجود در آن منطقه برای تابستان 99 ، بایستی این ترانسفورماتور افزایش ظرفیت دهد تا بتواند از فولباری جلوگیری نماید و بتواند بار عمومی را تامین نماید.) 
2.همچنین به استناد آئین نامه تکمیلی تعرفه های برق همچنان که در فوق اشاره شد هر ظرفیتی که نیاز باشد توسط خود متقاضی بایستی برپا شود ، حال اگر بر فرض مثال این پست افزایش ظرفیت پیدا نماید (که البته این موضوع مشمول فوق توزیع می شود بایستی برق منطقه ای مازندران ورود پیدا نماید و افزایش ظرفیت ترانسفورماتور را بر اساس شاخص های موجود بررسی نماید(هم از نظر فنی و هم از نظر مالی ) و با توجه به شرایط فنی موجود ، از محل پست برق سه راهی اینچه برون تا به مکان لجستیک اینچه برون قریب به 25 کیلومتر فاصله وجود دارد و از آنجایی که این مجتمع در انتهای مسیر وجود داردعملا اگر پست هم افزایش قدرت داده شود امکان تامین برق با ولتاژ مطمئن ، مستمرو پایدار فراهم نمی شود. لذا پیشنهاد این شرکت(توزیع نیروی برق گلستان) برای تامین برق مجمتع مذکور (ازنظر فنی و تامین ولتاژ مطمن و پایدار ) ، استفاه از تولید پراکنده (از لحاظ فنی DG) می باشد. 
در ادامه راه آهن شمالشرق2 ، در مورخ 98.12.25 (انتهای سال از زمانی که دستگاههای اجرایی بدلیل بیماری کرونا تقریبا تعطیل یا نیمه تعطیل بوده اند) ، طی نامه شماره 6686درخواست نمودند که هزینه های تامین برق را اعلام نمایند. 
حال با توجه به موارد مطروحه فوق ، در گام نخست می بایست خود متقاضی بایستی مشخص نماید که کدام روش تامین برق (استفاده از ظرفیت موجود و احداث خط 20 کیلوولت بطول 25 کیلومتر یا ایجاد  (DG انتخاب می کند تا همکاری لازم از سوی این دستگاه صورت گیرد که هیچگونه اعلام نظری در این رابطه به این شرکت ابلاغ نشده است . 
البته لازم بذکر است که شرکت توزیع نیروی برق گلستان همواره در جهت حمایت از سرمایه گذاران و بویژه تولیدکنندگان با سر لوحه قراردادن رهنمود های مقام معظم رهبری تا کنون گام های موثری جهت تامین برق پایدار برای مشترکین برداشته که طی سنوات اخیر قابل مشاهده است.
انتظار این وجود دارد که قبل از اجرای طرح پیش بینی های لازم توسط دستگاه مزبور در خصوص تامین زیر ساخت های مورد نیاز بعمل می آمد که پس از گذشت چند سال از زمان شروع ، شاهد اینگونه چالش ها نباشیم. 
و در آخر پیشنهاد شرکت توزیع نیروی برق گلستان به متقاضی محترم این است که روش تامین برق را با در میان گذاشتن با شرکت های مشاوره بررسی نموده و پس از انتخاب آن ، این شرکت آمادگی خود را جهت همکاری تامین انرژی مورد نیاز در چارچوب قانون اعلام می نماید.
منبع: گلستان ما