بارش‌های تهران کمبود سفره‌های آب زیرزمینی را هم رفع کرد
بارش‌های تهران کمبود سفره‌های آب زیرزمینی را هم رفع کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ورودی سدهای تهران در ۲ ماه گذشته، ۷۴ درصد رشد نسبت به پارسال داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ورودی سدهای تهران در ۲ ماه گذشته، ۷۴ درصد رشد نسبت به پارسال داشته است.
به گزارش نبض انرژی، سیدحسن رضوی با اشاره به اینکه در مجموع حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای تهران ۹۴۰ میلیون متر مکعب است، افزود: در حال حاضر حجم مخازن سدهای تهران ۵۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل بیشتر است، زیرا آب ذخیره شده در این مخازن در مدت مشابه سال گذشته ۸۹۰ میلیون متر مکعب بوده است.
وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰۰ میلیون مترمکعب از مخازن سدهای تهران خالی نگه داشته شده است، گفت: به دلیل سیلاب‌های احتمالی که اکثر آن‌ها نیز محلی است بخشی از حجم مخازن سدهای تهران خالی نگه داشته شده اند که در زمان بروز سیلاب مدیریت مناسب انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این که ما تا پایان سال ۹۹ با کمترین مشکل مواجه خواهیم بود، گفت: مقدار بارش‌های استان تهران از اول مهر تا ۱۷ اردیبهشت، ۴۲۰.۲ میلیمتر ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد و نسبت به مدت متوسط بلند مدت ۵۰ ساله ۷۳ درصد افزایش داشته است.

رضوی با بیان این که تهران در فروردین بارندگی‌های خوبی را تجربه کرده است، افزود: در ۱۳ روز اردیبهشت حدود ۲۵ میلیمتر بارندگی در استان تهران اتفاق افتاده که با توجه به رقم ۳.۲ درصدی سال گذشته، ۶.۵ برابر شده و در مقایسه با متوسط ۵۰ ساله نیز صددرصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ ایستگاه باران سنجی در تهران گفت: برخی از این ایستگاه‌ها در مقایسه با ۵۰ سال گذشته رکورد اول را در سطح میزان بارش ثبت کرده و مابقی آن‌ها نیز رکورد دوم تا چهارم را ثبت کرده است.
رضوی با اشاره به کاهش ۱۵ میلیون متر مکعبی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان تهران ادامه داد: با بارش‌های اتفاق افتاده در تهران و تامین آب مورد نیاز کشاورزی برداشت از سفره‌های اب زیر زمینی این استان ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش و به همین میزان احیای این مخازن اتفاق افتاده است.
وی با بیان این که ۲ درصد از برق نیروگاه‌های برق آبی کشور در استان تهران تولید می‌شود، گفت: در سدهای پنج گانه تهران ۲۷۰ مگاوات نیروگاه برق آبی نصب شده است که این نیروگاه‌ها در سال‌های متوسط ۴۳۰ هزار مگاوات ساعت برق تولید کردند که سال گذشته با تولید ۵۴۸ هزار مگاوات رکورد جدیدی در تولید برق این نیروگاه‌های ثبت شد که امسال نیز با توجه به بارندگی‌های انجام شده شاهد ثبت این رقم خواهیم بود.
منبع :‌مهر