پیش از خرید موتور برق بدانیم
پیش از خرید موتور برق بدانیم
برای خرید ژنراتور یا همان موتور برق باید با توجه به نیازی که دارید بهترین محصولی را که در دراز مدت برای شما کارایی و البته صرفه اقتصادی داشته باشد، انتخاب کنید.
برای خرید ژنراتور یا همان موتور برق باید با توجه به نیازی که دارید بهترین محصولی را که در دراز مدت برای شما کارایی و البته صرفه اقتصادی داشته باشد، انتخاب کنید.
به گزارش نبض انرژی، سعی داریم در این مطلب به شما نحوه انتخاب صحیح موتور برق را ارائه کنیم. برای انتخاب مناسب ترین موتور برق باید به صورت زیر عمل کرد:
۴ گام پیش از انتخاب موتور برق
۱. ابزار و تجهیزاتی که می‌خواهید به صورت همزمان با برق روشن کنید، تعیین کنید.
۲. میزان وات مصرفی جهت راه‌اندازی و عملکرد مداوم، به دست آورید.( برای یافتن این موارد، دفترچه راهنمای هر محصول را بررسی کرده و یادداشت کنید)
۳. کل مصرف برق را حساب کنید، ۱۰ الی ۱۵ درصد، به عنوان ضریب ایمنی اضافه کنید.
۴. ژنراتوری را انتخاب کنید که دارای قدرتی مساوی و یا بیشتر از کل مصرف برقی که حساب شده، داشته باشد.
۵. بودجه تقریبی خود را در نظر بگیرید. اگر نمی‌خواهید هزینه خیلی بالا کنید، موتور برق های چینی می تواند مناسب باشد.
به مثال زیر دقت کنید:
در این مثال نیاز به یک ژنراتور با قدرت حداقل ۳۱۰۸ وات (یا سه کیلووات) و حداکثر توان بیشتر از ۷۲۳۳ وات (یا هفت کیلو وات) است.
نکته در خصوص مثال بالا : مادامی که نیاز به استارت همه وسایل با یکدیگر وجود نداشته باشد، نیازی به انتخاب یک موتور برق بالاتر از ۷۲۰۰ وات نخواهد بود.  اگر شما بتوانید ابتدا پمپ را روشن کرده و سپس اره برقی را روشن کنید، حداکثر توان استارت شما همان ۴۵۰۰ خواهد بود که با احتساب ۱۵ درصد ضریب ایمنی می توان گفت ژنراتور با ۵۲۰۰ وات، توان مناسب نیاز شما را خواهد داشت… البته می توان گفت در محاسبات فوق نیز امکان اشتباه وجود دارد. چرا که اتومات پمپ آب هنگام عدم استفاده از پمپ، آن را خاموش می‌کند و با فرض اینکه شما پیش از این اره برقی را روشن کرده باشید، دیگر امکان استارت مجدد پمپ وجود ندارد!
مصرف برق شروع  به کار
توان شروع به کار در واقع توان اضافی است که برای شروع کارکرد دستگاه، دو تا سه ثانیه نیاز است. برای موتور برق این توان، حداکثر توانی است که ژنراتور می‌تواند تولید کند منتهی در نظر داشته باشید که این تنها برای لحظه استارت است و در انتخاب موتور برق، توان دائمی اهمیت بیشتری دارد.
توان راه‌اندازی وسایل الکترونیکی و موتور براش معمولا بیشتر از توان دائم آن نیست. اما در موتورهای القایی مانند تجهیزات تهویه مطبوع، جوشکاری، پمپ آب و کمپرسور، توان راه‌اندازی ممکن است ۲ تا ۵ برابر قدرت دائم شروع کار باشد.
دیگر نکات قابل ملاحظه:
پس از تعیین قدرت مورد نیاز، ویژگی‌ها و لوازم جانبی دیگری را باید در نظر گرفت.
اینورترها برق را به روشی منحصر به فرد برای ژنراتورهای استاندارد تولید می‌کنند. آنها یک موتور تولید برق متناوب دارند اما از مدار الکترونیک و آهنرباهای پیشرفته برای تولید جریان ۳ فاز استفاده می‌کنند که ابتدا به DC تبدیل می‌شود و سپس برای برطرف کردن قدرت تک فاز به حالت AC برگشت داده می‌شود.
فایده اینورتر نسبت به ژنراتورهای استاندارد این است که معمولاً اندازه و وزن ژنراتورهای اینورتر کوچکتر بوده و هم چنین قابل حمل می‌باشند. البته جریان برق نیز در آنها از کیفیت بهتری برخوردار است.
ژنراتورهای اینورتر بی‌صدا  به طور خاص طراحی شده اند تا حداقل نویز و صدا را تولید کنند. بازده سوخت و مدت زمان کار در هر لیتر نیز بهتر است. سرانجام ، آنها موج سینوسی خالص تولید می‌کنند که برای استفاده تجهیزات برقی حساس مانند تلویزیون ، لپ تاپ ، شارژر باتری ابزار و سایر لوازم الکترونیکی مناسب‌تر است.
ژنراتور سوخت دیزلی
ژنراتورهای دیزلی برای کشاورزان و تاجرانی که می‌خواهند منبع سوخت ایمن‌تر، عمر طولانی‌تر و مصرف سوخت بهتری داشته باشند، مناسب‌تر است. آنها همچنین به عنوان یک منبع برق پشتیبان در نقاط دورافتاده و موقعیت های صنعتی ایده آل هستند.
برخی از اجزاء موتور برق
هشدار دهنده میزان سوخت در موتور برق: اگر سطح روغن کم شود ، موتور به شما هشدار می‌دهد یا بسته به مدل ، خاموش خواهد شد. با این کار از گرمای بیش از حد ژنراتور و آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌شود.
سیستم شروع از راه دور: اگر می‌خواهید ژنراتور خود را از فاصله ۵۰ متری روشن یا خاموش کنید ، مدلی را با کنترل از راه دور در نظر بگیرید.
ظرفیت مخزن سوخت / مصرف سوخت: اندازه مخزن و زمان کارکر موتور برق را بررسی کنید. در صورت نیاز به ۸ ساعت کار کامل در روز و در حالت پشتیبان ، ممکن است به یک ژنراتور با مخزن دوربرد نیاز داشته باشید. معمولا موتور برق بهتر است حداکثر ۳ تا ۴ ساعت به طور مداوم کار کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشد. هم چنین میزان مصرفی سوخت هم در موتور برق های دیزلی مهم است.
پریز برق  DC: یک پریز و یا خروجی برق ۱۲ ولت DC با لوازم جانبی برای تغذیه دستگاه‌های ۱۲ ولت و شارژ باتری مناسب است.
منبع : ایسنا