تولید دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک سطوح عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین
تولید دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک سطوح عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین
یک تیم سه نفره از دانشجویان مرکز رشد دانشگاه فنی شهید مهاجر اصفهان دستگاه اتوماتیک ضد عفونی کننده سطوح مخصوص عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین را با دقت بسیار بالایی طراحی و نمونه اولیه آن را ساختند.
یک تیم سه نفره از دانشجویان مرکز رشد دانشگاه فنی شهید مهاجر اصفهان دستگاه اتوماتیک ضد عفونی کننده سطوح مخصوص عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین را با دقت بسیار بالایی طراحی و نمونه اولیه آن را ساختند.
به گزارش نبض انرژی، یک تیم سه نفره از دانشجویان مرکز رشد دانشگاه فنی شهید مهاجر اصفهان دستگاه اتوماتیک ضد عفونی کننده سطوح مخصوص عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین  را با دقت بسیار بالایی طراحی و نمونه اولیه آن را ساختند.
چه موقع و چرا تصمیم گرفتید دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک سطوح «مخصوص عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین» را طراحی و نمونه اولیه آن را تولید کنید، آیا نمونه آن در داخل کشور یا خارج وجود دارد؟
محمد محرابی  با بیان این که ما یک تیم سه نفره از دانشجویان رشته های الکترونیک و برق هستیم، گفت: در این دانشکده بیشتر تمرکز بر روی مباحث فنی است، کارگاهها و تجهیزات خوبی هم وجود دارد، پیشرفتهای خوبی داشتیم و تصمیم گرفتیم فعالیتهای خودمان را به صورت هدفمند جلو برده و برای همین هم وارد مرکز رشد دانشکده شدیم.
وی با اشاره به این که در واقع آنچه در این دانشکده اتفاق می افتد فراهم کردن سمت و سویی است برای طراحی و ساخت دستگاهها، بیان کرد: خیلی از دستگاهها نیاز کشور است و در داخل توان تولید آن را نداریم برای بعضی از آنها حتی در شرایطی مثل تحریم در مضیغه هستیم، البته منحصر به این نمی شود دستگاههایی هم هست که در داخل تولید می شود یا براحتی از کشورهای دیگر عمدتا از کشوری مثل چین وارد می شود اما صرفه اقتصادی ندارد، بحث دلالی، قیمت بالای دستگاه، و یا عدم کارایی و به صرفه نبودن در خط تولید است.
محرابی با تاکید براین که باید آنقدر توانمند باشیم تا هر نیازی را بویژه در وضعیتهای اضطراری بتوانیم پاسخ دهیم، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا تاکیدی خاصی بر رعایت نکات بهداشتی از نظر نازلهای پمپ بنزینها و صفحات عابربانکها بود آگاه سازی شد کرار تاکید شده با این حال هنوز هم هستند کسانی که رعایت نمی کنند و شاید بتوان گفت این تعداد زیادی اند که رعایت نمی کنند.
این محقق دانشکده فنی شهید مهاجر با اذعان به این که نباید فعالیت جهادگران در ضدعفونی را نادیده بگیرم انصافا تلاش زیادی شده اما حجم کار زیاد است، گفت: دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک سطوح مخصوص نازلهای پمپ بنزین و صفحات عابر بانک با توجه به دانش موجود و فعالیتهای تحقیقاتی که در زمینه برق و الکترونیک داشتیم و با تجربیاتی که در کار با دستگاههای مختلف کسب کرده بودیم طراحی و ساخته شد.
وی با تاکید بر این که تاجایی که اطلاع دارم نمونه این دستگاه جایی ساخته نشده تصریح کرد: دستگاه بلافاصله بعد از هربار استفاده نازلهای پمپ بنزین و صفحات عابر بانک بطور اتوماتیک فعال شده و عمل ضد عفونی را انجام می دهد.
محرابی در خصوص مزایای این دستگاه اظهار داشت: قبل از هربار استفاده از دستگاه چون اسپری حاوی محلول ضد عفونی کننده بر روی نازل یا هر سطح دیگری پاشش می کند در قطع زنجیره بسیار کمک کننده است. چون از طریق چشم الکترونیکی ورود و خروج کارت را تشخیص میدهد دارای دقت بسیار بالا و همچنین بدون تماس میباشد، یک مزیت مهم دیگر این است که نیروی کار برای ضد عفونی کردن را حذف میکند و در مواقع اوج شلوغی خطا را به حداقل میرساند.
وی با بیان این که دستگاهی با ویژگیهای مورد نظر با توجه به نیاز فعلی کشور ساخته شده و توانایی تولید آن هم وجود دارد، افزود: در کنار مبحث اتوماتیک بودن دستگاه، مخزن و پمپ مناسب آن را نیز طراحی و ساخته ایم، در کل نمونه اولیه را با چندصدهزار تومان ساختیم و حالا هم برای تولید و عرضه آن به بازار با برخی دانشگاهها و دیگر مراکز مذاکراتی انجام داده ایم.
محمد محرابی، سیدمحمد سیدالعسکری و محمدعارف طاهری تیمی از دانشجویان دانشکده فنی شهید مهاجر اصفهان هستند که دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک سطوح عابربانکها و نازلهای پمپ بنزین را طراحی و نمونه اولیه آن را ساخته اند.
منبع :‌خبرگزاری فناوری اطلاعات