سامانه پایش شعله بومی سازی شد
سامانه پایش شعله بومی سازی شد
«سامانه پایش شعله» ابزاری استراتژیک و کاربردی است که اکنون دانش طراحی و ساخت آن در کشور وجود دارد و برای پایش توربین‌های گازی جایگزین نمونه امریکایی شد.
«سامانه پایش شعله» ابزاری استراتژیک و کاربردی است که اکنون دانش طراحی و ساخت آن در کشور وجود دارد و برای پایش توربین‌های گازی جایگزین نمونه امریکایی شد.
به گزارش نبض انرژی،‌ سیستم پایش شعله برای تشخیص و اعلام شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها و بویلرها حیاتی است. به طور معمول این سیستم ها شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه انداز هستند. یک شرکت دانش بنیان با تکیه به توانمندی سرمایه‌های انسانی خود دانش طراحی و ساخت این محصول را بومی کرده است.
رضا شفیقی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: توربین‌های گازی قلب ایستگاه‌های نفت هستند و در صنعت نفت و گاز ابزاری حیاتی محسوب می‌شوند. اما این توربین‌ها نیز برای کارکرد درست و پایش نیاز به دستگاهی دارند که به نوعی آنها را کنترل می‌کند. این دستگاه‌ها با نام «آشکارساز شعله یا سامانه پایش شعله» شناخته می‌شوند.
شفیقی ادامه داد: به مدد توان و تخصص نیروی انسانی این محصول دارای فناوری پیشرفته را بومی کردیم و اکنون ایران در کنار کشورهای دارنده دانش طراحی و ساخت این دستگاه‌ها قرار دارد. پیش از این امریکا، انگلستان و فرانسه از جمله کشورهای دارنده این دانش بودند.
به گفته وی، در حال حاضر ۵ نمونه خارجی این دستگاه را بومی کردیم و ۲ نمونه نیز با طراحی و ساخت ایران تولید شده است. این دستگاه در صنایع نفت و گاز و نیروگاهی کشور کاربرد مهمی دارد. همچنین علاوه بر توربین‌ها در مکان‌هایی مانند کوره‌ها که شعله وجود دارد نیز این سامانه پایشی کاربرد دارد. پس با این اقدام کشور از واردات این محصول بی نیاز شد. علاوه بر بومی سازی آن هم مشابه کیفیت نمونه خارجی، ۶۰ درصد محصول با قیمتی پایین تر عرضه می‌شود.
شفیقی همچنین بیان کرد: سالیانه بیش از ۲ میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می‌شد اما با این اقدام از خروج این مبلغ نیز جلوگیری شد. اکنون توربین‌های گازی یک مجتمع در پالایشگاه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ از این سامانه پایش استفاده می‌کنند و این محصول دانش بنیان را جایگزین نمونه امریکایی کرده اند.
وی با بیان اینکه همچنین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز دیگر مصرف کننده این محصول است. به گونه ای که تمام توربین‌های گازی مربوط به انتقال نفت با این سامانه پایش می‌شوند، افزود: امروز در تولید و ساخت سنسورهای پایش شعله و دما به نقطه ای رسیدیم که بدون نیاز به محصولات خارجی می‌توانیم نیاز کشور را رفع کنیم.
منبع :‌مهر