طراحی و ساخت دستگاه‌ مه‌پاش در پژوهشگاه صنعت نفت
طراحی و ساخت دستگاه‌ مه‌پاش در پژوهشگاه صنعت نفت
رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت از طراحی و ساخت دستگاه‌ مه‌پاش در این پژوهشگاه خبر داد.
رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت از طراحی و ساخت دستگاه‌ مه‌پاش در این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش نبض انرژی،‌ محمدایمان غیاثی با اعلام این مطلب، اظهار داشت:
بنابر ابلاغ معاونت پشتیبانی پژوهشگاه و با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته و فناوری بومی در ساخت مه‌پاش‌های مختلف برای مصارف پردیس‌ها، همچنین تکمیل و روزآمد کردن اطلاعات و داده‌های پیشین و برگزاری نشست‌های تخصصی در سطوح کارشناسی، طراحی و اجرای دو دستگاه مه‌پاش در دستور کار قرار گرفت.
این کار با تلاش متخصصان واحدهای مکانیک و تأسیسات مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه و در کمترین زمان ممکن انجام شد.
وی در ادامه تأکید کرد:
ساخت این دستگاه‌ها حتی‌الامکان با استفاده از منابع و تجهیزات داخل پژوهشگاه صنعت نفت و حداقل استفاده از تجهیزات خارج از مجموعه صورت گرفته است.
 کاهش و بهینه‌سازی مصرف توسط سیستم کنترل هوشمند 
رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه در این دستگاه سیستم کنترل هوشمند به‌کار رفته است، افزود: در ساخت این دو دستگاه از میکروکنترلرهای AVR استفاده شده است که می­‌توانند سبب کاهش و بهینه‌سازی مصرف شوند. 
وی به نحوه عملکرد دستگاه مه‌پاش نیز اشاره کرد و گفت: حجم سیال، تعداد نازل‌ها و محل قرار گرفتن نازل‌ها به‌صورتی محاسبه و تنظیم‌شده که کل بدن افراد را زیر پوشش قرار می‌دهد و همچنین زمان استقرار دستگاه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که مقدار پاشش مواد ضدعفونی کننده  بیشترین اثر گندزدایی را داشته باشد.
 تکمیل طرح در روزهای آینده
رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت در مورد تکمیل این طرح در چند روز آینده افزود:
با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، حداکثر ظرف هفته آینده در محل ورودی خودروهای عمومی در مسیر کندرو نیز دستگاه‌هایی مشابه استقرار می‌یابد و همین‌طور طراحی پدهای ضدعفونی‌کننده برای سطوح زیرین کفش کارکنان که بالاترین آلودگی را دارند، در دستور کار این واحد قرار دارد.
رئیس واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت در پایان با تاکید بر اینکه طراحی و اجرای این دستگاه­‌ها در کشورهای مختلف پیاده‌سازی شده است، اظهار داشت:
در ایران برخی سازنده­‌ها و شرکت­‌های دانش‌بنیان نیز طراحی و ساخت اینگونه دستگاه­‌ها را انجام می­‌دهند که ساخت آن­ها در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۶۰ میلیون تومان قرار دارد. با توجه به امکانات موجود در داخل پژوهشگاه صنعت نفت این دو دستگاه با هزینه بسیار کم و حداکثر با ۱۰ درصد میزان هزینه پیشنهادی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل مجموعه ساخته شده است.

منبع :‌خبرگزاری صنایع