«ایران» قطب هاب انرژی منطقه، اگر …
«ایران» قطب هاب انرژی منطقه، اگر …
موقعیت جغرافیایی و تفاوت ساعات پیک مصرف برق میان همسایگان، ایران را در موقعیت ممتازی برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه قرار داده است.
موقعیت جغرافیایی و تفاوت ساعات پیک مصرف برق میان همسایگان، ایران را در موقعیت ممتازی برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه قرار داده است.
به گزارش نبض انرژی، اختلاف میزان مصرف برق در فصل تابستان و زمستان شرایط را برای صادرات برق به کشور‌های همسایه فراهم کرده است.

افزایش نرخ ارز زمینه را برای افزایش صادرات برق ایجاد کرده امری که با توجه به محدودیت منابع مالی در وزارت نیرو می‌تواند زمینه افزایش سرمایه گذاری در صنعت آب و برق را ایجاد کند.
سند همکاری سه ساله را برای کمک به صنعت برق عراق

در همین خصوص رضا اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرد که اکنون این ظرفیت را داریم که با افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، ارمنستان، ترکیه و عراق تبادل انرژی داشته باشیم. در حال حاضر در برخی کشور‌ها در طول سال و در برخی کشور‌ها در بخشی از سال که نیاز به برق دارند، صادرات داریم که این یک منبع درآمد است که صنعت برق را می‌تواند سرپا نگه دارد و مردم در همه ساعات شبانه‌روز از این نعمت برخوردار باشند که با توجه به این ظرفیت‌ها لزوم توجه به مدیریت مصرف را نشان می‌دهد.
وی درباره آخرین وضعیت صادرات برق به عراق گفت: قرارداد‌هایی که با دولت عراق داریم، مانند همیشه قرارداد سالانه است چرا که بودجه آن‌ها نیز به صورت سالانه بسته می‌شوند، اما ما یک سند همکاری سه ساله را برای کمک به صنعت برق عراق در ابعاد مختلف تدوین کردیم که به موضوع صادرات نیز اشاره شده و صادرات برق به عراق تمدید خواهد شد ضمن این‌که طبق برنامه پیش‌بینی شده سیستم برق ایران و عراق سنکرون شده و صنعت برق این دو کشور با یکدیگر در ارتباط است.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز با اشاره به صادرات برق ایران اظهار کرد:در سال ۹۸ روند صادرات برق به کشور‌های همسایه به طور منظم و مطابق تعهدات ایران انجام شد و نسبت به سال ۹۷ افزایش یافت.
ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی

میلاد احمدی کارشناس حوزه انرژی با اشاره ظرفیت صادرات برق در کشور اظهار کرد: موقعیت جغرافیای ایران شرایط را برای ایجاد هاب انرژی در منطقه ایجاد کرده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اختلاف زمانی در پیک مصرف میان ایران و همسایگان شمالی شرایط را برای تبادل انرژی فراهم کرده است.
وی افزود: تبادل انرژی در منطقه می‌تواند از صرف هزینه‌های سرمایه گذاری سنگین ساخت نیروگاه جدید برای عبور از پیک مصرف جلوگیری کند.
احمدی بیان کرد:صادرات برق می‌تواند نقش مهمی در تامین ارز در کشور داشته باشد.

منبع : مهر