نیاز عراق به گاز ایران بلند مدت است
نیاز عراق به گاز ایران بلند مدت است
عراق حتی اگر موفق شود مشعل سوزی را به صفر برساند، به واردات گاز ایران در بلندمدت نیاز دارد زیرا رشد تقاضا برای برق ادامه دارد.

عراق حتی اگر موفق شود مشعل سوزی را به صفر برساند، به واردات گاز ایران در بلندمدت نیاز دارد زیرا رشد تقاضا برای برق ادامه دارد.

به گزارش نبض انرژی، در حالی که سه روز مانده به پایان مدت انقضای معافیت ۳۰ روزه آمریکا برای واردات گاز و برق ایران، عراق برای تهیه حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مدت چهار سال برای توقف واردات از همسایه خود به سختی تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، معافیت ۳۰ روزه که کوتاه‌ترین معافیت صادر شده برای عراق از زمان آغاز دریافت معافیت از تحریمهای واشنگتن در سال ۲۰۱۸ بوده، به دلیل مسائل ژئوپلیتیکی پیچیده شده است. آمریکا در مارس معافیت عراق برای واردات گاز ایران را به مدت ۳۰ روز تمدید کرد که کوتاه ترین دوره تمدید معافیت است. تمدید مارس هفتمین تمدید معافیت از تحریمهای ضدایرانی آمریکا برای عراق است. وزارت خارجه آمریکا از زمان آغاز تحریمهای ضدایرانی در نوامبر سال ۲۰۱۸، یک معافیت ۴۵ روزه و سپس دو معافیت ۹۰ روزه، دو معافیت ۱۲۰ روزه در ژوئن و اکتبر و یک معافیت ۴۵ روزه در فوریه برای عراق صادر کرده است.

لوی الخطیب، وزیر برق عراق به اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: ما به سه تا چهار سال زمان نیاز داریم تا وزارت نفت به توسعه پروژه‌های کلیدی بپردازد که توان گازی را افزایش می‌دهد و خوراک مورد نیاز نیروگاههای برق را تامین می کند. این سه تا چهار سال باید یک بازه زمانی بدون اختلال باشد و دولت از اختیار اجرایی کامل برخوردار بوده و هیچ مداخله‌ای از جانب گروههای سیاسی صورت نگیرد تا فضا برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بین‌المللی مساعد شود.

این کشور در زمان پیک استفاده برق در روزهای تابستان که دما در مناطق جنوبی به ۵۰ درجه می رسد، می‌تواند سالانه حداکثر ۱۲۰۰ مگاوات در سال برق و حدود ۱.۲ میلیارد فوت مکعب گاز وارد کند. تامین برق ۱۹ گیگاوات در سال ۲۰۱۹ برآورد شده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ گیگاوات برسد در حالی که تقاضا برای برق در زمان پیک حدود ۲۵ گیگاوات است.

هری استپانیان در موسسه انرژی عراق با اشاره به مطالعات بانک جهانی، اظهار کرد که عراق برای جایگزین کردن گاز و برق ایران باید ۱.۳ میلیارد فوت مکعب در روز گاز با هزینه حداکثر ۱۰ میلیارد دلار تولید کند.

طبق گزارش بانک جهانی، وابستگی عراق به واردات گاز و سایر واردات، سالانه هشت میلیارد دلار هزینه دارد و با احتساب یارانه های برق در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته وزیر برق عراق، این سرمایه‌گذاری‌ها مستلزم زمان مناسب و شرایط مساعد است. فعلا همه در گوشه‌ای مانده و به نظاره چالشهای بازارهای نفت و سیر تحولات در روزها، هفته ها و ماههای آینده نشسته‌اند.

عراق اخیرا مجموعه‌ای از اقدامات را برای افزایش ظرفیت گاز از طریق جمع کردن گاز در میادین نفتی و جلوگیری از مشعل سوزی اعلام کرده است. ثامر غضبان، وزیر نفت عراق سال گذشته دو توافقنامه را برای گرفتن گاز دو میدان نفتی جنوب این کشور امضا کرد که می تواند ۷۵۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید کند.

اخیرا وزیر نفت عراق و مقامات دولت منطقه ای کردستان با بررسی پیشنهاد استفاده از گاز این منطقه در شمال کشور به عنوان خوراک در نیروگاههای سراسر عراق موافقت کرده‌اند. دولت مرکزی عراق همچنین علاقمند به سرمایه‌گذاری در میادین گازی منطقه کردستان است.

بر اساس گزارش پلاتس، تحلیلگران می گویند این پیشنهاد نشان می‌دهد که عراق ممکن است سیاست انرژی داخلی باثبات تری ایجاد کند که سیاست زدگی کمتری دارد. منطقه کردستان منابع گازی وسیعی دارد که فضای سرمایه گذاری در آنها برای سرمایه گذاران خارجی نسبت به سایر نقاط عراق مطمئنتر است. توسعه این منابع و فروش آنها به دولت فدرال عراق منطقی به نظر می رسد. فعلا عراق به ادامه افزایش تولید نیرو نیاز دارد که باید هر سال رشد کند در حالی که هر گونه سرمایه‌گذاری به بسیاری از عوامل مبهم شامل سیاست انرژی دولت، قیمتهای نفت و امنیت بستگی دارد. عراق حتی اگر موفق شود مشعل سوزی را به صفر برساند، به واردات گاز ایران در بلندمدت نیاز دارد زیرا رشد تقاضا برای برق ادامه دارد. عراق باید هر سال حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیرو اضافه کند تا پاسخگوی افزایش تقاضا برای برق باشد.

منبع : ایسنا