نیروگاه‌ها، پیشتاز در تولید برق و مواجهه با کرونا
نیروگاه‌ها، پیشتاز در تولید برق و مواجهه با کرونا
نیروگاه شهید مفتح، به همت همکاران آزمایشگاه از ابتدای شیوع کرونا، همزمان با تولید برق،  بیش از 200 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده برای گندزایی اماکن تولید شده که در اختیار ستاد مبارزه با کرونای استان قرار داده است.

نیروگاه شهید مفتح، به همت همکاران آزمایشگاه از ابتدای شیوع کرونا، همزمان با تولید برق،  بیش از 200 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده برای گندزایی اماکن تولید شده که در اختیار ستاد مبارزه با کرونای استان قرار داده است.

به گزارش نبض انرژی،‌ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان به همراه فرمانده سپاه استان از نیروگاه هزار مگاواتی شهید مفتح همدان بازدید کرد و از نزدیک با آخرین اقدامات و تغییرات این واحد تولیدی آشنا شد.

در این بازدید که سه ساعت به طول انجامید مدیرعامل و معاونین نیروگاه شهید مفتح گزارش مفصلی از ابتدای کار این واحد تا کنون ارائه کردند.

تلفیق برج خنک‌کن تر و خشک کم نظیر است

عبدالمجید دیناروند مدیرعامل نیروگاه در ابتدا با اشاره به اینکه نیروگاه از سال 73 شروع به فعالیت کرده است گفت: این واحد یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 1000 مگاوات بوده که شامل چهار واحد بخار 250 مگاواتی در زمینی به مساحت 270 هکتار است.

وی افزود: بعد از حدود 25 سال از عمر این نیروگاه به دلیل هزینه‌ بسیار بالایی که در ساخت و تجهیز آن صرف شده توانسته با توان حداکثری نسبت به تولید برق اقدام کند و بسیاری از کارکنان این واحد در راه فعالیت و نگهداری آن موی سفید کرده‌اند.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح با بیان اینکه از ابتدای ساخت نیروگاه بر اساس برج‌های خنک‌کننده تر برنامه‌ریزی شده تصریح کرد: سیکل نیروگاه برج تر بوده اما در سال‌هایی که با بحران کم‌آبی مواجه شدیم تصمیم به تغییر گرفته شد.

وی یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش سطح سفره‌ آب‌های زیرزمینی نیروگاه بار خود را محدود کرد تا در صرفه‌جویی آب به مردم منطقه کمک کرده باشد.

دیناروند با اشاره به اینکه برخلاف آنچه در میان مردم منطقه و حتی شهروندان همدانی ترویج شده که نیروگاه آب زیادی را مصرف می‌کند خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای آب منطقه‌ای همدان سهم نیروگاه از برداشت آب‌های زیرزمینی در گذشته کمتر از دو درصد بوده است که با انجام پروژه مهم انتقال پساب شهر همدان به نیروگاه نیاز این نیروگاه به آب‌های زیر زمینی برطرف گردید و در حال حاضر دو حلقه چاه برای مصارف شرب و تهیه آب مقطر مورد بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: با مهندسی صورت‌گرفته تلفیق دو برج خنک‌کن تر و خشک با هم در نیروگاه‌‌های حرارتی اتفاق کم‌نظیری است که این واحد تولیدی به همت مهندسان داخلی صورت گرفته است.

*مدعی هستیم مصرف آب نیروگاه 80 درصد صرفه‌جویی می‌شود

دیناروند ادامه داد: با اجرای پروژه تبدیل سیستم خنک‌کن تر به سیستم خشک در نیروگاه شاهد صرفه‌جویی 80 درصدی آب در واحد یک این مجموعه بودیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح با اشاره به اینکه از 20 چاه آبی که از ابتدا در نظر گرفته شده بود در حال حاضر تنها دو چاه فعال است بیان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های نیروگاه در گذشته احداث حوضچه‌های تزریق مصنوعی در پشت نیروگاه و در مجاورت رودخانه فصلی قره‌چای است که ضمن ذخیره نزولات آسمانی در این حوضچه‌ها به لایه‌های زمین تزریق می‌شود.

وی گفت: شاید باورکردنی نباشد اما اقداماتی که طی چند سال اخیر در زمینه صرفه‌جویی آب صورت گرفته باعث شده سطح آب چاه‌های منطقه به میزان قابل توجهی بالاتر بیاید.

ما هم دغدغه‌های محیط زیستی داریم

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح با اشاره به اینکه در حال حاضر 500 نفر به صورت مستقیم در نیروگاه مشغول به کار هستند افزود: ما در کنار همکاران خودمان بدون شک دغدغه‌های محیط زیستی داشته و برای کاهش آلودگی تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم.

در تعمیر و نگهداری کاملا خودکفا هستیم

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح یادآور شد: یکی از مهمترین نکات بقا و ماندگاری واحدهای تولیدی تعمیر و نگهداری آن‌ها بوده است که در این زمینه با افتخار در نیروگاه شهید مفتح با اتکا به دانش بومی این اتفاق به خوبی صورت می‌گیرد.

وی گفت: در نیمه دوم سال که روند تولید برق در کشور کمتر می‌شود تعمیرات اساسی واحدها در دستور کار قرار می‌گیرد و در سال 98 بالغ بر 20 میلیارد تومان بابت تعمیرات با استفاده از مهندسان داخلی و قطعات تولید شده در داخل کشور هزینه شده است.

دیناورند با ابراز خرسندی از همکاری نزدیک با دانشگاه بوعلی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان افزود: در سال گذشته 5 پروژه مربوط به تعمیرات و ساخت قطعات با شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه بوعلی داشتیم که قطعاً در سال جاری این روند رشد خواهد داشت.

سال 98 رکورد خوبی در تولید برق در کشور داشتیم

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح خاطرنشان کرد: در سال گذشته با تلاش همکاران موفق شدیم با تولید چهار درصد برق کل کشور به رکورد خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: از 5 شاخصه که برای ارزیابی نیروگاه‌های کشور توسط وزارت نیرو در نظر گرفته شده در سال 98 در سه شاخص رتبه نخست را به دست آوردیم که نشان از همت بالای همکاران ما در مجموعه است.

خودکفایی در تولید مواد مصرفی در نیروگاه

دیناورند با بیان اینکه در کنار تولید برق با ابتکار همکاران اتفاقات بسیار خوبی در صرفه‌جویی مالی صورت گرفت گفت: تمام گل‌های کاشته شده در فضای سبز نیروگاه توسط خود پرسنل پرورش و تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 5 هزار قلمه گل محمدی در محوطه نیروگاه کاشته شده که ضمن کاهش هزینه‌ها در ایجاد فضای سبز بیشتر کمک شایانی کرده است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح اضافه کرد: با همت همکاران در سال گذشته دو هزار کیلو قارچ خوراکی در نیروگاه تولید شده که 300 کیلوی آن در غذای روزانه پرسنل مصرف و 1700 کیلوی باقیمانده به صورت رایگان بین همکاران توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از دورریز باقیمانده غذا و همچنین قرار گرفتن در روند پرورش مرغ ارگانیک 1200 قطعه جوجه تهیه شده و از این مواد تغذیه می‌کنند که باز هم در کاهش هزینه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

تولید 200 هزار لیتری محلول ضدعفونی در کنار تولید برق

دیناورند با اشاره به شیوع کرونا و استفاده بهینه از امکانات نیروگاه برای همراهی با مدافعان سلامت گفت: به همت همکاران ما در آزمایشگاه از ابتدای شیوع این بیماری منحوس بیش از 200 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده برای گندزایی اماکن تولید شده که در اختیار ستاد مبارزه با کرونای استان قرار داده شده است.

وی یادآور شد: تولید این محلول با وجود خطرات زیادی که برای همکاران به دلیل استفاده از کلر به همراه داشت اما در کنار تولید برق به دنبال خدمت‌رسانی به مردم استان بودیم که سهم کوچکی داشته باشیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح ابراز کرد: در چندین مرحله برای حفظ سلامت پرسنل شاغل و خانواده آن‌ها ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار آن‌ها گذاشته تا نه تنها در محل کار بلکه در منزل و خارج از ساعات کاری بتوانند استفاده کنند.

نیروگاه شهید مفتح یکی از واحدهای پیشتاز در مقابله با کرونا

فرمانده سپاه استان هم در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از همراهی مثال‌زدنی مدیریت و کارکنان نیروگاه شهید مفتح در مقابله با کرونا گفت: طی دو رزمایشی که برگزار شده از محلول تهیه‌شده در این واحد استفاده شده که کمک شایانی بوده است.

سرهنگ علی بقایی اظهار کرد: عملکرد جهادی کارکنان نیروگاه در این شرایط خاص کشور برای مسئولان و مردم بسیار ارزشمند است و این حضور به منزله تقدیر و تشکر از این عزیزان است.

تحسین امام جمعه همدان برای اتکای به نیروی جوان و شرکت‌های دانش بنیان

بعد از ارائه گزارش مدیرعامل نیروگاه و تشکر فرمانده سپاه ماحیه حجت الاسلام و المسلمین شعبانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این واحد تولیدی و تشکر از زحمات آن‌ها در کار خطیر تولید برق خاطرنشان کرد: اتکا به نیروی جوان و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان از مولفه‌های قدرت است.

وی افزود: از گزارشی که دوستان ارائه کردند چنین بر می‌آ‌ید استفاده از این دو مولفه بزرگ باعث قدرتمند شدن نیروگاه در گذشته و ادامه کار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ابراز کرد:در جهت تنویر افکار عمومی، نیروگاه اقدامات خود در راستای حفظ محیط زیست را اطلاع‌رسانی کند تا بروز مشکلات مانع تولید نشود.

وی با تقدیر از اقدامات انجام شده در زمینه صرفه‌جویی آب در روند تولید برق در نیروگاه شهید مفتح گفت: در تامین انرژی‌های پاک باید با سرعت رو به جلو حرکت کنیم.

جامعه امروز ما نیاز به ترویج فرهنگ استفاده صحیح از منابع دارد

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی تصریح کرد: ما در جامعه امروز نیازمند ترویج فرهنگ استفاده صحیح از منابع و انرژی‌های موجود هستیم تا در آینده و نسل بعدی رفتار مناسب تری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: تحقق جهش تولید، بدون تقویت زیرساخت‌ها اتفاق نخواهد افتاد و امیدواریم که امسال برای شعار سال همه مسئولان تلاش مضاعفی را به کار گیرند.

در پایان این دیدار از طرف سپاه از زحمات و تلاش‌های کارکنان نیروگاه شهید مفتح در مقابله با منحوس کرونا با اهدای لوح و هدیه‌ای نفیس تقدیر و تجلیل شد.

بازدید از قسمت‌های مختلف نیروگاه توسط نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و هیئت همراه آخرین برنامه بود.

منبع:‌سپهر نیوز