سایه سنگین کرونا بر سر جایگاه‌های سوخت
سایه سنگین کرونا بر سر جایگاه‌های سوخت
پمپ‌بنزین‌ها یکی از مکان‌های اصلی شیوع و همه گیری ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، اما آن گونه که باید از سوی مردم و مسئولان به آن توجهی نمی‌شود.

پمپ‌بنزین‌ها یکی از مکان‌های اصلی شیوع و همه گیری ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، اما آن گونه که باید از سوی مردم و مسئولان به آن توجهی نمی‌شود.

به گزارش نبض انرژی، در پی بحران دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. ۱۴ اسفندماه بود که  روحانی، رئیس‌ جمهور گفت، شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است.

شاید یکی از مراکز اصلی تجمع ویروس کرونا، پمپ بنزین‌ها باشد. وزیر بهداشت اعلام کرده بود که پمپ بنزین‌ها می‌توانند ۸۰۰۰ نفر را به ویروس کرونا آلوده کنند و این یعنی یک زنگ خطر بزرگ چراکه همه ما با این مکان شلوغ و پررفت و آمد بسیار سر و کار داریم.

از ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، یکی از نقاط پرخطر برای انتقال این ویروس، پمپ‌های بنزین و جایگاه‌های عرضه سوخت عنوان شد. استفاده از دستکش و ماسک، انجام فرآیند بنزین زدن توسط متصدیان جایگاه‌ها و ارائه دستکش به مشتریان، از جمله اصولی است که باید توسط جایگاه‌داران رعایت شود.

مردم باید تا حد امکان دفعات بنزین، گاز و یا گازوئیل گرفتن خود را کاهش دهند و در هر بار مراجعه به پمپ بنزین‌ها و یا ایستگاه‌های سی ان جی، سعی کنند حداکثر باک خودرو خود را پرکنند تا دفعات کمتر مجبور به مراجعه برای گرفتن سوخت شوند.

مردم لازم است از تماس مستقیم با دسته نازل در جایگاه سوخت خودداری کرده و با دست دستکش دار دسته نازل را برداشته و اقدام به سوخت گیری کنند و برای کشیدن کارت نیز از افراد مستقر در جایگاه کمک گرفته و یا خود نیز با رعایت موارد بهداشتی این کار را انجام دهند.

برای تهیه گزارش از جایگاه‌های سوخت، به چند پمپ بنزین شهر بیرجند سری زدیم و در طی گزارش به عادی بودن شرایط پی بردیم، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و کرونایی در کار نیست!

بی توجهی مردم و خطری که جدی گرفته نمی‌شود
مردی که برای سوخت‌گیری به یکی از جایگاه‌ها آمده بود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آن گونه که باید موارد بهداشتی در هنگام سوخت‌گیری رعایت نمی‌شود.

وی بیان کرد: اکثر مردم دستکش‌های لازم را برای سوخت‌گیری به همراه ندارند و از سویی دیگر اپراتورها نیز تا زمانی که مردم درخواست نکنند، اقدام به سوخت‌گیری نمی‌کنند.

این شهروند بیان کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد تا مردم خود رعایت کننده این موارد باشند و تا زمانی که مردم به این باور نرسند که کرونا در کمین زندگی‌هایشان است، هیچ چیز درست نمی‌شود.

یکی دیگر از شهروندان که بدون ماسک و دستکش در حال سوخت‌گیری است در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چرا از اقلام بهداشتی استفاده نکرده‌اید، گفت: انجام کارهای روزمره با وجود ماسک و دستکش سخت بوده، در ثانی برای چند دقیقه بنزین زدن که رعایت این موارد لازم نیست!

یکی از مسئولان جایگاه با ابزار رضایت از ضدعفونی جایگاه‌ها توسط گروه‌های جهادی و خدمت‌رسان، اظهار کرد: برای رعایت کامل موارد بهداشتی باید وسایل و تجهیزات لازم در اختیار جایگاه‌های سوخت قرار گیرد.

کمبود تجهیزات بهداشتی در پمپ بنزین‌ها

وی افزود: نظارت کاملی بر جایگاه‌های سوخت وجود ندارد و جایگاه‌های متخلف شناسایی نمی‌شوند که این امر باعث ایجاد بی میلی در رعایت موارد بهداشتی می‌شود.
یکی دیگر از پمپ‌چی‌ها که بدون دستکش در حال سوخت‌گیری بود نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده از دستکش برای انجام کارهای مربوط به سوخت‌گیری و شمردن پول بسیار دشوار است که باعث می‌شود از استفاده از آن منصرف شویم.

وی افزود: علاوه بر آن دولت تجهیزات و وسایل بهداشتی زیادی در اختیار جایگاه‌ها قرار نمی‌دهد تا افراد شاغل در آن از این وسایل استفاده کنند.

فعالیت 110 جایگاه فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

قربانعلی مردانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی نیز گفت: حدود ۸۶ جایگاه فرآورده‌های نفتی مایع و  ۲۴ جایگاه سی ان جی در استان فعال هستند.

وی افزود: تاکنون دستور تعطیلی برای جایگاه‌های توزیع فرآورده‌های نفتی و سی ان جی استان به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا صادر نشده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از توزیع اقلام بهداشتی در بین همکاران ستادی و عملیاتی خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از انتشار این ویروس، تمامی سطوح جایگاه‌های عرضه سوخت به طور مستمر ضدعفونی می‌شوند و کارکنان جایگاه ملزم به رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس هستند و قطع این چرخه مورد انتظار است.

مردانی یادآور شد: دستورالعمل‌های بهداشتی به جایگاه‌های سوخت اعلام شده و همواره سعی شده این دستورالعمل‌ها رعایت شود.

گزارش از جایگاه‌های سوخت حاکی از عادی بودن شرایط برای بیشتر مردم و جایگاه‌داران است، حال آنکه این محل‌های یکی از مکان‌های پرخطر برای شیوع ویروس کرونا اعلام شده است، بنابراین عبور از این حالت عادی و درک بحرانی بودن شرایط، نیازمند تدبیر جدید دولت و وزارت بهداشت است.

منبع :‌ایسنا