نفت خاورمیانه‌ای محبوب از چشم افتاد
نفت خاورمیانه‌ای محبوب از چشم افتاد
گرید نفتی موربان ابوظبی که زمانی پرتقاضا بود با تغییر مقررات سوخت دریایی که پالایشگاههای بزرگ جهان را متقاضی انواع دیگر نفت کرده است، با افول محبوبیت و کاهش قیمت روبرو شده است.

به گزارش نبض انرژی، قیمت نفت موربان کاهش پیدا کرده است زیرا پالایشگاههای آسیایی به خرید گریدهای نفتی روی آورده‌اند که سوختهای دریایی حاوی سولفور کمتر تولید می‌کنند تا مطابق با استانداردهای سوخت دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) باشند. همچنین علاقه به خرید کاهش پیدا کرده زیرا رشد نرخ کرایه ابرنفتکش‌ها باعث شده خرید نفت از خاوردور روسیه و آسیا-اقیانوسیه جذابیت بیشتری پیدا کند.

کشتی‌ها ملزم شده‌اند از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ سوختهایی استفاده کنند که ۰.۵ درصد یا کمتر سولفور دارند و تقاضای رو به رشد برای سوختهای منطبق با استانداردهای جدید IMO باعث شده که پالایشگاهها خریدار گریدهای نفتی شوند که بازدهی بیشتر تولید چنین سوختهایی را دارند.

نفت موربان برای تحویل در فوریه پنج شنبه گذشته ۱۵ سنت ارزان‌تر از قیمت رسمی خود معامله شد و ۲۵ سنت نرخ پریمیومی که چند روز قبل داشت را از دست داد. کاهش قیمتها همچنین در شرایطی روی داده که هزینه کرایه ابرنفتکش‌ها از خاورمیانه به چین به بالاترین حد در دو ماه اخیر صعود کرده است. در این بین، نفت اسپوی روسیه در بالاترین قیمت دو ماه اخیر قرار دارد زیرا پالایشگاههای چینی خرید محموله‌های نفت روسیه را افزایش داده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همچنین محبوبیت موربان در ماه میلادی جاری با کاهش سود پالایش گازوئیل که حدود ۱۰ درصد نسبت به میانگین نیمه دوم سال افت کرده است، ضعیف‌تر شد. در حالی که کاهش قیمت نفت موربان خبر خوبی برای خریداران قراردادی نیست، اگر قیمت محموله‌های تک یا قیمتهای رسمی کاهش بیشتری پیدا کنند، علاقه به خرید نفت موربان ممکن است دوباره تقویت شود.